Wojna domowa

Współdzielenie drukarki czy dysków w domowej sieci lokalnej to normalka... Ale znacznie weselej jest sobie postrzelać lub pościgać się za kierownicą wirtualnego bolidu. Nie trzeba do tego wcale wielu umiejętności ani też niezwykle szybkiego sprzętu. Średniej jakości komputer i w miarę dobre łącze ze stałym adresem IP powinny wystarczyć aż nadto na serwer gry dla grupy przyjaciół.

Współdzielenie drukarki czy dysków w domowej sieci lokalnej to normalka... Ale znacznie weselej jest sobie postrzelać lub pościgać się za kierownicą wirtualnego bolidu. Nie trzeba do tego wcale wielu umiejętności ani też niezwykle szybkiego sprzętu. Średniej jakości komputer i w miarę dobre łącze ze stałym adresem IP powinny wystarczyć aż nadto na serwer gry dla grupy przyjaciół.

Wyobraźmy sobie, że mamy ochotę postrzelać. Jak to zorganizować? Możemy kupić prawdziwy karabin albo... zaprosić znajomych do wspólnej zabawy w Americas Army. Wystarczy uruchomić własny serwer gry. Najprościej wykorzystać do tego celu jeden z wielu dostępnych w sieci programów pomocniczych. Ręczne ustawianie wszystkich parametrów jest niezwykle pracochłonne oraz wymaga naprawdę anielskiej cierpliwości, dlatego poniżej omówimy jeden z bardziej popularnych i łatwych w obsłudze programów tego typu - Hydra's Army Operations Manager, przeznaczony do zakładania i konfigurowania serwerów gry America's Army. A co z grą? Możecie pobrać ją bezpłatnie z oficjalnej witryny: http://www.americas-army.com . Sam program znajdziemy na stronie http://kustomappz.ripteam.com/HAOM/index.php . Nie zajmuje dużo miejsca, więc powinien ściągnąć się dość szybko. Oczywiście instalujemy go i zaczynamy konfigurować serwer. Aby utworzyć od podstaw nową konfigurację, wybieramy Create a NEW config.

Karta Server Info

Określamy parametry uruchamianego przez nas serwera.

Określamy parametry uruchamianego przez nas serwera.

Pierwszą czynnością będzie ustawienie ogólnych parametrów przyszłego serwera. Zacznijmy od określenia, czy serwer ma być wykorzystywany wyłącznie w sieci lokalnej, czy powinien pracować w Internecie. Jeśli mamy zamiar grać wyłącznie z kolegami po sąsiedzku, wybierzemy sieć lokalną; jeśli są to koledzy z innego miasta, będziemy natomiast zmuszeni do uruchomienia serwera internetowego.

Aby wybrać typ serwera, zaznaczamy odpowiednią opcję w lewym dolnym rogu okna programu (LAN/Public). Teraz można zająć się pozostałymi opcjami:

Server Name - tutaj wpisujemy nazwę serwera.

Short Server Name - skrócona nazwa serwera.

Admin Name - wpisujemy tu nick lub imię admina, czyli osoby odpowiedzialnej za serwer.

Admin Email - podajemy adres e-mail admina.

Na karcie Team/Match mamy możliwość ustawienia m.in. liczby graczy czy długości rozgrywki (w minutach).

Na karcie Team/Match mamy możliwość ustawienia m.in. liczby graczy czy długości rozgrywki (w minutach).

Admin Password - wpisujemy hasło dostępu. Tylko osoba je znająca będzie mogła zmieniać potem ustawienia serwera. Lepiej nigdy nie zostawiać tego pola pustego, żeby nie borykać się z problemami spowodowanymi przez graczy. W polu obok decydujemy, ilu może być maksymalnie adminów (Max Admins).

Bardzo przydatne są opcje Min Honor i Max Honor, pozwalające na dokładne określenie, ile minimalnie i maksymalnie "honoru" mogą mieć gracze, aby mogli dołączyć do walki. Można w ten sposób precyzyjnie decydować, dla kogo będzie przeznaczony serwer - dla zaawansowanych graczy czy też zupełnych nowicjuszy (n00bów).

Servers Region - wpisujemy lokalizację serwera; ułatwi to graczom znalezienie go.

Maximum Client Rate - bardzo ważna wartość. Określa maksymalną przepustowość łącza do wykorzystania przez każdego gracza na serwerze. Oczywiście im wyższa - tym lepiej, lecz należy pamiętać o paśmie, jakim dysponuje serwer. W zasadzie lepiej nie schodzić poniżej 5000, gdyż gra może się zacinać. W wypadku bardzo szybkiego łącza możliwe jest wybranie wyższej wartości.

Use Multi Homing - ta opcja dotyczy tylko serwerów, które korzystają naraz z kilku łączy z Internetem; nie będzie nas interesować.

Manual IP Override - tutaj można ręcznie ustawić adres IP serwera.

Dzięki karcie Display zdefiniujemy poziom swobody obserwatorów czy wygląd tablicy z wynikami.

Dzięki karcie Display zdefiniujemy poziom swobody obserwatorów czy wygląd tablicy z wynikami.

Game Password - następne hasło. Jeżeli je wprowadzimy, zagrać będą mogły tylko osoby znające hasło. Opcja ta jest przydatna, gdy chcemy stworzyć zamknięty serwer, wyłącznie dla grupy znajomych, rodziny itp.

Port to Start the Server On - port, z którego będzie korzystać nasz serwer. Standardowo jest to 1716 i aby uniknąć problemów i konfliktów, najlepiej zostawić tę wartość. Należy także odblokować w firewallu (jeśli go mamy) dostęp do danego portu.

Game Engine Cache Size - służy do wyboru ilości miejsca, jaką może zajmować cache gry. Tej wartości lepiej nie modyfikować.

W prawym dolnym rogu widnieje kilka opcji konfiguracyjnych, przydatnych podczas zakładania publicznego serwera. Możemy tutaj zdecydować, czy serwer ma być dostępny do wyszukiwania w programie Gamespy (Enable Gamespy). Program ten służy do szybkiego znajdowania serwerów (nie tylko do America's Army) przez graczy z całego świata. Korzystając z tej opcji, należy pamiętać o odblokowaniu portu UDP 27900 w firewallu.

Możliwe jest również korzystanie z Andromedy (Enable Andromeda) oraz rozgrywanie turniejów (Enable Tournament Mode). Następna opcja (Allow Cheat) pozwala na używanie oficjalnych chatów w grze. Natomiast ostatnia (Require Authorization from Army servers to play) odpowiada za wyłączenie i włączenie autoryzacji graczy.

Karta Team/Match

Tutaj ustawiamy szczegółowe opcje dotyczące rozgrywanych pojedynków. Należy podać rozsądną liczbę graczy, bo nasz komputer - a tym bardziej jego łącze - nie wytrzyma zbyt dużego obciążenia. Na początku określamy, ile osób może uczestniczyć w rozgrywce (Max Players) oraz dopuszczalną wielkość jednej drużyny (Maximum Team Size). Jeśli zdecydujemy się na zaznaczenie opcji Auto Balance the Teams, program sam wyrówna siłę drużyn. Do wyboru są opcje równoważenia na początku każdego meczu (at Match Start) lub rundy (at Round Start).

Karta Kick Rules przyda się np. do określenia "zachowania" gry wobec zbyt leniwych graczy.

Karta Kick Rules przyda się np. do określenia "zachowania" gry wobec zbyt leniwych graczy.

Trzeba także podać minimalną liczbę graczy, konieczną do rozpoczęcia rundy (Minimum number of players needed to start round). Jeżeli w danym momencie na serwerze nie ma tylu osób, gracze muszą czekać, aż pojawi się odpowiednia liczba chętnych. Teraz zostało już tylko podjęcie decyzji, jak długo ma trwać jedna runda (of Minutes per Round) oraz ile rund ma liczyć jeden mecz (of Rounds per Match). Przy użyciu opcji of Matches before Cycling the Map (If Map Cycling is Checked) ustalamy natomiast, po ilu meczach nastąpi zmiana mapy (jeśli została wybrana opcja Cycle Maps After Matches). Po uaktywnieniu tej ostatniej pojawi się ukryty przycisk Select Maps to Cycle, służący do wybrania map, na których będzie prowadzona rozgrywka.

Można tutaj jeszcze skonfigurować ustawienia turniejów, są to już dokładne ustawienia regulujące uprawnienia lidera drużyny (%Allow...%).

Karta Misc.Info

Wybieramy tutaj ustawienia Miles:

Force_None - domyślne ustawienia mapy.

Force_Normal - nigdy nie używaj Miles; wymusza tryb "live fire" na każdej mapie.

Force_Miles - wymusza tryb Miles na każdej mapie

Nieco niżej znajdują się ustawienia VoteKick Cool Dow, określające, ile sekund musi upłynąć przed ogłoszeniem kolejnego VoteKick. Na samym dole można jeszcze wpisać nazwy graczy-adminów (Player Admins).


Zobacz również