Wróżenie ze sprzętu

By przewidzieć, jak będą wyglądały gry przyszłości, nie trzeba wróżki. Wystarczy śledzić nowinki techniczne dotyczące sprzętu.

By przewidzieć, jak będą wyglądały gry przyszłości, nie trzeba wróżki. Wystarczy śledzić nowinki techniczne dotyczące sprzętu.

Rozwój gier komputerowych jest ściśle związany z rozwojem nowych technologii i sprzętu. Przyglądając się najnowszym wynalazkom, spróbujmy wyobrazić sobie, jakie znaczenie będą one miały dla gier przyszłości.

Miniaturowe 64 bity

Wiodący producenci procesorów wyciskają ze swych produktów coraz większą wydajność. Już w zeszłym roku AMD wprowadziła procesory 64-bitowe. Teraz firma zaczyna produkcję Athlonów 64 w technologii 90 nanometrów (0,09 mikrona), dodając zestaw instrukcji SSE-3, znanej z procesorów Intela. W nowych CPU znajdą się również blokady dające lepszą ochronę przed wirusami łamiącymi system przelewaniem pamięci operacyjnej.

Również Intel zamierza w tym roku masowo zaatakować technologią 64-bitową. Zostanie ona umieszczona na początku w procesorach z wyższej półki, ale z czasem ma trafić także do tańszych Celeronów.

Systemy 64-bitowe na niewiele się jednak zdadzą bez systemu operacyjnego, który wykorzysta nowe możliwości szybszego standardu. Na szczęście Microsoft wprowadza wreszcie swój długo obiecywany 64-bitowy system (Windows XP 64 bit).

64-bitowa technologia daje nadzieję na lepsze, szybciej działające gry. Podobnie jednak jak z systemem operacyjnym, by gry takie wykorzystały możliwości 64-bitów, muszą zostać napisane z myślą o nowej technologii. Dotychczas jedyną grą, która zadziałała w 64-bitowym środowisku, była beta Unreal Tournament z zaimplementowanym specjalnym patchem pozwalającym wykorzystać zalety 64 bitów.

Siła dwóch rdzeni

Zaleta procesora dwujądrowego: jeden rdzeń zajmuje się filmem, drugi grą

Zaleta procesora dwujądrowego: jeden rdzeń zajmuje się filmem, drugi grą

Przejście na 64-bitową technologię to jednak nie koniec procesorowej rewolucji. AMD i Intel zrozumiały, że podkręcanie układów już nie wystarcza. Rozwiązaniem znacznie wydajniejszym są procesory z dwoma rdzeniami. Pierwsze dwujądrowe procesory pojawiły się już w tym roku. Układy te nie potrzebują nowej podstawki, zatem można zastępować nimi starsze procesory bez konieczności wymiany płyty.

Zastąpienie starej jednostki dwurdzeniowym procesorem nie gwarantuje jednak dwukrotnego wzrostu wydajności, bowiem do pełnego wykorzystywania mocy takiego procesora potrzeba produktu napisanego pod kątem nowego układu. Najprościej wyobrazić sobie korzyści takiego rozwiązania na przykładzie gry, w której działa wątek wyświetlania grafiki i obliczania fizyki. W maszynach jednoprocesorowych wszystkie obliczenia spadają na pojedynczy układ, który nie potrafi wykonywać dwóch instrukcji jednocześnie, więc skacze z jednego wątku na drugi. Dopiero w grze przygotowanej z myślą o układzie dwurdzeniowym, gdzie programista rozdzieli polecenia, jeden rdzeń zajmie się na przykład fizyką, a drugi wyświetlaniem obrazu i wspomaganiem karty graficznej. Przy takim rozwiązaniu można będzie oczekiwać prawie dwukrotnego wzrostu wydajności, a zatem i znacznie bardziej złożonych graficznie i obliczeniowo gier.

Trójwymiarowe monitory

Firma X3D zapowiedziała na koniec roku atrakcyjny cenowo monitor 3D–LCD,
wraz z zestawem gier obsługujących tę technologię

Firma X3D zapowiedziała na koniec roku atrakcyjny cenowo monitor 3D–LCD,

wraz z zestawem gier obsługujących tę technologię

Ewoluują również monitory. Kiedyś gracze szerokim łukiem omijali płaskie monitory LCD, bowiem długi czas reakcji matrycy nie pozwalał komfortowo wyświetlać dynamicznych scen, których pełno w grach. Monitory dziś dostępne na rynku, o czasie reakcji 12 milisekund, sprawują się już całkiem przyzwoicie, choć grający w szybkie gry FPP dopatrują się na nich smug i opóźnień. Wyścig trwa jednak nadal i w trzecim kwartale bieżącego roku zostanie osiągnięta granica 6 ms. Te 6 ms to bariera, poniżej której zejść będzie już bardzo trudno. Dalsze zmiany pójdą zapewne w kierunku poprawienia jakości obrazu.

Spoglądając jeszcze dalej w przyszłość, należy oczekiwać szturmu płaskich monitorów wyświetlających trójwymiarowy obraz. Już powstały takie urządzenia, ale są na razie bardzo drogie (ok. 1700 USD za 17 cali). Efekt trójwymiarowości osiąga się przez wyświetlanie osobno, dla każdego oka, od pięciu do ośmiu perspektyw. Kąt widzenia jest jednak niewielki, a przy tym brakuje programów wykorzystujących możliwości 3D. Jakość monitorów 3D będzie jednak poprawiana. Toshiba już zapowiedziała ekrany z 16 perspektywami. Brzmi imponująco, choć trzeba pamiętać, że obliczanie każdej warstwy wymaga dodatkowej mocy procesora i karty graficznej.

Ekspresowa grafika

Karty graficzne na złączu PCI-Express powoli, ale sukcesywnie podbijają rynek. Choć natychmiastowa przesiadka z AGP na PCI-E nie jest uzasadniona ekonomicznie, to przy kupnie nowego komputera warto wybrać PCI-Express będące przyszłością kart graficznych.

To właśnie dla platformy PCI dedykowane są wszystkie nowe rozwiązania wprowadzane przez producentów kart graficznych.

nVidia chce zakończyć swoją serię GeForce i zamiast niej wprowadzić NV50, o nazwie handlowej Excelsior. Głównymi atutami nowej linii mają być: Shader Model 4.0, LightSpeed IV (poprawiony kontroler pamięci), FFSAA (nowe algorytmy wygładzania krawędzi) i 32 potoki renderujące z jedną jednostką teksturującą na potok.

Z kolei ATI planuje zaatakowanie swym najnowszym dziełem - R520, w ślad za którym podążą RV 530 i RV 515. Wszystkie trzy układy będą produkowane w technologii 90-nanometrowej.

Będą też w pełni obsługiwały WGF (Windows Graphic Foundation), czyli kolejnego DirectX-a.

Wielki twardziel

Dyski standardu Blue-Ray to niedaleka przyszłość

Dyski standardu Blue-Ray to niedaleka przyszłość

Każdy z nas przekonał się chyba, że miejsca na dysku nigdy nie jest zbyt wiele i nie ma takiego twardziela, którego nie da się zapełnić. Tym bardziej, że instalki najnowszych gier zajmują na dysku twardym coraz więcej miejsca, sięgając czasem nieprzyzwoitych wręcz rozmiarów. By nie szukać daleko, opisywana w tym numerze gra zręcznościowo-przygodowa Psychonauts zajmuje prawie 4 GB, a sieciowy MMORPG Everquest II po zainstalowaniu aktualizacji puchnie do 5 GB!

Na szczęście inżynierowie i wynalazcy stale podnoszą granicę pojemności dostępnych twardzieli. W tym roku powinny być dostępne dyski o pojemnościach przekraczających 500 GB.

Prawdziwa twardzielowa rewolucja czeka nas jednak nie za sprawą bicia kolejnych rekordów pojemności, a za sprawą nowych standardów i związanych z nimi większymi prędkościami transferu. Już teraz wprowadzono standard Serial ATA II, co zapewne przyspieszy pożegnanie się z przestarzałym Parallel ATA (należy się spodziewać, że producenci definitywnie porzucą produkcję starego Parallel ATA). Z kolei w roku 2007 ujrzymy trzecią generację SATA, umożliwiającą transfery rzędu 600 Mb/s. Nawet największe etapy gier powinny zatem ładować się znacznie szybciej.

Pożegnanie z DVD

Zamiast machać myszą, pomyśl, gdzie chcesz przesunąć kursor

Zamiast machać myszą, pomyśl, gdzie chcesz przesunąć kursor

Niegdyś gry umieszczane na DVD były osobliwościami, tymczasem ostatnio, by zmieścić grę Myst IV, twórcy zmuszeni byli dorzucić drugą płytkę. Być może trudno w to uwierzyć, ale format DVD staje się przestarzały! Dzieje się tak nie tylko z powodu jego relatywnie małej pojemności, lecz również ograniczonej prędkości nagrywania, która ze względu na uwarunkowania fizyczne kończy się na prędkości 16-krotnej.

Tymczasem gotowe są już dwa standardy, które mają wyprzeć DVD. Pierwszy z nich to Blu-Ray, a drugi HD-DVD. Obie technologie pozwalają zapamiętać ponad 20 GB danych. Największy zaprezentowany obecnie dysk Blu-Ray mieści 50 GB danych. Dysponując taką przestrzenią, twórcy gier nie będą zmuszeni do kompresowania materiałów. Będą mogli dodawać więcej filmowych przerywników oraz przygotowywać wysokojakościowe ścieżki dźwiękowe. Nowe standardy pozwolą także na zapis wysokiej rozdzielczości filmów w formacie HDTV.

Pierwsze odtwarzacze HD-DVD powinny pojawić się w naszych komputerach już pod koniec tego roku. Ich orientacyjna cena to ok. 1200 zł. Na nagrywarki tego formatu przyjdzie nam jednak poczekać do przyszłego roku.

<hr size=1 noshade>Wnętrze procesora dwurdzeniowego AMD64

Tak wygląda wnętrze procesora dwurdzeniowego AMD64 wykonanego w technologii 90 nm. Dokładnie widać podział na dwie części. Nie do zauważenia jest natomiast liczba tranzystorów, która w tym wypadku wynosi 230 mln. W samym procesorze znajdują się również inne układy (czerwona ramka na obrazku), np.: kontrolery wejścia/wyjścia, kanały hypertransportu, czy pamięć L2.

Na razie nie ma jeszcze gier zdolnych w pełni wykorzystać potencjał dwóch rdzeni. Dopiero pod koniec roku ma się ukazać obsługujący tę technologię silnik Unreal Engine 3.

Także gry tworzone na konsole nowej generacji (Playstation 3 i X-box 360) będą tworzne z myślą o konfiguracjach wielordzeniowych. Ich konwersja na pecety powinna zatem wykorzystać potencjał dwóch rdzeni.

<hr size=1 noshade>

Miniaturowa produkcja

Skok technologiczny w produkcji procesorów jest ogromny.

Jeśli jednak odnieść obecny stan do rozmiaru cząsteczki DNA, można oczekiwać, że to nie koniec miniaturyzacji procesów technologicznych

<hr size=1 noshade>


Zobacz również