Wśród strumyków, dróżek i pól...

Strumieniowanie (streaming) - technologia korzystania z plików multimedialnych w Internecie - niebawem osiągnie szczyt rozwoju. Czas więc najwyższy unowocześnić narzędzia. Bez tego ani rusz...

Strumieniowanie (streaming) - technologia korzystania z plików multimedialnych w Internecie - niebawem osiągnie szczyt rozwoju. Czas więc najwyższy unowocześnić narzędzia. Bez tego ani rusz...

Świat strumieniowania ujawnił nowe oblicze. Przez ostatnie sześć miesięcy medium zyskało wiarygodność. Do wiosny tego roku dawało jedynie popisy, które i tak większość osób widziała w telewizji. Tymczasem internetowa wersja reklamówki "Władca pierścieni" w ciągu zaledwie tygodnia skupiła uwagę aż 6,6 miliona osób. Następnie pojawił się sensacyjny Big Brother, który w Wielkiej Brytanii ściągnął 500 000 kopii RealPlayera. Co prawda, słyszy się jeszcze narzekania na niską jakość, jednak udowodniono ostatnio, że odpowiedni materiał można bez problemu upowszechniać przez sieć.

Dla ciebie - osoby zainteresowanej profesjonalnie nowymi mediami - też wiele się zmieniło. Jeszcze pół roku temu tylko nieliczni poważnie traktowali to zagadnienie. Obecnie filmowanie, edycja i kodowanie materiału do strumieniowania stanową codzienne zadanie wielu osób zajmujących się twórczością cyfrową. Jest to jednak wciąż zjawisko nowe, a informacja dość ograniczona. Zdarzają się więc poczynania o posmaku wręcz humorystycznym, niewiele osób bowiem zdobyło wystarczające doświadczenie, by określić skuteczne metody pracy.

Biorąc to pod uwagę, Digit zebrał najbardziej doświadczonych producentów najważniejszych firm i witryn zajmujących się wideo w sieci. Dzięki temu stworzyliśmy cenny przewodnik, który pomoże ci w pełni wykorzystać strumieniowanie. Od organizacji pracy, dobór narzędzi, po wybór odpowiednich kodeków i łączenie strumieniowania z innymi technologiami - pokażemy, w jaki sposób tworzyć filmy, które ucieszą każdego użytkownika, niezależnie od prędkości połączenia, jaką dysponuje.

Pozornie mamy do czynienia z bardzo długą listą opcji możliwych przy kodowaniu dźwięku i obrazu na potrzeby publikacji w sieci. Po pierwsze, należy zdecydować się na format. Wybór formatu i spełnienie wymagań jakościowych znacząco wpłyną na liczebność użytkowników, do których zamierzamy dotrzeć. Odpowiednio więc wybieramy kodek.

Formaty to technologie pozwalające użytkownikowi na komunikację z kodekiem. Kodek to technologia kompresji, umożliwiająca ograniczenie rozmiarów plików na tyle, by możliwe było oglądanie ich przez Internet. Niektóre kodeki - na przykład Intel Indeo - bywają używane w kilku formatach (w tym wypadku QuickTime i Windows Media). W innych przypadkach format - na przykład RealSystem - korzysta z własnego kodeka. QuickTime oferuje ich cały szereg, począwszy od Sorenson Video o bardzo wysokiej jakości, do przeznaczonego do powszechnego użytku Cinepak. Windows Media proponuje wszystkie kodeki dostępne w QuickTime, a ponadto własną wersję MPEG - 4, najnowszej wersji standardu MPEG używanej w najwyższej klasy systemach edycji.

Wreszcie należy wybrać i określić wymagania co do przepustowości (najlepiej, o ile to możliwe, wysunąć kilka opcji). Polega to na określeniu kompromisu pomiędzy jakością obrazu a dostępnością danej szybkości przepływu danych. Należy zakodować w kilku różnych wersjach, a następnie wybrać tę, która najlepiej spełnia potrzeby.

Formaty

<font color="#5C5C22">QuickTime 56 kbps

QucikTime 56 kbps

QucikTime 56 kbps

Zalety:

* Dobra jakość zarówno obrazu, jak i dźwięku niezależnie od prędkości transferu.

* Używany w szeregu ważnych przedsięwzięć strumieniowych - jak na przykład czołówki "Gwiezdnych Wojen" czy "Władcy Pierścieni".

* Szeroka dostępność tanich narzędzi

* Wiele kodeków.

* Darmowe (wymaga serwera Apple)

* Nie potrzebuje tak dużo konwersji, jako że wiele aplikacji edycji wideo pracuje w QuickTime.

Wady:

* Stosunkowo niewielu użytkowników

WEB: www.apple.com/quicktime

<hr width="50%">

<font color="#5C5C22">RealSystem G2 56 kbps

ReakSystem G2 56 kbps

ReakSystem G2 56 kbps

Zalety:

* Dobra jakość zarówno obrazu, jak i dźwięku niezależnie od prędkości transferu.

* Najpopularniejszy z formatów

Wady:

* stosunkowo drogie narzędzia

* Opłata za użytkowanie wedle transferowanych danych

* Tylko jeden kodek

Web: www.real.com

<hr width="50%">

<font color="#5C5C22">Windows Media 56 kbps

Windows Media 56 kbps

Windows Media 56 kbps

Zalety:

* Dobra jakość obrazu i dźwięku przy wysokiej prędkości transmisji.

* Dostępność darmowych narzędzi

* Szereg kodeków

* Bezpłatne udostępnianie (na serwerze Micro-soft)

* Prawdopodobieństwo znacznego wzrostu popularności

* Mniejsza ilość konwersji dla użytkowników aplikacji edycyjnych opartych o pliki AVI (jak na przykład Speed Razor in-sync)

Wady:

* Mniejsza skuteczność przy słabszej prędkości transferu

Web: www.windowsmedia.com


Zobacz również