Wszystkie tajemnice mp3

Format mp3, przez fachowców określany także jako MPEG 1 Layer 3, jest chyba najbardziej znanym członkiem wielkiej rodziny standardów kodowania audio i wideo MPEG. Empetrójka powstała w niemieckim instytucie Fraunhoffer, w dziale pracującym nad rozwojem multimediów.

Format mp3, przez fachowców określany także jako MPEG 1 Layer 3, jest chyba najbardziej znanym członkiem wielkiej rodziny standardów kodowania audio i wideo MPEG. Empetrójka powstała w niemieckim instytucie Fraunhoffer, w dziale pracującym nad rozwojem multimediów.

Algorytm kodowania plików audio pozwala na osiągnięcie jakości bliskiej CD (stereo, 44 kHz, 16 bitów) przy kompresji 112-128 kb/s, czyli w proporcji 11:1 - 13:1. Dzięki temu pięciominutowy kawałek, który w formacie WAV zajmie prawie 60 mega, w mp3 nie przekroczy 5. Tajemnica tkwi w umiejętnym wykorzystaniu niedoskonałości ludzkiego ucha. Przede wszystkim kompresja MPEG usuwa z pliku takie częstotliwości, których człowiek nie jest w stanie usłyszeć - w przeciwieństwie do psów czy nietoperzy, które mają powody, by nie lubić mp3. Jest też inny efekt. Bezwładność mózgu człowieka sprawia, że słabsze dźwięki są niesłyszalne na krótko przed i tuż po głośnym sygnale.

Można je więc śmiało wyciąć, odchudzając plik.

Jakość i wielkość plików mp3 możemy regulować różnymi parametrami.

Muzyka monofoniczna zajmie mniej miejsca niż stereo - podobnie wybierając częstotliwość 22 kHz zamiast domyślnej 44 kHz. Taka jakość w pełni wystarcza, jeżeli chcemy w formacie mp3 zapisać i udostępnić innym, np. poprzez Internet, wywiad ze swoim Ulubionym Artystą. Jednak gdy zechcemy zaprezentować muzykę, nie warto odbiegać od standardu 44 kHz, stereo, 16 bitów.

Jeżeli wciąż zależy nam na zmniejszeniu pliku, możemy poeksperymentować ze stopniem kompresji. Dość wysoki - 196 Kb/s - gwarantuje doskonałą jakość, przewyższającą nawet możliwości percepcji ludzkiego ucha. Jednak tak zakodowane pliki mogą być nawet o połowę większe od standardowych.

Optymalnym stopniem kompresji jest 128 Kb/s. Zdarza się jednak, że możemy poeksperymentować i nieco obniżyć wielkość tego parametru bez zbytniej utraty jakości. Duże znaczenie ma tu gatunek muzyki kodowanej w mp3.

Głośny rock nie wymaga oszałamiającej jakości - nieraz przecież słucha się hard-corowych czy metalowych kapel z niesamowicie zjechanych kaset i wszystko jest OK. Elektronika nieco traci przy większej kompresji, ale to nic w porównaniu z muzyką akustyczną. Efektowne pasaże najlepszego nawet kwartetu smyczkowego mogą zabrzmieć jak żałosne rzępolenia ucznia klasy pierwszej podstawowej szkoły muzycznej.

Algorytm kodowania jest bardzo złożony obliczeniowo i dlatego do wydatnej kompresji i odtwarzania plików mp3 potrzebny jest silny procesor.

Kodek i inni

By w pełni skorzystać z dobrodziejstw kompresji MPEG 1 Layer 3, warto mieć w systemie adekwatny kodek. A co to jest? Kodek, czyli w tym przypadku Fraunhoffer IIS MPEG Layer3 Codec, to sterownik multimedialny, umożliwiający kodowanie w formacie mp3. Jeżeli masz wątpliwości, czy w twoim Windows jest on zainstalowany, otwórz Panel Sterowania, kliknij na Multimedia, wybierz zakładkę Zaawansowane i rozwiń listę Codec, kompresja audio. Zainstalowanie oryginalnego kodeka pozwala na bezpośrednie kopiowanie ścieżek audio CD do formatu mp3. Większość ripperów - np. CD Copy - odwołuje się do sterowników zainstalowanych w systemie. Na tym kodeku bazuje też część enkoderów WAV >mp3.

Kodek Fraunhoffera jest dostępny wraz z niektórymi komercyjnymi programami np. MPEG Producerem firmy Opticom. Kodeki mp3 oferują także Xing Technologies i Microsoft, który ograniczoną jakościowo wersję sterownika udostępnia wraz z Net Show Tools.


Zobacz również