Wszystko 3D

Jednym z ważniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy było połączenie się firm S3 i Diamond Multimedia. Najwyraźniej fuzja okazała się słusznym posunięciem - według zapowiedzi do końca roku ukaże się kilka bardzo interesujących produktów.

Jednym z ważniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy było połączenie się firm S3 i Diamond Multimedia. Najwyraźniej fuzja okazała się słusznym posunięciem - według zapowiedzi do końca roku ukaże się kilka bardzo interesujących produktów.

Największe zaciekawienie wzbudza nowa karta dźwiękowa, której oficjalną specyfikację opublikował Diamond Multimedia. Monster Sound IV zapowiada się na wielki przebój najbliższych miesięcy. Przede wszystkim zrezygnowano ze znanego z wcześniejszych kart procesora Vortex 2 i zastąpiono go układem ESS Canyon3D Risc. ESS znany był do tej pory raczej z produkcji prostych chipów dźwiękowych, ale ostatni produkt powinien zmienić tę opinię. Jeżeli zapowiadane osiągi potwierdzą się w praktyce, najnowszy Monster Sound będzie miał wszelkie szanse, by odzyskać udziały w rynku utracone na rzecz Sound Blastera Live.

Najważniejszą zmianą, która może pozytywnie wpłynąć na popularność karty, jest dodanie obsługi standardu EAX 2.0, do tej pory obsługiwanego jedynie przez Sound Blaster Live. Odkąd Microsoft ogłosił, że najnowsza wersja DirectX 7.0 będzie zawierać obsługę technologii EAX, pomijając zupełnie konkurencyjne rozwiązanie Aureal3D, stosowane w poprzednich wersjach kart Monster Sound, sprzedaż tej ostatniej drastycznie spadła. Nie oznacza to jednak, że Diamond zrezygnował z innych rozwiązań, podporządkowując się hegemonii silniejszych. Wręcz przeciwnie, najnowsza karta ma obsługiwać niemal wszystkie znane dziś technologie: DirectSound 3D, A3D 1.0, EAX 1.0/2.0, I3D. Na liście tej nie pojawia się jedynie A3D 2.0, co wynika z faktu, że Vortex nie udziela licencji na tę wersję swojego systemu zewnętrznym producentom.

Karta sprzętowo obsługuje 64-głosową polifonię, co stanowi dwukrotną poprawę w stosunku do starszej wersji. Wreszcie stanie się możliwe całkowicie niezależne generowanie dźwięku dla czterech kolumn i uzyskanie prawdziwej kwadrofonii, a nie jedynie symulowanej, jak w przypadku wersji Monster Sound III. Za dźwięk przestrzenny wysokiej jakości odpowiedzialne są jeszcze dwie technologie: Sensaura Multi-Drive i MacroFX (system pozycjonowania przestrzennego).

Dzięki wbudowanemu dekoderowi AC3 karta powinna stanowić doskonałą inwestycję dla miłośników DVD. Możliwe będzie również dokupienie przystawki do karty, sprzętowo dekodującej muzykę zapisaną w formacie mp3. Pojawiła się nowa wersja najpopularniejszego przenośnego odtwarzacza mp3 - Rio 500. W stosunku do modelu Rio 300 różni się wbudowanym portem USB, pozwalającym na znacznie szybsze ładowanie muzyki niż w przypadku połączenia przez port równoległy.

Rio 500 wyposażony jest w 64 MB pamięci, rozszerzanej do 96 MB, co pozwala zapisać około półtorej godziny muzyki przy kompresji

128 Kb/s. Brak jakichkolwiek części mechanicznych sprawia, że konstrukcja jest niezwykle zwarta - odtwarzacz jest wielkości podobnej do paczki papierosów.

Rynek kart graficzny rozwija się w zawrotnym tempie. Jedną z najbliższych premier ma być nowy procesor graficzny Savage 2000 i jak łatwo zgadnąć, pierwszą firmą, która zaoferuje karty z tym procesorem, został Diamond Multimedia. Karta sprzedawana będzie głównie w wersji OEM do gotowych komputerów, ale jej wydajność powinna ją uplasować w czołówce dostępnych kart. Zegar taktowany będzie częstotliwością 150 Mhz, podcza gdy pamięć 166 Mhz. Maksymalna wielkość pamięci RAM to 64 MB.

Unikalną cechą karty jest możliwość nałożenia 4 warstw tekstur w jednym cyklu zegara, co pozwala na bardzo wydajne generowanie skomplikowanych efektów specjalnych, np. dymu czy wypukłości terenu. Poza tym, podobnie jak konkurencyjny chip Nvidii GeForce 256, także Savage 2000 przejmuje od procesora znaczną część pracy związanej z obliczaniem geometrii i oświetlenia obrazu. Pierwsze egzemplarze karty będą dostępne w grudniu w cenie poniżej 250 USD.


Zobacz również