Wszystko do gier

Nowa wersja 3ds max 8 to przede wszystkim nowości związane z animacją oraz nowe narzędzie w pakiecie - Autodesk Vault.

Firma Autodesk opublikowała nową wersję słynnego programu do tworzenia grafiki i animacji - 3ds max 8, wzbogaconą o kilka ciekawych narzędzi i dostarczaną teraz z Autodesk Vault, oprogramowaniem do zarządzania dużymi projektami inżynierskimi. Takie połączenie może wydawać się dziwaczne, ale skomplikowane, rozbudowane projekty 3D dzięki Autodesk Vault mogą być przeglądane i edytowane znacznie efektywniej. Nowe narzędzia w 3ds max 8 przydadzą się przede wszystkim twórcom grafiki do gier. Chyba najciekawszą nowością jest funkcja pelt mapping, ułatwiająca teksturowanie modeli. Przygotowanie dwuwymiarowej tekstury, która później jest nakładana na obiekt 3D, to jeden najbardziej pracochłonnych - obok animowania - etapów pracy nad modelami postaci do gier 3D. Pelt mapping umożliwia automatyczne rozwinięcie powierzchni modelu na płaską siatkę, w dodatku rozmiary wielokątów na siatce odpowiadają rozmiarom wielokątów na modelu 3D. Ewentualne niedociągnięcia można poprawić ręcznie, ale nie powinno ich być dużo. Płaska siatka modelu może zostać dodatkowo pokryta kolorowym odwzorowaniem wektorów normalnych, co znakomicie ułatwia przygotowanie tekstury.

Elastyczne animacje

Wiele zmian wprowadzono także w funkcjach animacyjnych, zwiększono m.in. możliwości narzędzia Motion Mixer o łączenie dowolnych rodzajów animacji, nie tylko Biped. Animacja może być również zapisana w postaci niezależnej od modelu i użyta do ożywienia np. innej postaci w grze. Sprytnie rozwiązano problem przenoszenia animacji pomiędzy modelami, w których zastosowano odmienne nazewnictwo kości. Zaawansowani użytkownicy 3ds max 8 docenią większe możliwości edycji skryptów. Program jest teraz wyposażony w zintegrowany debuger, pozwalający śledzić i na bieżąco poprawiać kod Maxscript. Warto też zwrócić uwagę na narzędzia do modelowania włosów, futra i ubrania, które projektował m.in. Joe Alter, twórca efektów specjalnych w filmie &Jumanji&. Narzędzia do tworzenia włosów i futra są teraz częścią podstawowej wersji 3ds max 8, a wśród ciekawych nowinek znajdziemy m.in. symulację futra zwierząt.


Zobacz również