Xbox bezprzewodowo

Czy praca w sieci bezprzewodowej musi kończyć się na nudnej wymianie plików albo ekscytowaniu się, że możemy skorzystać z Internetu w łóżku bez targania za sobą kilometrów przewodów? Oczywiście, że nie! Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami Xboksa, sieć Wi-Fi da nam zupełnie niespotykaną funkcjonalność. Będziemy mogli wgrywać dane na konsolę niezależnie od tego, w którym miejscu mieszkania się znajdzie. A to dopiero początek!

Czy praca w sieci bezprzewodowej musi kończyć się na nudnej wymianie plików albo ekscytowaniu się, że możemy skorzystać z Internetu w łóżku bez targania za sobą kilometrów przewodów? Oczywiście, że nie! Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami Xboksa, sieć Wi-Fi da nam zupełnie niespotykaną funkcjonalność. Będziemy mogli wgrywać dane na konsolę niezależnie od tego, w którym miejscu mieszkania się znajdzie. A to dopiero początek!

Po skonfigurowaniu domowej sieci bezprzewodowej nadszedł czas na podłączenie do niej konsoli do gier Xbox. Będziemy do tego potrzebowali dodatkowego urządzenia. Może to być zarówno przeznaczony do tego Game Adapter, most bezprzewodowy bądź drugi bezprzewodowy router - taki jak wykorzystany w naszej sieci WLAN, tyle że z alternatywnym oprogramowaniem, które umożliwia pracę w trybie bridge. Przetestujemy tylko dwa pierwsze rozwiązania, gdyż instalacja oraz konfiguracja nieoryginalnego oprogramowania do routera przekracza ramy tego artykułu.

Testowaliśmy dwa urządzenia firmy Linksys, które umożliwiają podłączenie konsoli gier Microsoft Xbox do naszej sieci WLAN. Pierwsze z nich to Game Adapter WGA11B, natomiast drugie - most bezprzewodowy WET54GS5. Na testowanej konsoli zainstalowane jest alternatywne oprogramowanie XBox Media Center (XBMC), a silnik XLink Kai, pozwalający na granie w sieci, zainstalujemy w standardowym pececie, działającym pod kontrolą Windows XP. Rozpoczynamy testy.

Game Adapter

Na pierwszy ogień pójdzie Game Adapter WGA11B. Jego niewątpliwą zaletą jest na pewno łatwa konfiguracja. Wystarczy podłączyć urządzenie do konsoli kablem sieciowym i z płyty dołączonej do produktu uruchomić program konfiguracyjny, a prosty kreator poprowadzi nas przez zaledwie kilka ustawień. Należy przełącznikiem wybrać rodzaj kabla (prosty lub skrosowany) oraz wybrać tryb, w jakim urządzenie będzie pracowało. W naszym wypadku jest to sieć typu infrastruktury (na wyświetlaczu powinno być In). Pozostałe tryby - oprócz trzech definiowanych profili P1, P2 i P3 - służą do łączenia urządzeń w trybie ad-hoc. Aby program konfiguracyjny wykrył nasz Game Adapter, należy w sieci wyłączyć zabezpieczenia oraz włączyć rozsyłanie identyfikatora SSID. W przeciwnym razie nie zostanie on znaleziony i nie będziemy mogli go skonfigurować.

Drugą, poważniejszą wadą urządzenia jest nieobsługiwanie WPA. Game Adapter obsługuje jedynie słabe zabezpieczenia WEP 64 i WEP 128, więc jeżeli chcemy mieć dobrze zabezpieczoną sieć WLAN, to poczekamy na nowe oprogramowanie do WGA11B, obsługujące, miejmy nadzieję, WPA, albo zastosujemy inne urządzenie.

Konfiguracja druga - most bezprzewodowy

Most jest dużo bardziej zaawansowanym urządzeniem, niż omawiany wcześniej Game Adapter. Nie oznacza to jednak, że jego konfiguracja i podłączenie sprawia szczególne problemy. Większość lub nawet całą konfigurację można przeprowadzić za pomocą programu dołączonego przez producenta na płycie CD.

W celu przygotowania WET54GS5 do pracy w sieci WLAN musimy go najpierw kablem podłączyć do routera. Następnie uruchamiamy program konfiguracyjny, który poprowadzi nas krok po kroku przez kolejne ustawienia. Najpierw konfigurator wykryje wszystkie urządzenia w naszej sieci - z listy, którą wyświetli, wybieramy nasz most i przechodzimy dalej. W kolejnym oknie ustawiamy odpowiednio tryb naszej sieci bezprzewodowej. Ponieważ jest to sieć z punktem dostępowym, należy wybrać Infrastructure. W pole WB Name wpisujemy unikatową nazwę naszego urządzenia. W następnym oknie ustawiamy parametry sieci, w trybie infrastruktury wpisujemy tylko jej identyfikator SSID, oczywiście musi być taki sam we wszystkich urządzeniach bezprzewodowych pracujących w naszej sieci.

Kolejna czynność to ustawienie adresu IP. Możemy wpisać go ręcznie, podobnie jak maskę podsieci oraz domyślną bramę, lub włączyć automatyczne pobieranie adresu IP, jeżeli mamy uruchomiony na routerze serwer DHCP. Na koniec pozostaje ustawienie zabezpieczeń. WET54GS5 obsługuje WPA, więc umożliwia dobre zabezpieczenie sieci. Wybierając tryb WPA, musimy jeszcze wpisać współdzielony klucz szyfrujący i gotowe. Zatwierdzamy konfigurację i możemy odłączyć most od routera. Do zaawansowanych ustawień urządzenia będziemy mieli teraz dostęp przez interfejs WWW . Wystarczy w przeglądarce internetowej wpisać jego adres IP oraz zalogować się nazwą użytkownika i hasłem (domyślne: admin/admin). Teraz należy podłączyć konsolę do WET54GS5 i skonfigurować w niej ustawienia sieci identycznie, jak w wypadku opisywanego wcześniej Game Adaptera.

Aktualne informacje z kraju i ze świata - bez przerywników reklamowych i sztucznych uśmiechów prezenterów.

Aktualne informacje z kraju i ze świata - bez przerywników reklamowych i sztucznych uśmiechów prezenterów.

Ogromną zaletą testowanego urządzenia jest obsługa WPA, co umożliwi przyzwoite zabezpieczenie całej sieci bezprzewodowej. Oprócz tego WET54GS5 pracuje w trybie 802.11g, dzięki czemu plik o objętości 700 MB nie kopiuje się już pół godziny, lecz niecałe 12 minut. Choć nie wykorzystujemy maksymalnej przepustowości sieci, widać wyraźną poprawę w porównaniu do testowanego uprzednio urządzenia, pracującego w standardzie 802.11b.

Gotowe... i co z tego mamy?

Dzięki XMBC i podłączeniu konsoli do Internetu uzyskujemy dostęp do wielu przydatnych funkcji, poczynając od takich drobnostek, jak podgląd wiadomości RSS czy aktualnej pogody w wybranym mieście, a kończąc na oglądaniu najnowszych zapowiedzi filmów z serwisu trailers.apple.com. XBMC umożliwia też na przykład pobranie z Sieci informacji o albumie ulubionego wykonawcy lub oglądanym akurat filmie. Można też - nie wstając od komputera - zmieniać odtwarzaną na konsoli muzykę. Wszystko to za pomocą interfejsu WWW, wbudowanego w XBMC. Oprócz tego można kopiować do konsoli pliki multimedialne za pomocą dowolnego klienta FTP. Naturalnie transfery będą dużo niższe niż w wypadku połączeń przewodowych, ale w zamian zyskujemy nieporównywalnie większą swobodę ruchów. Wybór należy do nas.

XLink Kai - bezpłatna alternatywa dla Xbox Live!

Najnowszy trailer? Informacja o filmie? Żaden problem!

Najnowszy trailer? Informacja o filmie? Żaden problem!

I jeszcze coś dla zapalonych graczy - XLink Kai. Jest to bezpłatna alternatywa dla microsoftowej usługi Xbox Live! Przy niewielkim wysiłku możemy skonfigurować konsolę i komputer lub router (zobacz ramka "Xlink Kai bez komputera") tak, że zyskamy możliwość bezpłatnego grania przez Internet. XLink pozwala na uruchamianie tytułów, w które można grać w sieciach lokalnych LAN (SystemLink). System współpracuje z różnymi konsolami: Xbox, PlayStation 2 GameCube i PSP. My sprawdzimy, jakie możliwości daje z Xboksem, na którym obecnie obsługuje sto gier, a wśród nich takie hity, jak "Halo 2", "Ghost Recon 2" oraz "Forza Motorsport".

Pogodynka w konsoli.

Pogodynka w konsoli.

XLink Kai jest programem tunelującym, to znaczy dane przesyłane są lokalnie pomiędzy konsolą a komputerem lub routerem, na którym jest uruchomiony silnik programu. Następnie ten właśnie silnik przesyła dane do graczy rozsianych po całym świecie i połączonych z serwerem XLink. Konsoli natomiast "wydaje się", że gra odbywa się przez sieć lokalną.

Wystarczy dostosowanie pięciu prostych opcji, aby skorzystać z XLink Kai.

Wystarczy dostosowanie pięciu prostych opcji, aby skorzystać z XLink Kai.

Czego będziemy potrzebowali do gry oprócz konsoli podłączonej do sieci? Po pierwsze, komputera, w którym uruchomimy silnik XLink Kai, po drugie, aktywnego konta w serwisie XLink, a co za tym idzie, identyfikatora XTag (odpowiednik Xbox Live GamerTag w serwisie Xbox Live!). Rejestracja na stronie internetowej producenta http://teamxlink.co.uk jest bezpłatna. Poza tym potrzebny jest odpowiedni do naszego systemu operacyjnego klient XLink Kai i naturalnie połączenie z Internetem, którego zalecana szybkość minimalna to 128 Kb/s.

Opiszemy teraz konfigurację systemu w opisanym już wyżej XBMC oraz z silnikiem XLink Kai zainstalowanym na komputerze stacjo+narnym będącym elementem naszej bezprzewodowej sieci lokalnej.

Wygląda na to, że ''Halo 2'' cieszy się większą sympatią wśród graczy niż ''Doom 3'' i spółka…

Wygląda na to, że ''Halo 2'' cieszy się większą sympatią wśród graczy niż ''Doom 3'' i spółka…

Konfiguracja XBoksa jest na prawdę prosta. Po wybraniu Ustawienia / Gry i Programy / Ustawienia XLink należy wprowadzić następujące dane:

  • katalog z grami na dysku (opcjonalne, jeżeli będziemy uruchamiać oryginalne gry z płyt DVD);

  • identyfikator XLink Kai XTag, który zarejestrowaliśmy na stronie serwisu oraz hasło;

  • adres IP komputera lub routera, na którym działa silnik XLink Kai.

    I to właściwie wszystko. Następnie w komputerze pracującym w naszej sieci instalujemy program pobrany wcześniej ze strony producenta i konfigurujemy go za pomocą Kai Config Tool. Ponieważ mamy zamiar kontrolować XLink Kai wprost z konsoli, za pośrednictwem XBMC, to w oknie konfiguracyjnym ustawiamy profil Engine only (for dashboards). Następnie wystarczy uruchomić silnik i można przejść do konsoli. Klikając Gry i Programy / XLink Kai możemy wybrać grę oraz interesującej nas areny. Możemy także sprawdzić, czy nasi znajomi są zalogowani do serwisu - jeśli tak, nic stoi na przeszkodzie, żeby uciąć sobie z nimi dłuższą lub krótszą pogawędkę.

    <hr size=1 noshade>XLink Kai bez komputera

    Można uruchomić silnik XLink Kai bezpośrednio na routerze. Gotowe oprogramowanie do routera WRT54G jest do pobrania na stronie producenta, w dziale Download. Dla osób używających konsoli głównie do gier i nie chcących za każdym razem uruchamiać silnika Kai na komputerze, to doskonałe rozwiązanie. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej producenta oraz na forum internetowym http://www.teamxlink.co.uk/forum/viewforum.php?f=36 .

    Innym oprogramowaniem do WRT54G oraz jego szybszej wersji GS, z silnikiem XLink Kai, jest DD-WRT. Oprócz możliwości grania przez Internet ma wiele ciekawych, niestandardowych funkcji i zapewne zainteresuje także zaawansowanych użytkowników. Warto zajrzeć na stronę główną tego projektu ( http://dd-wrt.com/ ) i poznać jego możliwości.


  • Zobacz również