Xpress Pro

Avid Xpress Pro to zaawansowane narzędzie do edycji wideo, które pod względem skomplikowania i dostępnych funkcji można porównać z programem Apple Final Cut Pro.

Avid Xpress Pro to zaawansowane narzędzie do edycji wideo, które pod względem skomplikowania i dostępnych funkcji można porównać z programem Apple Final Cut Pro.

Xpress Pro udostępnia znacznie więcej opcji niż inne nieliniowe programy edycyjne (NLE), takie jak Premier, Edition czy też Vegas. Należy jednak zwrócić uwagę, że to narzędzie Avida kosztuje prawie dwa razy więcej niż konkurencyjna aplikacja Apple'a, czego nie usprawiedliwia nawet ogromna liczba dodatków. Do pracy z wcześniejszą wersją programu rekomendowano jedynie kilka modeli komputerów pochodzących od dużych producentów. Teraz nie ma już takiego ograniczenia.

Dzięki obsłudze OpenGL możliwe jest sprawdzenie działania efektów trójwymiarowych bez konieczności czasochłonnego renderowania. Po nałożeniu efektu PiP na wybrany klip kliknij przycisk Promote to Advanced Keyframes w oknie Effect Editor.

Dzięki obsłudze OpenGL możliwe jest sprawdzenie działania efektów trójwymiarowych bez konieczności czasochłonnego renderowania. Po nałożeniu efektu PiP na wybrany klip kliknij przycisk Promote to Advanced Keyframes w oknie Effect Editor.

Jedną z największych zalet Xpressa Pro jest klasyczny już interfejs użytkownika, który powinien być znany wszystkim osobom pracującym kiedykolwiek z oprogramowaniem ze stajni Avida. Oznacza to, że nawet użytkownik darmowego FreeDV nie powinien mieć większych problemów z przesiadką na większe i bardziej skomplikowane narzędzie.

Kliknij wiersze prawym przyciskiem myszy i wybierz krzywe Béziera. Obrót krzywych zgodnie z powyższym rysunkiem spowoduje odsunięcie efektu PiP od środka ekranu przed jego przesunięciem. Zastosuj efekt kuli.

Kliknij wiersze prawym przyciskiem myszy i wybierz krzywe Béziera. Obrót krzywych zgodnie z powyższym rysunkiem spowoduje odsunięcie efektu PiP od środka ekranu przed jego przesunięciem. Zastosuj efekt kuli.

Użycie technologii OpenGL do obsługi efektów trójwymiarowych nie jest nowością, gdyż podobne narzędzia są już dostępne w programach Edition 5, After Effects 6 i Boris FX (w najnowszej wersji 3GL). Funkcje te zostały dobrze zaimplementowane w tej wersji Xpress Pro i zapewniają znaczny przyrost wydajności.

Xpress Pro pozwala na wykonanie automatycznej korekcji koloru za pomocą rozbudowanej technologii Natural Match. Cztery przyciski (automatyczny kontrast, automatyczny poziom bieli, automatyczny poziom czerni oraz automatyczny poziom koloru) umożliwiają dopasowanie wyglądu wielu klipów do wybranego wzorca. Choć funkcja ta nie jest w pełni automatyczna (konieczne jest ręczne wykonanie kompresji pierwszego klipu), to pozwala zaoszczędzić użytkownikowi wiele wysiłku i czasu. Kolejną ważną nowością jest opcja synchronizacji materiału pochodzącego z wielu kamer, na przykład w czasie edycji meczu piłkarskiego. Dzięki technologii MetaSync możliwe jest powiązanie z zewnętrznymi funkcjami, takimi jak komendy iTV.

Okno dialogowe Advanced Keyframes zapewnia pełną kontrolę nad ustawieniami wybranego efektu, włącznie 
z krzywymi Béziera. Na początku i końcu wierszy X i Y dodaj teraz ramki kluczowe dla efektu.

Okno dialogowe Advanced Keyframes zapewnia pełną kontrolę nad ustawieniami wybranego efektu, włącznie

z krzywymi Béziera. Na początku i końcu wierszy X i Y dodaj teraz ramki kluczowe dla efektu.

Warto również wspomnieć o znacznym zwiększeniu ogólnej prędkości aplikacji. Xpress Pro obsługuje do pięciu strumieni DV i ośmiu ścieżek audio czasu rzeczywistego, natomiast podstawowy system rozszerzono do 24 ścieżek wideo i 24 ścieżek audio. Przycisk HQ w oknie Effect Editor włącza 16-bitowy tryb renderowania DVE, który zapewnia wspaniałe rezultaty. Niestety, czas renderowania jest bardzo długi nawet na bardzo szybkim komputerze.

Stary zestaw PowerPack, który do tej pory był dostępny jako płatna opcja, został zastąpiony nowym zestawem narzędzi dla filmowców, który zawiera ciekawe efekty specjalne i dodatkowe programy pochodzące od innych producentów. Zestaw ten jest wreszcie dostępny za darmo.

Magiczne Mojo

Xpress Pro wykorzystuje klasyczny interfejs Avida, ale w programie pojawiło się wiele nowoczesnych narzędzi, takich jak efekty OpenGL.

Xpress Pro wykorzystuje klasyczny interfejs Avida, ale w programie pojawiło się wiele nowoczesnych narzędzi, takich jak efekty OpenGL.

Mojo to jedna z najciekawszych nowości na rynku narzędzi do montażu cyfrowego wideo, jaka pojawiła się od momentu wprowadzenia pierwszego programu NLE, pracującego w czasie rzeczywistym bez wyspecjalizowanej karty PCI. Mojo jest podłączany do komputera poprzez złącze FireWire i zapewnia złącza DV i analogowe (tzw. breakout box) oraz układy do przetwarzania obrazu w czasie rzeczywistym. Podłączenie takiego komponentu do komputera znacznie zwiększa wydajność programu Xpress Pro, umożliwiając nawet dołączenie pojedynczego strumienia nieskompresowanego wideo do miksu wykonywanego w czasie rzeczywistym.

Dzięki Mojo możliwe jest przechwytywanie nieskompresowanego materiału wideo, choć zwykle to urządzenie jest wykorzystywane do tworzenia napisów.

Dzięki Mojo możliwe jest przechwytywanie nieskompresowanego materiału wideo, choć zwykle to urządzenie jest wykorzystywane do tworzenia napisów.

Mogłoby się wydawać, że pojedynczy strumień wideo to zbyt mało dla profesjonalnych zastosowań. Nie jest to jednak głównym przeznaczeniem Mojo, gdyż to urządzenie będzie zwykle wykorzystywane do łączenia tytułów i animacji z wieloma strumieniami materiału DV.

W połączeniu z zewnętrzną przystawką Mojo Avid Xpress Pro można uruchomić nawet na laptopie i korzystać z wielu efektów czasu rzeczywistego.

W połączeniu z zewnętrzną przystawką Mojo Avid Xpress Pro można uruchomić nawet na laptopie i korzystać z wielu efektów czasu rzeczywistego.

Mojo będzie szczególnie przydatny dla posiadaczy komputerów przenośnych, które do tej pory były wolniejsze od dedykowanych stacji roboczych. Podłączenie tego urządzenia do laptopa pozwala między innymi na edycję nieskompresowanego materiału, a także na obsługę wyjścia DV w czasie rzeczywistym. Wprawdzie urządzenie jest zbyt duże, aby korzystać z niego w każdych warunkach, zmieści się bez problemów do torby z komputerem.

Podobnie jak Xpress Pro, Mojo jest niezależny od platformy. W pudełku można znaleźć oprogramowanie zarówno dla Windows, jak i dla Maca. Do jego uruchomienia wymagany jest klucz sprzętowy USB. Urządzenie jest bardzo drogie i kosztuje praktycznie tyle samo co Xpress Pro. Na szczęście pojedyncze Mojo może być wykorzystywane przez wielu użytkowników w różnych systemach operacyjnych.

Dodatki

Przystawka Mojo łączy funkcje breakout box oraz urządzenia do przechwytywania wideo i nakładania efektów.

Przystawka Mojo łączy funkcje breakout box oraz urządzenia do przechwytywania wideo i nakładania efektów.

Avid dołączył do Xpressa Pro wiele ciekawych dodatków, takich jak Sorenson Squeeze 3.1 lub Sonic ReelDVD. W zestawie PowerPack znalazło się wiele ciekawych efektów filmowych, których nie można jednak zastosować w czasie rzeczywistym.

Ponieważ wbudowane narzędzia do tworzenia tytułów są raczej ubogie, przydatne będą programy Boris FX i Graffiti (oba w wersji uproszczonej). Bardzo cennym dodatkiem jest Profound Effects Elastic Gasket, który pozwala na użycie w Xpressie Pro modułów dodatkowych After Effects w wersji 4.1.

Kupić, nie kupić

Xpress Pro ciągle wymaga rozwiązania kilku problemów. I tak np. użytkowników innych narzędzi może denerwować brak możliwości klikania linii czasu. Przepływ pracy programu może wydawać się zbyt skomplikowany oraz mało elastyczny w porównaniu z konkurencyjnymi aplikacjami. Użycie własnego formatu OMF znacznie ułatwia pracę grupową, ale przekształcenie starszych materiałów do tego formatu to wyjątkowo żmudne zadanie (można jednak użyć do tego celu programów Discreet Cleaner lub Canopus ProCoder).

Pomimo tych drobnych niedogodności Xpress Pro to doskonałe narzędzie, które może śmiało konkurować z Final Cut Pro. Gdyby tylko jego cena była choć trochę niższa.

produkt: Xpress Pro

producent: Avid, http://www.avid.com

cena brutto: 1300 funtów

konkurenci: Avid Xpress DV

kontakt: ADTV, http://www.adtv.pl

Za:

Wygodny interfejs, efekty OpenGL w czasie rzeczywistym, wysoka jakość renderowania, dodatkowe urządzenie Mojo.

Przeciw:

Wysoka cena.


Zobacz również