Yelp.pl w Polsce - wywiad z Miriam Warren V-ce President New Markets

Zaczynając od dziś, ludzie w Polsce będą mogli zakładać konta na Yelp.pl aby dzielić się swoimi opiniami na temat lokalnych firm i usług.

Konrad: Witam nazywam się Konrad Mroczek. Jest z nami Miriam Warren Vice President of New Markets w Yelp.com.

Miriam: Witam.

K: Miriam, powiedz nam dlaczego Yelp zakłada oddział w Polsce?

M: Kiedy patrzymy na Polskę, która jest wspaniałym krajem z przedsiębiorczymi ludźmi, zainteresowanymi i otwartymi na technologię pochodzącą z całego Świata, jest to po prostu naturalny wybór. Od mojej ostatniej wizyty myślałam o ludziach, których spotkałam tutaj, a w szczególności w Warszawie, o ich zainteresowaniu usługami, które dostarczamy i o fakcie, że nie ma tutaj, tak naprawdę, innego serwisu posiadającego możliwości jakie oferuje Yelp. Serwisu, który daje możliwość przeglądania szerokiego zakresu biznesów; od basenów, kortów tenisowych i fryzjerów dla psów, aż po dentystów czy lekarzy.

K: Jaka jest Wasza strategia rozpoczęcia działalności, czy otwieracie nowe biuro? Jacy partnerzy będą z Wami współdziałać i czy zamierzacie zatrudnić pracowników?

M: Podobnie jak zaczęliśmy w San Francisco z jednym menedżerem społeczności, tak samo zrobiliśmy w Waszyngtonie, Seattle, Nowym Yorku, Chicago czy miastach europejskich takich jak: Rzym, Paryż i Wiedeń. Zatrudniamy menedżerów społeczności w Warszawie i Krakowie, którzy będą twarzą i głosem Yelp. Będą oni odpowiedzialni za tworzenie tygodnika Yelp, lokalnego newslettera dla danego miasta. Oczywiście newsletter będzie tworzony po polsku. Menedżer będzie witać i zapoznawać nowych członków społeczności z Yelp. Mam nadzieję, że dzięki temu przedsiębiorcy będą w pełni wykorzystywali nasze darmowe narzędzia biznesowe.

K: Jak skomentowałabyś Wasz slogan: "Realni ludzie, realne rekomendacje". Czy takie podejście rzeczywiście może pomóc tu w Polsce?

M: Myślę, że naprawdę może pomóc Polakom w tym sensie, że na rynku jest pewna liczba ekspertów, którzy mogą oceniać i komentować restauracje oraz innego rodzaju biznesy. Jednakże to czym ja najbardziej jestem zainteresowana i Polacy też, to oceny zwykłych konsumentów, którzy wychodzą z domu do restauracji, barów, do fryzjera lub naprawiają swoje samochody.

K: Czy zamierzacie sprzedawać profile, czy od początku zaoferujecie cennik usług?

M: Nasze darmowe narzędzia będą oferowane właścicielom biznesów w Polsce pod adresem Yelp.pl tak szybko, jak tylko wystartujemy ze stroną. Reklama na razie nie będzie w Polsce dostępna. Obecnie monetyzacja usługi odbywa się tylko w trzech państwach: w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, ale oczywiście wszyscy polscy użytkownicy Yelp, którzy będą chętni do zakupienia reklamy powinni trzymać rękę na pulsie.

K: Kto jest dla Was najsilniejszym na naszym rynku konkurentem?

M: Tak jak w każdym innym kraju, w którym rozpoczynamy działalność jest wiele stron internetowych zaczynając od blogów o jedzeniu, kawie czy winie, a kończąc na katalogach firmowych. Każdy tego rodzaju serwis lub blog ma swoje miejsce. Nie wiem jak Ty, ale ja szukam informacji w różnych źródłach takich jak: gazety codzienne, telewizja, nagrania wideo i sądzę, że Polacy będą robili to samo. Będą porównywali informację z wielu różnych źródeł i mam nadzieję, że Yelp będzie jednym z nich.

K: Powiedz proszę o Waszym sekretnym, magicznym mechanizmie. Widziałem kilka opinii, które mówią, że płacąc można uzyskać wyższą pozycje w rankingu?

M: Oczywiście nie można zapłacić ani w Polsce, ani nigdzie indziej, w celu uzyskania lepszych rezultatów. Jeśli chodzi o nasz sekretny, magiczny mechanizm, większość sekretu i magii pochodzi od naszych użytkowników, czyli prawdziwych ludzi, którzy piszą recenzje. System wyszukiwania to kombinacja częstotliwość wstawiania ocen, liczby gwiazdek oraz liczby recenzji. Oczywiście biznesy z najlepszym wynikiem jakości i największą liczbą ostatnio napisanych recenzji, będą tym co zobaczysz w rezultatach wyszukiwania. Niezależnie od tego czy szukasz pizzy, czy miejsca, w którym urządza się urodziny.

K: Co oznacza Yelp, dlaczego powinniśmy "krzyczeć"?

M: Myślę, że powinniśmy krzyczeć o wszystkim co dzieje się w naszym życiu. Bardzo dużo ludzi używa Yelp jako lifestylowy blog. Piszą o tym gdzie wypili rano kawę, gdzie napompowali oponę rowerową, gdzie poszli tańczyć w sobotni wieczór, gdzie chcieliby urządzić przyjęcie urodzinowe poprzez zaznaczanie takich miejsc w Yelp. Myślę więc, że Polacy będą dyskutowali w Yelp o wszystkim co posiada adres.

K: Porozmawiajmy trochę o liczbach, na co liczycie na początku działalności, powiedzmy; ilu lajków się spodziewacie, ile rejestracji biznesów?

M: To są naprawdę trudne liczby do oszacowania. Jeszcze nie wiem czego dokładnie możemy się spodziewać w Polsce na początku naszej działalności. Ja mam nadzieję, że jako Yelp potrafimy zbudować najlepszy lokalny przewodnik, niezależnie od tego czego byś szukał w Warszawie, Krakowie i wkrótce także w całej Polsce, znajdziesz to na Yelp. Nie mogę określić żadnej liczby związanej z tym, bo jest to raczej kwestia jakościowa, ale myślę, że kiedy wyjdziesz na ulicę poszukując miejsca, gdzie mógłbyś wypić kolejne piwo, jeden z Twoich znajomych zapyta, czy masz Yelp, a wtedy będziesz w stanie je znaleźć.

K: A teraz trudne pytanie: co z Google Places?

M: Co z Google Places? Tak jak wcześniej powiedziałam istnieje wielu konkurentów w każdym mieście i każdym kraju. Google jest po prostu jednym z nich, ale Yelp nie ma tylko opinii i oznaczeń biznesów. Posiadamy również 30 milionów długich opisów. To są ludzie piszący jak smakuje lukier, jak pyszna była zupa śliwkowa z lodem jogurtowym, czy o której godzinie powinieneś się wybrać do kasyna żeby znaleźć wolny stolik. To właśnie długie i wyczerpujące opisy dostarczają opinii, których nie dostarcza żaden inny serwis poza Yelp.

K: W skład IDG Poland wchodzi także Internet Standard, który jest organizatorem wielu branżowych konferencji. Dodatkowym zadaniem tegorocznej konferencji Social Media Standard będzie podkreślenie funkcji biznesowej serwisów społecznościowych. Co możesz powiedzieć nam i naszym czytelnikom o użyteczności serwisów społecznościowych dla biznesu.

M: Jedną rzecz, którą mogę powiedzieć właścicielom biznesów w Polsce jest to, aby wykorzystali siłę darmowych narzędzi oferowanych przez Yelp dostępnych na biz.yelp.pl. Narzędzia te nie tylko są darmowe, ale dają także możliwość sprawdzenia czy godziny otwarcia ich sklepów są właściwe, posiadają możliwość dodawania zdjęć, aby biznes był rozpoznawalny. Mozna także umieszczać informacje o samej firmie. Przykładowo ktoś był w latach osiemdziesiątych na wycieczce w Brazylii i zakochał się w koktajlu Caipirinha, a potem otworzył bar i oferuje właśnie takie drinki. Właścicielom biznesów radziłabym wykorzystywać wszystkie możliwe narzędzia, ponieważ ludzie używają Yelp przede wszystkim dlatego, że chcą dokonać zakupu, czyli poszukują miejsca do wydania swoich pieniędzy. Nie szukaliby hydraulika na Yelp jeżeli nie mieliby zatkanej toalety wymagającej naprawy. Właśnie dlatego, że ludzie przychodzą do Yelp żeby wydawać swoje pieniądze, właściciele biznesów powinni także tam być.

K: Widzimy na rynku pewien trend polegający na łączeniu stron internetowych z aplikacjami takimi jak: Facebook Connect oraz możliwość wstawiania ikon łączących z Google Plus dla prostej rejestracji. Czy posiadacie podobne narzędzia? I drugie pytanie: czy nasi marketingowcy powinni szykować budżety na 2013 rok.

M: Jeśli chodzi o dzielenie się treściami z Yelp to jest to bardzo proste. Można dodawać zdjęcia, opinie, porady, Yelp pomaga rozprzestrzeniać treści po wszystkich serwisach społecznościowych, także Twitter i Facebook. Zachęcamy wszystkich do korzystania z tych funkcji tak szeroko, jak to możliwe.

K: Pozwól mi powtórzyć drugą część mojego pytania dotyczącą budżetów. Mamy koniec roku 2012, jesteśmy w okresie planowania budżetów, budżetów marketingowych na rok 2013. Czy ja jako marketingowiec powinienem odłożyć część budżetu czekając na wejście Yelp do Polski robiąc tam porządną kampanię?

M: Przede wszystkim zachęciłabym osoby zajmujące się marketingiem do upewnienia się, czy wykorzystają możliwość stworzenia swojej własnej, darmowej strony biznesowej, że skorzystają ze wszystkich darmowych w tym czasie, dostępnych opcji. Z czasem pojawią się opcje płatne.

K: Rozumiem, czyli potwierdzenie hasła "Prawdziwi ludzie, prawdziwe opinie", słowem najpierw zaopiekuj się własnym biznesem, a my zaopiekujemy się tobą jako Yelp.

M: Prawdziwi ludzie, prawdziwe opinie - to prawda.

K: Dziękuję bardzo Miriam, do zobaczenia wkrótce.

M: Dziękuję bardzo.


Zobacz również