Zachować czy usunąć?

Jeśli masz zdjęcie, które szkoda ci usunąć, ale nie bardzo nadaje się do oglądania, prześlij je nam. Podpowiemy, czy da się je w jakiś sposób uratować. Warunkiem przyjęcia fotografii do rubryki jest to, by było ono w formie elektronicznej. Prosimy podać też krótki opis oraz jakim aparatem została wykonana.

Jeśli masz zdjęcie, które szkoda ci usunąć, ale nie bardzo nadaje się do oglądania, prześlij je nam. Podpowiemy, czy da się je w jakiś sposób uratować. Warunkiem przyjęcia fotografii do rubryki jest to, by było ono w formie elektronicznej. Prosimy podać też krótki opis oraz jakim aparatem została wykonana.

Samotne drzewo

Ryszard Jarniewicz

Zdjęcie zrobiłem na łące za pomocą klasycznego aparatu fotograficznego. Następnie zeskanowałem negatyw i przetworzyłem fotografię w programie Adobe Photoshop. Oto efekty - proszę o ocenę.

Krzysztof: Bardzo ciekawe zdjęcie. Kompozycyjnie prawidłowe, choć nie zaszkodziłoby drobne przekomponowanie. Można by się pokusić o odsunięcie drzewa nieznacznie z centrum kadru. Ale pierwsze wrażenie, gdy patrzymy na to zdjęcie, jest bardzo dobre. Przyciąga uwagę.

Nagrodą jest Photoshop Elements 3.0 i Premiere Elements 1.0, ufundowane przez firmę Adobe.

Werdykt: zachowujemy i nagradzamy

Róża

Piotr Nowicki

Często bywam w szkółkach roślin ozdobnych, centrach ogrodniczych i prawie zawsze mam ze sobą aparat. Fascynuje mnie zwłaszcza makrofotografia. Wybrałem to zdjęcie, ponieważ wydaje mi się, że w pełni odzwierciedla piękno fotografowanego kwiatu. Podoba mi się rozmyte tło i ostrość obiektu. W sposób bardzo naturalny uwydatniony jest kolor i piękny kształt nie do końca rozwiniętego pączka. Zdjęcie, które załączam, jest już wykadrowane przeze mnie i nie jestem pewny, czy dobrze. Używam Olympusa C-4000 Z. Zdjęcie było wykonane "z ręki". Chciałbym usłyszeć opinię fachowca.

Sławek: Makrofotografia to technicznie strasznie trudna sztuka, ale jak wszędzie dobra fotografia rządzi się podobnymi prawami. Wybór tematu i sposób jego potraktowania powinien być bezdyskusyjny. Tutaj mamy wątpliwości, co jest takiego niezwykłego i wyjątkowego w tym właśnie kwiatku. Podobnych widzieliśmy już setki. Zdjęcie pozostawia ogromny niedosyt, choć jest technicznie poprawne. Zachęcamy do przysłania kolejnej serii fotografii, takich, które pokażą, dlaczego właśnie ta, a nie inna róża zachwyca na tyle, że została uwieczniona na zdjęciu.

Werdykt: usuwamy

Kolejka w chmurach

Piotr Pawłowski

Jak wiemy, zima w pełni, więc i ja postanowiłem skorzystać z jej uroków i wybrałem się na czeską stronę Karkonoszy do Jańskich Łaźni pojeździć na nartach, zabierając oczywiście aparat. Zdjęcie, które tak wiele dało mi radości, przesyłam Wam do fachowej oceny. Dość długo i niecierpliwie czekałem na wagonik kolejki linowej, parę zdjęć wyszło bez niego i było widać tylko liny, a słońce wciąż zachodziło...

Dlatego bardzo się cieszę, że udało mi się uchwycić jedno i drugie. Czy jest dobre?

Krzysztof: Tej fotografii nie powiesiłbym na ścianie, choć technicznie jest poprawne. Fantastyczna chwila, ale niewykorzystana. Trzeba było postarać się tak skomponować zdjęcie, by kolejka była ponad słońcem. Wtedy kompozycja krzyczałaby do nas: tu jest tak wysoko, że nawet słońce jest niżej! W tym układzie kable niestety przeszkadzają. W najgorszym wypadku możemy usunąć elementy zdjęcia w Photoshopie. Szkoda, bo okolica jest ładna, a moment ciekawy.

Werdykt: zachowujemy, po poprawkach

Tęcza

Jacek Stańczyk

To mój debiut z aparatami cyfrowymi. (Canon G2). Zdjęcie zrobione po ostrej ulewie, z tarasu domu, w którym mieszkałem. Nieczęsto można obserwować całą tęczę. I tylko brakowało obiektywu szerokokątnego. Wydało mi się godne pokazania komuś, kto zajmuje się fotografią profesjonalnie. Nigdy nikt mnie nie oceniał, poza oczywiście znajomymi, więc tak naprawdę nie wiem, czego tym zdjęciom brakuje lub co jest nie tak.

Sławek: To zdjęcie ma bardzo poważną wadę kompozycyjną. Jest dokładnie przecięte na pół. Z kolei na dole widać bardzo ciekawy mostek, a pejzaż jest utrzymany w niebanalnej kolorystyce. Przypomina nastrojem XIX-wieczne niemieckie malarstwo romantyczne. Niestety, kompozycja nie pozwala dobrze przyjrzeć się zdjęciu - bo nie wiemy, czemu się przyglądać. Najlepiej w takiej sytuacji zrobić kilka zdjęć, by wykorzystać chwilę, która niestety została zmarnowana przez złą kompozycję.

Werdykt: z wielkim żalem usuwamy

Paryż nocą

Sławomir Lewczuk

Zdjęcie zrobiłem podczas krótkiej (dwudniowej) wizyty w Paryżu. Niestety, miałem wolne tylko wieczory, ale chyba i tak - pomimo braku światła słonecznego, udało mi się zrobić udane ujęcie. Posługiwałem się aparatem Fuji Finepix S5500. Chętnie przeczytam opinię fachowców.

Krzysztof: Ciekawa i odważna, czytaj trudna kompozycja centralna, zawsze prowokuje do złamania symetrii. Co stałoby się wówczas? Czy zdjęcie uzyskałoby więcej dynamizmu? Bardzo ładna gra świateł, nieostrości i ruchu. Gratulujemy ciekawego spojrzenia na rzeczywistość.

Werdykt: zachowujemy

Wisła zimą

Dariusz Brzeziński

Zdjęcie zrobiłem w lutym 2005 r. nad Wisłą. Aparat - Nikon D70, obiektyw Nikkor 18-70. Zastanawiam się, czy linia horyzontu nie powinna być umieszczona niżej, niż jest na fotografii. Mam też wątpliwości co do korygowania ekspozycji. Czy łódki, które są pierwszym planem, nie powinny być nieco bardziej wyeksponowane? Mam jednak wrażenie, że jaśniejszy pierwszy plan popsuje "nastrój" poranka nad rzeką.

Sławek: Zaletą tego zdjęcia jest wybór tematu i obiektów, jednak kompozycja zdjęcia wymaga trochę pracy. "Ciężka", ciemna lewa strona i bardzo jasna prawa powodują, że obraz nam ucieka w prawą stronę, co należałoby jakoś zatrzymać. Lustrzane odwrócenie, ten mankament poprawia, choć jest to zabieg kontrowersyjny i stosowany w ostateczności. Warto też popracować nad kolorystyką. Co do ekspozycji, to proponuję zdecydowane działanie, najlepiej w kierunku monochromatycznym.

Werdykt: zachowujemy, po poprawkach


Zobacz również