Zacieranie śladów

Powszechnie wiadomo, że anonimowość w Internecie jest tylko pozorna i nie ma specjalnych problemów z uzyskaniem danych osoby odwiedzającej różne miejsca Sieci. Zbieranie takich informacji jest jednak pracochłonne i ... przeważnie nielegalne Tymczasem wiele danych o internetowych podróżach mogą dostarczyć niektóre pliki powiązane z przeglądarką.

Powszechnie wiadomo, że anonimowość w Internecie jest tylko pozorna i nie ma specjalnych problemów z uzyskaniem danych osoby odwiedzającej różne miejsca Sieci. Zbieranie takich informacji jest jednak pracochłonne i ... przeważnie nielegalne Tymczasem wiele danych o internetowych podróżach mogą dostarczyć niektóre pliki powiązane z przeglądarką.

Często wystarczy tylko uzyskać dostęp do komputera, aby prześledzić trasy wędrówek w Sieci. Jeśli nie chcesz zostawiać śladów swojej bytności w Internecie, powinieneś pamiętać o regularnym czyszczeniu kilku zasobów związanych z przeglądarką internetową. Oto kilka porad, związanych z Internet Explorerem (od wersji 4.01 wzwyż).

Po pierwsze, wyczyść zawartość Historii. Uruchom przeglądarkę i przejdź do Narzędzia|Opcje internetowe na kartę Ogólne. Kliknij przycisk Wyczyść historię. Zawartość Historii została usunięta. Jeśli chcesz, by przeglądarka nie przechowywała żadnych informacji o odwiedzonych stronach, ustaw wartość pola Liczba dni trzymania stron w historii na 0. Kliknij przycisk OK.

Jakość połączenia z Internetem można szybko sprawdzić na stronie Microsoftu.

Jakość połączenia z Internetem można szybko sprawdzić na stronie Microsoftu.

Warto także usunąć tymczasowe pliki internetowe. Wystarczy w tym celu kliknąć przycisk Usuń pliki - również na karcie Ogólne. Można także sprawić, aby pliki tymczasowe były usuwane zawsze po zakończeniu pracy przeglądarki. Przejdź do Narzędzia|Opcje internetowe do karty Zaawansowane. Teraz na długiej liście opcji trzeba odnaleźć pozycję Zabezpieczenia i zaznaczyć Opróżnij folder tymczasowych plików internetowych gdy przeglądarka jest zamknięta.

Pewne zagrożenie wiąże się także z funkcją Autouzupełniania. Jest bardzo wygodna, jeśli jednak z tego samego komputera korzysta wiele osób, mogą one dotrzeć do istotnych informacji - haseł i numerów kart kredytowych. Lepiej zabezpieczyć się przed taką możliwością. W Opcjach internetowych przejdź do karty Zawartość i kliknij przycisk Autouzupełnianie, a następnie Wyczyść formularze i Wyczyść hasła. Zapamiętane adresy stron WWW zostały już usunięte podczas czyszczenia zawartości Historii.

Jak widać, wymazanie śladów po używaniu przeglądarki może zająć trochę czasu. Jeśli z jednego komputera korzysta wiele osób, do których nie mamy pełnego zaufania, lepiej nie używać przeglądarki do przesyłania poufnych danych - lub całkowicie wyłączyć Autouzupełnianie.

Dlaczego tak wolno?

Czy nie wydaje Ci się, że połączenie z Internetem jest zbyt wolne? A może jeden z elementów kontrolujących połączenie między Twoim komputerem a stroną WWW nie działa jak powinien? Jak to sprawdzić?

Problemy mogą ukrywać się w wielu miejscach: być może używasz nienajlepszego oprogramowania, a może konfiguracja domowego komputera nie jest odpowiednia. Kłopoty mogą też wiązać się ze słabą linią telefoniczną, problemami po stronie dostawcy usług sieciowych (np. awaria serwera), źle działającym ruterem w Sieci lub przeciążeniem docelowego serwera, obsługującego otwieraną właśnie stronę WWW.

Działanie modemu można sprawdzić na kilka sposobów - po pierwsze, wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy ikonę połączenia Dial-Up na pasku zadań i wybrać Stan, aby przekonać się o szybkości transferu. Można także skorzystać z jednego z wielu programów kontrolujących modemowe połączenie z Siecią. Innym sposobem na sprawdzenie szybkości połączenia z Internetem może być odwiedzenie strony www.computingcentral.com/topics/bandwith/speedtest.asp. Oprócz wygodnego pomiaru poziomu transferu danych można także sprawdzić, jakie czynniki wpływają na jakość połączenia.

Jeżeli okaże się, że transfer danych pomiędzy naszym komputerem a np. wspomnianą już stroną testową (lub inną stroną WWW) wypada znakomicie, problemy z otwarciem innej strony mogą wynikać z błędów pojawiających się pomiędzy maszynami dostawcy usług sieciowych a komputerem udostępniającym stronę WWW. Jeśli problem leży po stronie serwera docelowego, to niestety, z poziomu domowego komputera nie można zrobić nic, aby zaradzić tej sytuacji. Problemy mogą wystąpić także po stronie serwerów dostawcy usług sieciowych, Tak czy inaczej, warto sprawdzić, czy serwery, z którymi próbujemy się połączyć, są w stanie odpowiedzieć - i ile czasu im to zajmuje. Do takich celów najlepiej użyć polecenia ping. Najpierw należy sprawdzić, jak wygląda połączenie pomiędzy komputerem a dostawcą usług sieciowych. Jeśli korzystasz z numeru dostępowego TP SA, użyj polecenia ping www.tpsa.com.pl, w przeciwnym przypadku użyj adresu swojego dostawcy usług Internetu.

Jeżeli okaże się, że łączność z serwerem dostawcy jest znacznie lepsza niż łączność z inną, zewnętrzną domeną, to być może maszyny dostawcy usług sieciowych nie działają tak, jak powinny. Co zrobić w takim przypadku? Poinformuj obsługę techniczną po stronie dostawcy usług internetowych o napotkanych kłopotach. Powinieneś przynajmniej otrzymać list z wyjaśnieniami.


Zobacz również