Zakupy online w Europie

Pionierzy Internetu, Następna Generacja, Potencjalni Klienci i Niezainteresowani - cztery podstawowe kategorie klientów sklepów internetowych wg Forrester Research.

Według raportu Forrester Research, Europejczycy z coraz większą ufnością robią zakupy online. Wprawdzie tylko 4% internetowej populacji Francji, Niemiec, Szwecji, Holandii i Wlk. Brytanii kupiło coś w sieciowym sklepie, jednak aż 90% stwierdziło, że wkrótce ponownie wybierze się na wirtualne zakupy. Biorąc pod uwagę opinie i wrażenia na temat robienia zakupów w sieci, analitycy z Forrester Research podzielili europejskich "netshopperów" na cztery kategorie:

1. Pionierzy Internetu (Pioneer Internetters) - to młodzi, dobrze zarabiający i wykształceni mężczyźni mieszkający w miastach. Stanowią pierwszą generację europejskich internautów, która w sklepach online najchętniej kupuje muzykę, książki i oprogramowanie. Ponad 60% Pionierów Internetu korzysta z usług bankowych online, a 36% obsługuje w ten sposób swoje rachunki giełdowe.

2. Następna Generacja (Generation Next) - to ci, którzy zaczęli korzystać z Internetu stosunkowo niedawno, ale są przekonani do nowego medium i spędzają online ponad 5 godzin tygodniowo. Odwiedzają najczęściej witryny rozrywkowe i zwracają szczególną uwagę na ceny oferowanych produktów.

3. Potencjalni Klienci (Future Buyers) - to ci, którzy mają dostęp do sieci od ponad dwóch lat, ale nic jeszcze nie kupili. Nie doceniają wygody, jaką stwarza handel elektroniczny, oraz obawiają się przeprowadzać transakcje online ze względu na brak zaufania do systemów sieciowych zabezpieczeń.

4. Niezainteresowani - to prawie 40% użytkowników europejskiego Internetu, którzy nie zamierzają mieć nic wspólnego z handlem elektronicznym w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Analitycy z Forrester Research przewidują, że dopiero około roku 2005 korzystanie z Internetu stanie się w Europie masowe i wtedy sprzedawcy zaczną różnicować swoje oferty w zależności od narodowych gustów, np. więcej mody dla Francuzów, a dla Holendrów więcej zestawień cenowych.

Więcej informacji: www.forrester.com


Zobacz również