Zatrzymać śmieci

Internet to nie tylko morze informacji - to także wielka góra śmieci. Poniżej piszemy, jak się przed nimi bronić, wykorzystując zarówno standardowe przeglądarki i programy pocztowe, jak i specjalistyczne programy narzędziowe. Dzięki takim rozwiązaniom oszczędzisz czas i pieniądze.

Internet to nie tylko morze informacji - to także wielka góra śmieci. Poniżej piszemy, jak się przed nimi bronić, wykorzystując zarówno standardowe przeglądarki i programy pocztowe, jak i specjalistyczne programy narzędziowe. Dzięki takim rozwiązaniom oszczędzisz czas i pieniądze.

Internet w coraz większym stopniu wykorzystywany jest do prowadzenia intensywnych działań reklamowych i marketingowych. Wiele sieciowych witryn dosłownie pęka w szwach od graficznych wypełniaczy reklamowych, przyjmujących postać bannerów lub wyskakujących okien typu pop-up. Pierwsze wrażenie każdego nowego internauty, który dopiero odkrywa uroki WWW, sprowadza się często do stwierdzenia: "Jak tu kolorowo!". Potem nowicjusz szybko uczy się, że niektóre obrazki to tylko reklamowe odsyłacze, prowadzące do nowych witryn. Prędzej czy później zaczynają go nużyć czy wręcz denerwować, gdyż zajmują pasmo transmisji przeznaczone przede wszystkim na pobieranie danych oraz opóźniają wyświetlanie stron w oknie przeglądarki.

To prawda - bannery zajmują cenny czas i czasami przeraźliwie długo się wczytują (to już wina kiepskich webmasterów lub słabej przepustowości łącza), ale dzięki nim można się dowiedzieć wielu interesujących rzeczy - bywają bowiem nie tylko odnośnikami do stron o podobnej tematyce, ale też często informują o ciekawych ofertach, usługach, promocjach czy konkursach z cennymi nagrodami. Co więcej, Internet w takiej obecnej formie (komercyjny) nie istniałby bez reklamy. Niestety, bannery przygotowane niewłaściwie (zbyt duża objętość) lub osadzane na stronach bez najmniejszego umiaru potrafią jeśli nie uprzykrzyć, to przynajmniej skutecznie wydłużyć czas trwania sieciowych wędrówek. Wystarczy powiedzieć, że przy najczęściej w Polsce uzyskiwanej szybkości połączenia z Internetem 33600 b/s (dostęp modemowy), umożliwiającej pobieranie 4,2 KB danych na sekundę, rezygnacja z wyświetlenia 10 niewielkich bannerów, o wielkości na przykład 25 KB każdy, oznacza skrócenie czasu pobierania odwiedzanych witryn prawie o minutę. Niby niewiele, ale jeżeli przemnożymy to przez liczbę odwiedzanych witryn w ciągu jednej sesji oraz przez 30 dni, to miesięczny rachunek za połączenia telefoniczne na pewno będzie niższy. Nic dziwnego, że wielu użytkowników Internetu (szczególnie ci, którzy nie dysponują szybkim dostępem do Sieci) tego typu "atrakcje" na stronach WWW uznają za niepożądane. Z myślą o nich opracowano wiele programów do eliminowania niechcianych bannerów reklamowych czy też irytujących, samootwierających się okien typu pop-up.

WebWasher

Zanim zostaniesz spamerem

Zanim sam zaczniesz wysyłać spam, dobrze się zastanów. Jeżeli będziesz bezustannie przesyłał reklamy swojej firmy do adresatów, którzy nie są nimi zainteresowani, możesz zacząć być ignorowany, a nawet staniesz się nielubiany przez uczestników grup dyskusyjnych czy prywatnych odbiorców poczty elektronicznej. Jeżeli wystarczająco ich zdenerwujesz, mogą także podjąć akcję odwetową. Ustalenie Twego adresu IP wcale nie jest trudne, a jeśli numer ten zmienia się dynamicznie (na przykład w przypadku łączenia się z Internetem przez numer dostępowy 0202122) operatorzy telekomunikacyjni mogą ustalić numer, z którego zestawiono połączenie modemowe.

Polskie prawo zabrania nadużywania poczty elektronicznej. Ofiara spamu może wykorzystać następujące akty prawne:

- Regulamin świadczenia usług telefonicznych o charakterze powszechnym przez Telekomunikację Polską S.A.;

- Regulamin ogólny korzystania z usługi transmisji danych oraz usług o wartości dodanej dla transmisji danych świadczonych przez TP S.A.;

- Kodeks karny. Ustawa z dn. 20.06.1997 r. (Dz. U. Nr 88, poz.553);

- Ustawa z 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz.883);

- Kodeks pracy Ustawa z 26.06.1974 r. (Dz. U. Nr 24 poz. 141 z późniejszymi zmianami);

- Ustawa z 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 wraz z późniejszymi zmianami);

- Ustawa z 23.11.1990 o łączności (Dz. U. z 1995r Nr 117, poz. 564 wraz z późniejszymi zmianami).

Więcej na ten temat można znaleźć pod adresem: http://www.tpnet.pl/abuse_prawo.html , a pełne wersje ustaw na serwerze Sejmu RP: http://www.sejm.gov.pl

Najbardziej godny polecenia program specjalizujący się w "czyszczeniu bannerów" WebWasher 2.0, opracowany przez niemieckich informatyków z koncernu Siemens. Pełniąc funkcję serwera proxy, pozwala na inteligentne filtrowanie zawartości pobieranych stron WWW, eliminując wybrane elementy. Przyspiesza to przeglądanie stron WWW, a także uwalnia użytkownika od konieczności oglądania ogromu reklam zalewających Internet. Program ten umożliwia także dezaktywację okien typu pop-up. Te niewielkie, najczęściej reklamowe "okienka" wykorzystują skrypty Javy, które WebWasher przechwytuje i nie dopuszcza do ich wykonania. Narzędzie może również wyłączyć pobieranie tła witryn, ramek, formularzy, animacji Flash Shockwave.

Najważniejszą funkcją dodaną w wersji 2.0 jest automatyczna instalacja, uwalniająca użytkowników od żmudnych czynności konfiguracyjnych, które początkującym internautom często sprawiały kłopot. Poszerzono również zakres filtrów i dodano możliwość własnoręcznego uzupełniania wymiarów filtrowanych bannerów. Zmieniono także interfejs - w starszej wersji był nieczytelny i prezentował za dużo funkcji jednocześnie. Obecnie opcje programu są dostępne w dwóch rozwijanych oknach (rozwiązanie to przypomina Eksplorator Windows). O jakości programu najlepiej świadczy to, że jego poprzednie wersje dla Windows 98/NT/2000 oraz Macintosha pobrały już prawie 2 miliony internautów.

AdsOff

Niezwykle proste, a zarazem pożyteczne narzędzie, które pozwala skutecznie zablokować wyświetlanie reklam umieszczonych na stronach WWW i znacznie przyspieszyć pobieranie stron. Dzięki niemu przeglądarka "nie upomina się" o dany element strony i nie jest on wyświetlany. Opcje konfiguracyjne programu pozwalają określić, jakiego rodzaju bannery mają być blokowane (na przykład tylko duże) oraz ustalić trzy poziomy filtrowania grafik.


Zobacz również