Zepsuje nam się smartfon drugi raz w ciągu dwóch lat, oddadzą nam pieniądze

Uchwalona niedawno przez Sejm ustawa o prawach konsumentów niesie ze sobą zapisy, które będą miały ogromne znaczenie dla konsumentów oraz przedsiębiorców.

Niedawno została uchwalona przez posłów nowa ustawa o prawach konsumentów, która wdraża do polskiego ustawodawstwa dyrektywę unijną 2011/83/WE w sprawie praw konsumentów. To bardzo ważny zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców dokument, który jednakże oprócz unijnych wymogów zawiera także dodatkowe zapisy autorstwa naszych urzędników.

Spośród wielu zapisów jeden budzi szczególny opór ze strony przedsiębiorców. Wynika z niego bowiem, że jeżeli kupiony przez konsumenta sprzęt (np. RTV, czy AGD) zepsuje się w ciągu dwóch lat, sprzedawca będzie musiał mu zwrócić automatycznie pieniądze.

Przedsiębiorcy zwracają uwagę na otwierające furtkę do darmowej wymiany sprzętu określenie "istotna wada", które ich zdaniem nie jest precyzyjne. Możemy bowiem sobie wyobrazić, że istotną wadą, która uniemożliwia uruchomienie telewizora, może być np. zacięty przycisk telewizora.

Ustawa dobra, czy zła?

Wprowadzenie nowych przepisów może wiele zmienić na naszym rynku:

- konsumenci będą mogli łatwo wymienić sprzęt na nowy

- producenci licząc się ze stratami z tego tytułu podniosą ceny sprzętu

- pracę stracą tysiące osób zatrudnionych w firmach serwisowych

Nowa ustawa trafi teraz do Senatu i zacznie obowiązywać 6 miesięcy po ogłoszeniu jej w Dzienniku Ustaw.

____________________

Co sądzicie o wspomnianych wyżej zapisach ustawy o prawach konsumentów? Wniosą one wiele dobrego, czy też raczej narobią więcej szkody?


Zobacz również