Zeus: Pan Olimpu

Do tej pory dzięki firmie Impressions Games mogliśmy zarządzać miastami, które znajdowały się na terenie starożytnego Rzymu i Egiptu. Teraz za sprawą nowej gry Zeus: Pan Olimpu, przyszedł czas na bliższe zapoznanie się ze starogreckimi polis w rodzaju Aten i Sparty.

Za sprawą programistów z Impressions Games i stworzonego przez nich cyklu gier komputerowych City Building Series mieliśmy już okazję sprawdzić się jako budowniczowie miast w dwóch starożytnych epokach – rzymskiej (Caesar I, II i III) oraz egipskiej (Pharaon i Cleopatra). Teraz uzyskaliśmy możliwości rozbudowy osady na terenie antycznej Grecji, a wszystko to dzięki nowej grze zatytułowanej Zeus: Pan Olimpu.

Nowy tytuł po raz kolejny pozwala nam na wcielenie się w osobę zarządcy, przed którym postawione zostaje zadanie doprowadzenia wybranego osiedla ludzkiego do statusu wielkiego polis. Możemy stać się wiec twórcami potężnych greckich metropolii w rodzaju Teb czy Aten. Do naszej dyspozycji oddano rozbudowane menu konstrukcji, pozwalające na wytyczanie terenów pod budynki mieszkalne (standardowe i przeznaczone dla arystokracji), stawianie gmachów użyteczności publicznej (szpitale, stadiony, szkoły itp.), gospodarstw rolnych, warsztatów rzemieślniczych oraz budowanie sieci dróg. Rzecz jasna wszystkie elementy architektoniczne zostały zaprojektowane na wzór autentycznych starogreckich zabytków. Obserwujemy całe mnóstwo monumentalnych budowli z charakterystycznymi kolumnami oraz przepiękne posągi i emanujące tęczą barw ogrody. Podobnie jak w przypadku poprzednich części cyklu, klucz do osiągnięcia sukcesu tkwi w zapewnieniu mieszkańcom wszystkich możliwych wygód, stworzeniu odpowiedniej ilości miejsc pracy, a także utrzymaniu właściwych stosunków z sąsiednimi miastami-państwami oraz zdobyciu kredytu zaufania u każdego z bogów. Ważną rolę odgrywają także herosi, czyli mityczni bohaterowie wspierający nas w pojedynkach z takimi przeciwnikami, jak Hydra czy Talos. Pomimo dość dużej złożoności, gra nadaje się również dla użytkowników mniej obeznanych w gatunku. Jest to możliwe głownie za sprawą intuicyjnego interfejsu graficznego, zróżnicowanego stopnia trudności oraz możliwości ukończenia większości zaimplementowanych scenariuszy w niezbyt długim czasie.

Nie od dziś wiadomo, że ludzie z Impressions Games należą do ścisłej czołówki fachowców w sprawach audio-wizualnych. Już na pierwszych rzut oka widać, że Zeus charakteryzuje się ogromną ilością detali. Akcja przedstawiona jest w klasycznym rzucie izometrycznym z możliwością obrotu widoku o dziewięćdziesiąt stopni w lewo lub w prawo. Obraz możemy oglądać w maksymalnej rozdzielczości 1024x768 z zastosowaniem 32-bitowej palety barw.

Efekty dźwiękowe wykonane są na najwyższym poziomie – każdy budynek i obywatel miasta posiada charakterystyczny dla siebie zestaw odgłosów, a całość uzupełnia nastrojowa muzyka nawiązująca do melodii antycznych.

Warto zauważyć, że Zeus został całkowicie przełożony na język polski. Zlokalizowaniu uległy nie tylko wszystkie teksty, ale także sample i sekwencje animowane. Jednak ludzie odpowiedzialni za tłumaczenie nie ustrzegli się kilku błędów. Te ostatnie objawiają się głównie w postaci niewielkich pomyłek w treści wyświetlanych na ekranie komunikatów.

Reasumując, Zeus: Pan Olimpu jest kolejnym udanym dziełem gości zatrudnionych w Impressions Games. Rozgrywka jest bardzo atrakcyjna, mimo, że jej model jest niemal identyczny, jak w przypadku trylogii Caesar i gry Pharaon. Co prawda gra nie zasługuje na miano rewolucyjnej, ale z pewnością zapisze się w pamięci niejednego użytkownika.


Zobacz również