Ziarnko do ziarnka

Dzięki "piątce" przed użytkownikami programu RealSoft3D otwierają się nowe możliwości w zakresie choreografii złożonych sekwencji ruchowych, precyzyjnego teksturowania oraz generowania obiektów pokrytych sierścią lub włosami.

Dzięki "piątce" przed użytkownikami programu RealSoft3D otwierają się nowe możliwości w zakresie choreografii złożonych sekwencji ruchowych, precyzyjnego teksturowania oraz generowania obiektów pokrytych sierścią lub włosami.

Piąta wersja pakietu Realsoft3D jest starannie przygotowanym zestawem udoskonaleń, które czynią pracę bardziej efektywną i przyjemniejszą dla użytkownika.

Ciekawym usprawnieniem jest możliwość wykorzystywania rolki myszy. Nowe narzędzia modelarskie, takie jak Duplicate and Mirror, Weld czy Flatten, przyspieszają modelowanie. Pierwsze z nich na podstawie wskazanego obiektu generuje jego zwierciadlaną kopię, która automatycznie łączy się z pierwotną bryłą. Teraz wystarczy wymodelować jedną połówkę twarzy i kliknąć odpowiednią ikonę, aby uzyskać całą głowę. Weld klei bryły: wskazujemy krawędzie, a połączenie generuje się automatycznie, nawet gdy krawędzie mają różną liczbę wierzchołków. Równie wyrafinowany jest Flatten, służący do wyrównywania wysokości zaznaczonych punktów (spłaszczania) - analizuje kształt bryły i przy granicach spłaszczanego obszaru inteligentnie dobiera krzywiznę tak, aby uniknąć załamań. Niby są to drobiazgi, ale wyraźnie wskazują, że producent skoncentrował się na podniesieniu komfortu pracy z programem.

Picasso w 3D

Realsoft3D V5 to przede wszystkim szlify, głównie w zakresie teksturowania, animacji i postefektów.

Realsoft3D V5 to przede wszystkim szlify, głównie w zakresie teksturowania, animacji i postefektów.

Obiekty SDS doczekały się sporych usprawnień. Narzędzie Separate pozwala na pracę w trybie edycji punktów i krawędzi, dzięki czemu można "rozszczepić" wierzchołek sześcianu. Ścianki przyległe do wierzchołka nie znikają, możemy je rozsunąć tak, jakbyśmy rozklejali boki prawdziwej bryły z papieru. Oprócz kilku nowych narzędzi do teksturowania pojawiła się funkcja pozwalająca po wyborze materiałów i ścianek na ich automatyczne przyporządkowanie do współrzędnych UV obiektu SDS. Mamy jedną istotną innowację: obiekty UV-Set, szerzej omówione w ramce poniżej.

Rozbudowano system definiowania materiałów oraz narzędzia do tworzenia sierści i owłosienia. Te ostatnie pozwalają na swobodne manipulowanie liczbą widocznych na grafice włosów bez konieczności zmian w geometrii obiektu: wystarczy zwiększyć parametr interpolacji oraz określić stopień przypadkowości dystrybucji włosów.

Rozszerzone możliwości systemu choreograficznego, pracującego obecnie na zasadzie stosu, są kluczem do uzyskania złożonych sekwencji ruchowych. Każdy nowy ruch zapisywany jest w postaci krzywych i odkładany na stos; przy odtwarzaniu program automatycznie interpoluje wszystkie krzywe i nadaje obiektowi wypadkowy ruch. Realsoft3D oferuje ciekawe możliwości na przykład w zakresie morfowania brył czy kontrolowania efektów wygenerowanych przez system symulacji fizycznej.

Taniec cieni

Innowacją jest system postcieniowania. Modyfikowanie parametrów szaderów użytych podczas generowania obrazu (np. natężenia źródeł światła, odblasków, a nawet wygładzania cieni) jest możliwe bez ponownego renderowania. Na uwagę zasługują postefekty: Edge Detection, produkujący obrazy przypominające klasyczne, niekolorowane kreskówki, oraz Frame Blur, odpowiedzialny za rozmycie w ruchu w pojedynczej klatce, bez konieczności renderowania pobliskiego fragmentu animacji.

Renderowanie sieciowe to kolejny atut. Stacje robocze można włączać lub wyłączać bez konieczności zmian w konfiguracji sieciowej. W rezultacie otrzymujemy narzędzie pozwalające wykorzystać możliwości obliczeniowe całych grup użytkowników, nie tylko w obrębie sieci lokalnych, ale także w Internecie.

Realsoft3D zawsze oferował korzystny stosunek ceny do możliwości, jednak w świetle ostatnich działań konkurencji wskaźnik ten nie jest już tak dobry jak kiedyś. W dodatku fiński produkt przeznaczono dla stosunkowo niewielkiej grupy odbiorców, zatem wsparcie dla użytkownika z konieczności jest mniejsze. Być może przyszedł czas, aby Realsoft3D doczekał się tańszych, profilowanych pakietów, adresowanych do odbiorców o różnych wymaganiach.

Teksturowanie UV dla każdego

Podczas teksturowania nie musimy już tworzyć odrębnych funkcji do mapowania UV. Po prostu generujemy obiekt typu UV-Set, który dziedziczy swój kształt po właśnie teksturowanym obiekcie SDS. W najprostszym wypadku wystarczy jedno kliknięcie, aby otrzymać zestaw sześciu obiektów UV-Set pokrywających bryłę SDS z każdej ze stron. Ponieważ obiekt UV-Set jest w rzeczywistości obiektem SDS, tyle że definiującym sposób nakładania tekstur, możemy modyfikować go z dużą precyzją większością narzędzi przeznaczonych do modelowania obiektów SDS.

Informacje Realsoft Graphics Oy

http://www.realsoft.com

Cena 732 EUR


Zobacz również