eWUŚ uległ poważnej awarii. "Dantejskie sceny" w przychodniach

System eWUŚ uległ awarii. W szpitalach i przychodniach, jak informują pacjenci, dochodzi do "dantejskich scen".

Od 1 stycznia wdrożony został mocno krytykowany system eWUŚ "umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych". Jak się dowiadujemy z komunikatu zamieszczonego na stronie NFZ, niestety uległ on awarii:

"Informujemy, że w związku z awarią systemu informatycznego mogą wystąpić m.in. problemy z dostępem do Zintegrowanego Informatora Pacjenta (ZIP) oraz systemu elektronicznego potwierdzania prawa pacjentów do świadczeń (eWUŚ). Trwają prace nad usunięciem awarii i przywróceniem pełnej funkcjonalności systemu."

Awaria ta powoduje, że rejestrujący się pacjenci stoją w coraz większych kolejkach. Problem też mają szpitale przyjmujące chorych. Co prawda system został już podobno uruchomiony w trybie awaryjnym, lecz z pewnością do rozwiązania tej trudnej dla pacjentów i personelu medycznego  sytuacji jeszcze daleka droga.

Co się stało? Z komunikatu NFZ nic się na ten temat nie dowiadujemy. Najprawdopodobniej ma to jednak związek z zaplanowaną przerwą techniczną:

"Informujemy, że przerwa techniczna zaplanowana na piątek, 19 lipca 2013 r. zostaje przesunięta na środę 31 lipca 2013 r.

Przerwa związana będzie z wdrożeniem komunikatu eWUŚ w wersji 3.0 oraz zmianą sposobu logowania dla lekarzy posiadających umowy z <acronym lang="pl" title="Narodowy Fundusz Zdrowia">NFZ </acronym>upoważniające do wystawiania recept refundowanych w wybranych oddziałach <acronym lang="pl" title="Narodowy Fundusz Zdrowia">NFZ </acronym>(Dolnośląskim, Lubuskim, Łódzkim, Małopolskim, Opolskim, Podkarpackim, Pomorskim, Śląskim).

Przesunięciu na dzień 31 lipca 2013 r. ulegnie również data zakończenia obsługi komunikatu sprawdzenia statusu uprawnień do świadczeń eWUŚ w wersji 1.0.

W tym dniu, w godzinach 19.00-23.00, system eWUŚ oraz Portale Świadczeniodawcy systemów oddziałowych będą niedostępne. Przepraszamy wszystkich za utrudnienia."

Pamiętajcie, że jeżeli musicie udać się do przychodni/szpitala, weźcie lepiej ze sobą dokument potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Macie też w ostateczności prawo do napisania stosownego oświadczenia.


Zobacz również