iPhone 3G wart 173 USD?

Wyprodukowanie 1 egzemplarza nowego iPhone'a 3G, wycenionego przez Apple na 199 USD, kosztuje dokładnie 173 USD - wyceniła firma analityczna iSuppli. Nie znaczy to jednak, że koncern Jobsa zarobi na telefonie tylko 26 USD - operatorzy komórkowi będą kupować go od Apple za ok. 300 USD.

Ustalając cenę nowego iPhone'a na niespełna 200 USD koncern Apple wywołał na rynku spore zamieszanie - podobne urządzenia innych producentów kosztują znacznie więcej - za model Touch Diamond firmy HTC trzeba będzie zapłacić w USA 785 USD, zaś Nokia N96 kosztuje aż 855 USD. Firma iSuppli postanowiła więc wyliczyć, ile dokładnie kosztuje wykonanie iPhona 3G i dowiedzieć, za ile Apple zamierza oferować go operatorom komórkowym (którzy, jak już zapowiedziano, będą sprzedawać urządzenia po 199 USD).

Analizy przeprowadzone przez iSuppli wykazały, że firma Jobsa świetnie poradziła sobie z doborem komponentów zastosowanych w iPhone'ie 3G - ich łączna wartość oraz koszt zmontowania zamykają się w kwocie 173 USD. To znacznie mniej niż w przypadku pierwszego iPhone'a, którego wyprodukowanie kosztowało ok. 226 USD - a przecież urządzenie to nie zawierało wykorzystanego w najnowszym modelu układu 3G oraz modułu GPS. Firma ustaliła też, że Apple będzie sprzedawał to urządzenie operatorom komórkowym za ok. 300 USD - operatorzy dopłacą więc do każdego urządzenia ok. 100 USD (w zamian liczą na zwiększenie przychodów z usług oferowanych użytkownikom iPhone'a 3G).

Najdroższym podzespołem montowanym w urządzeniu jest 8-gigabajtowa pamięć NAND flash - jej wartość to ok. 23 USD. Na drugim miejscu znalazł się dotykowy wyświetlacz, wart - wedle analiz iSuppli - ok. 20 USD. Łącznie koszt części oszacowano na 164 USD, zaś koszt montażu - na 9 USD (produkcją urządzenia zajmuje się tajwańska firma Hon Hai Precision Industry).

Przedstawiciele iSuppli zastrzegają, że wycena powstała w oparciu o wszelkie dostępne obecnie informacje na temat iPhone'a 3G - firma zamierza powtórzyć swoją analizę, gdy urządzenie trafi już na rynek (zostanie ono wtedy rozebrane na czynniki pierwsze i raz jeszcze dokładnie wycenione). W analizie nie uwzględniono kosztów prac projektowych, tworzenia oprogramowania, opakowania, dystrybucji oraz akcesoriów, które zostaną dołączone do produktu.


Zobacz również