id Software da sobie spokój z Linuksem?

Do niedawna John Carmack, współtwórca Dooma i Quake, oraz całe id Software uznawane było za cichych sprzymierzeńców Linuksa: wszystkie tworzone przez firmę gry działały z użyciem OpenGL zamiast Direct3D Microsoftu. Wygląda jednak, że sytuacja może się diametralnie zmienić.

Podczas wywiadu prowadzonego przez niemiecki portal Golem.de, Todd Hollenshead, szef firmy, opowiadał o możliwościach najnowszego silnika id Software - ID Tech 5 - który będzie wykorzystywany w przyszłych produkcjach amerykańskiego producenta, w tym w grze Rage.

W trakcie wywiadu zaprezentowano funkcjonowanie ID Tech 5 na kilku różnych platformach: Windows, Xboksie 360, PlayStation 3 i Macu. Hollenshead nieoczekiwanie wyznał, że firma nie interesuje się już Linuksem tak bardzo, jak to miało miejsce wcześniej - edycja Rage dla pingwina nie jest nawet planowana.

DirectX z Direct3D zastąpią OpenGL

Również stawianie na OpenGL za wszelką cenę przestało być dla Carmacka i id Software priorytetem. Najnowsza produkcja id nie wykorzysta co prawda DirectX 10, jednak zdaniem Hollensheada Microsoft poprawił już wystarczająco dużo, by DirectX9 wraz z D3D mogły się stać podstawą do tworzenia gier.

Warto przypomnieć, że miłośnicy Linuksa nie mają szczęścia do firm zajmujących się rozrywką. Powstałe w 1998 roku Loki Software - które podjęło się zadania przenoszenia najpopularniejszych tytułów z Windows na Linuksa - upadło w 2002 roku ze względu na nikłe zainteresowanie użytkowników.

Komentarz Johna Carmacka

Komentarz Johna Carmacka na serwisie Slashdot.org potwierdza i uzupełnia wypowiedź Hollensheada: nie pojawi się oficjalnie wspierana linuksowa wersja Rage, tym niemniej nie da się wykluczyć, że plik wykonywalny dla pingwina zostanie udostępniony.

Aktualnie gra w wersji dla komputerów PC [i Windows] wykorzystuje OpenGL, jednak przed premierą może się to zmienić. Carmack rozważa użycie OpenGL 3.0, jeśli firmy produkujące chipsety graficzne zdołają zaimplementować poprawną i wydajną obsługę bibliotek.

Tym niemniej Rage ma działać z identyczną szybkością na OpenGL 2.0, 3.0 i D3D.

Dodatkowe informacje o Rage: "Silnik gry Rage, Tech 5, kompatybilny z każdą platformą?! id Software twierdzi, że tak"

Źródło: Golem.de (witryna w języku niemieckim)

Aktualizacja: 20 września 2007 19:01

Tekst uzupełniony o wypowiedź Johna Carmacka.


Zobacz również