''... tylko dobrze zarabiający twórcy mogą robić coraz lepsze i coraz bardziej dopracowane gry''

Weteran wśród niemieckich twórców gier ma na swoim koncie kilka znanych tytułów. Obecnie pracuje nad serią Catan. Bernhard Ewers o tworzeniu programów, piractwie komputerowym, a także o obrażonych graczach psujących rynek.

Weteran wśród niemieckich twórców gier ma na swoim koncie kilka znanych tytułów. Obecnie pracuje nad serią Catan. Bernhard Ewers o tworzeniu programów, piractwie komputerowym, a także o obrażonych graczach psujących rynek.

GameStar Jak właściwie znalazłeś się w branży gier komputerowych?

Bernhard Ewers Wszystko zaczęło się od Commodore VC20 u jednego z moich znajomych. W ten sposób zaraziłem się grami i koniecznie chciałem zacząć je tworzyć. Poprzez sieć poznałem Armina Gesserta (dzisiaj szef Spellbound). Szukał ludzi do pracy nad grą dla firmy Blue Byte. Reszta to już historia.

GameStar Jak zmienił się rynek gier komputerowych od tamtego czasu?

Bernhard Ewers

Bernhard Ewers

Bernhard Ewers Dzisiaj każdy nowy tytuł musi być w najwyższym stopniu dopracowany, ale dobrze sprzedają się tylko niektóre gatunki, na przykład RTS-y. Dzięki temu powstają wspaniałe gry; niestety, prawie wszystkie wyglądają podobnie.

GameStar Jakie z tego wyciągnąłeś wnioski dla siebie?

Bernhard Ewers Nie eksperymentuję. Przestawiliśmy się na tytuły, które mogą spodobać się wielu ludziom. Ponadto robimy gry najstaranniej, jak to tylko możliwe.

GameStar Co było dla ciebie najgorszym przeżyciem w branży?

Bernhard Ewers Dzień, w którym dowiedziałem się, że zawarłem umowę z partnerem, który okazał się oszustem. I nie mam tu na myśli firmy Phenomedia.

GameStar Co zmieniłbyś w branży gier komputerowych, gdybyś mógł?

Bernhard Ewers Opracowałbym niemożliwe do złamania zabezpieczenie przed nielegalnym kopiowaniem. Gracze sami niszczą swój rynek. Bo tylko dobrze zarabiający twórcy mogą robić coraz lepsze gry. Dochód jest ciągle inwestowany, tak więc gracze otrzymują coraz lepsze produkty. Niestety, ten mechanizm przestaje funkcjonować, gdy rynek zalewany jest pirackimi kopiami.

GameStar Co przyniesie dla ciebie przyszłość?

Battle Isle 2: Dzięki mądrze działającym komputerowym przeciwnikom i wygodnemu sterowaniu Battle Isle 2 uznawana jest za najlepszą grę z całego cyklu.

Battle Isle 2: Dzięki mądrze działającym komputerowym przeciwnikom i wygodnemu sterowaniu Battle Isle 2 uznawana jest za najlepszą grę z całego cyklu.

Bernhard Ewers Na pewno dużo dobrego. Praca z moim zespołem i bez niepewnych wydawców jest marzeniem. To można stwierdzić na przykładzie Catana.

GameStar Jaką grę chciałbyś przygotować, gdybyś dysponował nieograniczonymi środkami?

Bernhard Ewers Grę typu massive multiplayer w komiksowym stylu. Byłaby przeznaczona na przenośne konsolki. Bazująca na maksymalnie udoskonalonym sterowaniu z Diablo z akcją osadzoną w świecie cyberpunka.

GameStar Jak będzie wyglądał rynek gier za pięć lat?

Bernhard Ewers Niezbyt się będzie różnić od obecnego, szczególnie w kwestii gier. Czy będziemy grać na pecetach, konsolach, Nokiach N-Gage, czy czymkolwiek innym, nie ma to większego znaczenia. Twórcy inwestują coraz więcej w nowe tytuły. Co mnie osobiście cieszy, to gry wyglądające prawie jak filmy, na przykład produkcje ze studia Pixar (Toy Story).

GameStar Co zawsze chciałeś powiedzieć graczom?

Bernhard Ewers Jeśli nie podoba się wam jakaś gra, to nie jest to żadne świadome działanie twórcy przeciwko wam, z powodu którego musielibyście się na nim mścić.

GameStar Co zrobiłbyś inaczej, gdybyś mógł kiedyś zacząć całkiem od nowa?

Bernhard Ewers Dobre pytanie. Z pewnością jadłbym mniej żarcia z fast foodów. Na szczęście teraz w naszym zespole gotujemy porządne obiady, co sprawia, że od dłuższego czasu czuję się naprawdę dobrze. Poza tym jestem zdania, że błędy, które się popełniło w życiu, są bardzo ważne w rozwoju osobistym. Zawsze coś powinno się zmieniać, gdy zaczyna robić się nudno. Osobiście jestem przekonany, że gdybym pracował na przykład jako urzędnik, to wcześniej czy później praca taka skończyłaby się moją zagładą.

Historia - Co zrobił?

1986 - Calira II

1988 - Thors

1991 - Battle Isle

1993 - Historyline

1995 - Battle Isle 2

1997 - Sea Fight

2001 - Rim

2001 - Catan

2002 - 1914: The Great War

Od Amigi do szkoły sportów walki

Trzy gry, które zabrałbyś na bezludną wyspę? Advance Wars, Battle Isle 2 oraz Morrowind.

Ulubiona gra sieciowa? Dark Age of Camelot.

Na jaką grę najbardziej czekasz? Resident Evil Outbreak (PlayStation 2).

Twoja ulubiona witryna internetowa? http://www.olnigg.de

Twój ulubiony film? The Big Lebowski.

Ulubiony serial? Star Trek DS9 oraz TNG.

Najlepszy dzień w twoim życiu? Narodziny mojej córki.

Ulubiona muzyka? Yello.

Ulubiona książka? Hobbit.

Ulubiona potrawa? Pizza.

Najlepsza decyzja w życiu? Sprzedaż domu za Amigę.

Hobby niezwiązane z komputerami? Szybka jazda moim motorem Ducati.

Wymarzona praca niezwiązana z komputerami? Prowadzenie szkoły sportów walki.

Co masz w lodówce? Piwo, tuńczyka i truskawki.


Zobacz również