8 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie

Wchodzimy w okres szczytowej przedświątecznej gorączki zakupowej. Wielu z nas zdecyduje się na zakup prezentów online, by uniknąć tłoku i kolejek w centrach handlowych. Zobacz, jak to robić bezpiecznie.

Jak wynika z danych gromadzonych przez Europejskie Centra Konsumenckie, główną bolączką klientów robiących zakupy w Internecie jest brak lub opóźnienie dostawy zamówionego produktu (jest to 40 % wszystkich napływających do ECK skarg). Konsumenci skarżą się również na to, że dostarczono im produkty wadliwe lub niezgodne z zamówieniem (30 %), a nieco rzadziej wskazują na nieuczciwe warunki umowy (13 %, np. gdy przedsiębiorca odmówił zwrócenia klientowi kosztów przesyłki produktu, który okazał się wadliwy).

Aby pomóc internautom uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, ECK przygotowało zestaw porad, jak dokonywać bezpiecznych zakupów online.

Zobacz również:

Zasada 1. Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy.

Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania.

Zasada 2. Nie klikaj odnośników w e-mailach - możesz paść ofiarą oszustwa.

Codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów, sprzedających ubrania znanych marek, sprzęt elektroniczny czy luksusowe kosmetyki. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów nie należy wchodzić na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknąć. Pamiętajmy, że pod znany sklep mogą podszyć się cyber-oszuści, którzy wcześniej założyli witrynę łudząco przypominającą stronę sklepu. W ten sposób phisherzy usiłują wyłudzić pieniądze za "markowy towar", którego nigdy nie otrzymamy.

Opinie o sklepach znajdziesz w:

Zasada 3. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy.

Upewnij się, że przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-label czy Trusted Shops). Posiadanie takiego certyfikatu zaufania oznacza, że sprzedawca był sprawdzony przez niezależnych audytorów i został uznany za przedsiębiorcę wiarygodnego i bezpiecznego dla klientów. Sklepy zwykle umieszczają w widocznych miejscach swoich witryn oznaczenia graficzne, świadczące o posiadaniu certyfikatów oraz stosowne informacje o zakresie kryteriów objętych certyfikacją.

Szukaj opinii klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Niezastąpionym źródłem informacji są tu fora internetowe i serwisy opinii. Szczególnie cenne są opinie oznaczone jako "zaufane", gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie np. jego pracowników lub konkurencję.


Zobacz również