Kamery samochodowe na 2015 r. - ranking wideorejestratorów

Zarejestrowany film ze stłuczki drogowej czy też innego zdarzenia drogowego to niewzbity dowód, który może świadczyć o naszej niewinności. Dlatego kupując wideorejestrator samochodowy nie warto oszczędzać.

DOD LS360W

DOD LS360W

Ocena redakcji PCWorld.pl

DOD LS360W w przeciwieństwie do droższego modelu LS460W nie posiada odbiornika GPS, ale producent przewidział opcję instalacji dodatkowego modułu.

Kamera wyposażona jest w 2,7 calowy ekran TFT LCD, złącza: USB 2.0, HDMI i AV. Ma też niewielki akumulator o pojemności 240 mAh, który wystarcza na kilkadziesiąt minut pracy. Podłużna obudowa (118 x 47,4 x 40,3 mm), jest starannie wykonana i poręczna. Uchwyt przystosowany do montażu kamery na przedniej szybie samochodu nawet na wyboistych drogach dobrze trzyma urządzenie. Obrotowa głowica kamery ma szeroki zakres regulacji.

DOD LS360W

Tuż obok wyświetlacza umieszczono przyciski do sterowania urządzeniem, wśród nich jest przycisk do zabezpieczenia filmu przed nadpisaniem. Interfejs programowy wideorejestratora jest prosty i nawet niedoświadczeni użytkownicy nie będą mieli problemów z obsługą kamery. W ustawieniach wideorejestratora można zmienić czas nagrywania plików wideo (1, 3 lub 5 minut), lub wyłączyć tryb nadpisywania. Dostępnych jest też kilka ustawień rozdzielczości nagrywania filmów, z których najlepsza to 1080p z szybkością 30 kl./s.

DOD LS360W

Porównując jakość nagrań DOD LS360W do innych tańszych kamer widać ogromny skok jakościowy. Największa różnica występuje na nagraniach rejestrowanych w nocy, czyli w trudnych warunkach oświetleniowych. Zarejestrowane przez LS360 W filmy wyróżniają się dużą szczegółowością, na poszczególnych klatkach można rozpoznać nawet numery rejestracyjne jadących przed nami samochodów. To zasługa świetnego przetwornika Sony Exmor i jasnego obiektywu (F/1.6), który sprawia, że do przetwornika dociera więcej światła.

DOD LS360W

Przydatną funkcją DOD LS360W jest tryb nagrywania poklatkowego, który pozwala na rejestrowanie obrazu gdy np. samochód stoi na parkingu. Polega on na zapisywaniu ujęć w określonych interwałach czasowych (200, 500, 1000, 5000 ms). Nagrana sekwencja ujęć zapisywana jest w formie pliku wideo i pozwala na sprawdzenie co działo się z samochodem podczas naszej nieobecności. Taki sposób nagrywania sprawdza się lepiej niż tryb nagrywania z funkcją detekcji ruchu. Ten ostatni może być uruchamiany przez cały czas np. przez przejeżdżające obok samochody a po zapełnieniu karty następuje nadpisywanie filmów. W trybie rejestrowania poklatkowego dwuminutowe nagranie pozwala na rejestrowanie obrazu przez 60 minut.

Dystrybutorem sprzętu marki DOD jest firma www.telsoft.pl

DOD LS360W dzięki takiej samej nocie końcowej co MIO MiVue 588 Touch zajął z nim ex aequo pierwsze miejsce w teście, ale góruje nad rywalem pod względem wydajności i opłacalności.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • świetna jakość nagrań
  • jakość wykonania
  • jasny obiektyw

MIO MiVue 588 Touch

MIO MiVue 588 Touch

Ocena redakcji PCWorld.pl

MIO MiVue 588 Touch ma wbudowany odbiornik GPS, wyposażony jest też w bazę fotoradarów z opcją bezterminowej aktualizacji.

MIO MiVue 588 Touch nie ma przycisków, a dotykowy ekran o przekątnej 2,5 cali. Z reguły przy tak małych wyświetlaczach zastosowanie dotykowego ekranu przynosi odwrotne skutki od zamierzonego, ale w MIO MiVue 588 działa on dobrze. Rzadko kiedy wyświetlacz nie reaguje na dotyk, a graficzny interfejs z dużymi ikonkami jest w pełni spolszczony i prosty w obsłudze. Wideorejestrator ma klasyczny uchwyt na przednią szybę z „kulkową” głowicą, która ma szeroki zakres regulacji. Urządzenie jest nieduże i starannie wykonane z dobrej jakości materiałów.

Z lewej strony obudowy umieszczono czytnik kart pamięci (microSD) i przycisk do uruchamiania kamery. Po przeciwnej stronie są dwa gniazda (wyjście HDMI i USB – zasilające). W zestawie jest też zasilacz samochodowy, niestety nie ma karty pamięci. W obudowie umieszczono niewielki akumulator, który wystarcza na kilkadziesiąt minut nagrywania. Uchwyt pewnie trzyma wideorejestrator nawet podczas jazdy po drogach gruntowych. Kamera automatycznie uruchamia się po przekręceniu kluczyka w stacyjce samochodu.

MIO MiVue 588 Touch wyposażony jest w trzyosiowy czujnik wstrząsów, który zapisuje kierunek jazdy na diagramie falowym. Na podstawie zarejestrowanych danych można wywnioskować, z której strony nastąpiło uderzenie, choć nie zawsze tego typu dane brane są pod uwagę przez sąd.

W opcjach wideorejestratora można ustawić czas nagrań (1, 3, 5 min.), uruchomić tryb HDR i zarządzać ustawieniami GPS. Ważną opcją jest też możliwość ustawienia czułości pracy G-Sensora osobno dla zderzenia i trybu parkowania. Dzięki niemu filmy automatycznie są zapisywane w chronionej przed nadpisywaniem strefie na karcie pamięci. Po uruchomieniu trybu parkowania wideorejestrator automatycznie rozpoczyna proces nagrywania po wykryciu ruchu. Po włożeniu kluczyków do stacyjki informuje użytkownika o nagranych zdarzeniach. W ustawieniach systemu można określić ilość pamięci wydzieloną do nagrywania filmów z jazdy i osobno dla plików nagranych w trybie parkowania.

To drugi wideorejestrator po DOD LS360W, który wyposażony jest w sensor Sony Exmor. To spory atut, bo oczekiwaliśmy równie świetnych nagrań jak te zarejestrowane przez głównego konkurenta DOD LS360W. Jakość nagrań jest bardzo dobra, jasny obiektyw i sensor Sony sprawiają, że kamera dobrze spisuje się zarówno w dzień jak i w nocy. Ustępuje jednak wideorejestratorowi DOD LS360W.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • jakość nagrań
  • wbudowany odbiornik GPS
  • jasny obiektyw
  • jakość wykonania

Genius DVR-FHD660G

Genius DVR-FHD660G

Ocena redakcji PCWorld.pl

Genius DVR-FHD660G to czarny koń testu widerejestratorów na 2015 r. Dzięki jasnemu obiektywowi (F/2.0), technologii WDR i kodekowi H.264 potrafi rejestrować dobrej jakości obraz (1080p, 30 kl./s).

Genius DVR-FHD660G dobrze radzi sobie też w nocy, kamera rejestruje więcej szczegółów niż tańsze modele i świetnie wypada w korelacji ceny do jakości. Ma też wbudowany odbiornik GPS i duży jak na tego typu urządzenie akumulator o pojemności 470 mAh.

Zarejestrowane nagrania bez problemów mogą świadczyć o tym, że nie byliśmy sprawcą wypadku. Mogą się też okazać przydatne podczas identyfikacji sprawców bo w większości przypadków da się odczytać numery rejestracyjne przejeżdżających samochodów. Na wyposażeniu kamery jest czujnik przeciążeniowy, detektor ruchu, który automatycznie uruchamia proces nagrywania gdy ruszymy samochodem. Na pochwałę zasługuje też prosta obsługa, która nie powinna sprawiać żadnych problemów nawet niedoświadczonym użytkownikom.

Po interfejsie programowym poruszamy się za pomocą dużych przycisków zamontowanych pod ekranem. Kamera do zapisywania plików wideo wykorzystuje kodek H.264, 3 - minutowa sekwencja ma rozmiar ok 300 MB. Także do pracy w zupełności wystarczą karty microSD o pojemności 2 GB. Genius DVR-FHD660G w swojej kategorii cenowej jest bardzo dobrym wyborem, a zagrozić może mu jedynie Marcus 1, który ma jednak nieco ciemniejszy obraz i pozbawiony jest akumulatora.

Obudowa bardzo przypomina wideorejestratory MIO, jest prosta i starannie wykonana. Jedyny mankament jaki zauważyliśmy to bardzo mały przycisk do uruchamiania urządzenia. Wideorejestrator wyposażony jest w uchwyt do mocowania go na szybie, który dobrze trzyma urządzenie nawet podczas jazdy po wybojach. W obudowie oprócz portu USB zamontowane jest też małe gniazdo HDMI.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • przystępna cena
  • wbudowany odbiornik GPS
  • uchwyt

Wady:

  • brak karty pamięci w zestawie

VicoVation Marcus 5 Dual

VicoVation Marcus 5 Dual

Ocena redakcji PCWorld.pl

Rozbudowany wideorejestrator samochodowy, który składa się z dwóch kamer potrafiących nagrywać obraz w rozdzielczości 1080p i 720p z szybkością 30 kl./s.

Przednia kamera umieszczona jest w głównej obudowie urządzenia, drugą należy połączyć z przednią za pomocą kabla. W zestawie jest 6-metrowy przewód, który wystarczy do połączenia obu kamer w nawet dużym samochodzie osobowym i ukrycie go np. w listwach przypodłogowych. W pudełku jest też 4 -metrowy przewód zasilający podłączany do zapalniczki. Gniazda do podłączenia zasilania i tylnej kamery, znajdują się na górze obudowy wideorejestratora. Z lewej strony są jeszcze dwa dodatkowe gniazda: HDMI i USB (do opcjonalnego modułu GPS). Można łatwo pomylić gniazdo USB do zasilania urządzenia z gniazdem do podłączania odbiornika GPS. Z prawej strony obudowy jest czytnik kart microSD.

Sterowanie wideorejestratorem VicoVation Marcus 5 Dual jest bardzo proste i intuicyjne, przyciski działają perfekcyjnie i lepiej spisują się niż dotykowe ekrany. Przycisk do zabezpieczenia filmu przed nadpisaniem ma pomarańczowy kolor, pozostałe są czarne. Menu urządzenia podzielone jest na kilka głównych sekcji (ustawienia wideo, wyświetlacza, audio, odtwarzanie, ustawienia systemu). W opcjach nie można ustawić długości nagrań a jedynie wybrać rozdzielczość rejestrowanych filmów wideo (1080p lub 720p z szybkością 30 kl./s). Producent dodaje do zestawu kartę pamięci 32 GB .

VicoVation Marcus 5 Dual zapisuje obraz w dwóch plikach z przedniej i tylnej kamery z wykorzystaniem kodeka H.264. Nagrywanie uruchamia się automatycznie po uruchomieniu samochodu. Tutaj pierwsza niespodzianka, bo Marcus 5 nie ma akumulatora. Działa więc tylko wtedy, gdy w zapalniczce samochodowej jest prąd. To wada, ale z drugiej strony akumulatory montowane w wideorejestratorach samochodowych są praktycznie niewykorzystywane. Przeważnie wystarczają na kilkanaście a najlepsze na kilkadziesiąt minut pracy wideorejestratora czyli zbyt krótko, aby kamera mogła pracować gdy np. samochód stoi na parkingu a my idziemy na zakupy.

Tylna kamera pracująca w rozdzielczości 720p, okazuje się lepiej radzić niż niektóre wideorejestratory w cenie 200 zł. Trzon urządzenia to jednak przednia kamera, która pozwala na nagrywanie obrazu w rozdzielczości 1080p z szybkością 30 kl./s. Jakość nagrań jest bardzo dobra, choć nie rewelacyjna jak w kamerze DOD LS360W czy MIO MiVue 588 Touch. To zasługa dużego sensora (3,1 MP), jasnego obiektywu (F/2.0), dodatkowej funkcji redukującej szumy (3DNR) i technologii WDR. W nocy widoczne są szczegóły który umykają tańszym kamerom samochodowym za 300 - 400 zł. Obraz rejestrowany jest bardzo płynnie i bez szumów widocznych na tańszych urządzeniach. Jakość nagrań ustępuje jednak tej z DOD LS360W, tyle że Marcus 5 Dual dzięki dodatkowej kamerze okazuje się wideorejestratorem bardziej wszechstronnym. Niestety też droższym.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • dodatkowa tylna kamera
  • dobra jakość nagrań
  • prosta obsługa

Wady:

  • wysoka cena

Najtańsze wideorejestratory tylko na pudełku wyglądają świetnie a w rzeczywistości wyposażone są w niewielkie obiektywy z plastikowymi soczewkami i małe sensory o niskiej rozdzielczości. Na zarejestrowanych przez nie nagraniach widoczna jest pikseloza, szczegóły często są zamazane a filmy zapisane za pomocą nieefektywnych kodeków. Generują więc duże pliki wynikowe o niskiej jakości.

Producenci tańszych wideorejestratorów kuszą za to potencjalnych kupców specjalnymi nocnymi trybami pracy kamery z wykorzystaniem diod doświetlających obraz w podczerwieni. Nie dajcie się zwieść. Tylko droższe kamery mają jasne obiektywy, które sprawiają, że na sensor pada więcej światła a obraz zyskuje na szczegółowości i jakości w trudnych warunkach oświetleniowych. Dlatego największą różnicę w jakości rejestrowanych materiałów pomiędzy tańszymi i droższymi kamerami samochodowymi zauważycie na nagraniach zarejestrowanych w nocy. Droższe wideorejestratory wyposażone są też w większe sensory, które pozwalają rejestrować obraz w rozdzielczości 1080p bez interpolacji (programowego powiększania). Co ważne tanie kamery samochodowe oferują tylko podstawowe możliwości, są też awaryjne i często mają problemy ze stabilnością działania. Dlatego podczas wyboru wideorejestratora odradzamy kierowanie się tylko jak najniższą ceną. Nie oznacza to jednak, że zdani jesteśmy na najdroższe modele.

W cenie 300 zł kupić można przyzwoite kamery samochodowe, które rejestrują filmy w rozdzielczości 1080p z wykorzystaniem kodeka H.264. Dzięki kodekowi H.264 filmy mają dobrą jakość a pliki mniejszą objętość. Płacąc więcej zyskujecie nie tylko na jakości, ale też na większych możliwościach. Odbiornik GPS, dodatkowa kamera (Marcus 5 Dual), czy wbudowana baza fotoradarów (wideorejestratory MIO) zwiększają koszt kamery, ale są warte swojej ceny. Dzięki odbiornikowi GPS na filmach zapisywana jest np. prędkość samochodu, kamera informuje też kierowcę o przekroczeniu dozwolonej prędkości.

Nagrywanie i kopiowanie filmów

Standardowy sposób pracy wideorejestratorów samochodowych to nagrywanie filmów w pętli w określonych przez użytkownika interwałach czasowych. Najczęściej dostępnych jest kilka ustawień długości czasu nagrań (od 1 do 5 minut) a tylko w kamerach Marcus 1 i Marcus 5 Dual nie można zmienić długości nagrań. Wideorejestratory samochodowe nie mają wydzielonej pamięci na nagrywane materiały wideo, a filmy zapisywane są na kartach microSD, które najczęściej trzeba dokupić. Tylko do MIO 538 Deluxe i Marcus 5 Dual dołączane są karty pamięci.

Najtańsze wideorejestratory zapisują filmy z szybkością 15 – 20 kl./s, co drastycznie wpływa na jakość rejestrowanych ujęć. Widać, że poruszające się obiekty są zamazane. Standardowa szybkość rejestrowania filmów to 30 kl./s a w niektórych wideorejestratorach (Lark FreeCam 4.0) można też wybrać tryb nagrywania 60 kl./s z niższą rozdzielczością 720p.

Zarejestrowane filmy żeby nie zostały nadpisane, najlepiej jest jak najszybciej przegrać na komputer. Nie jest to skomplikowane. Wystarczy podłączyć wideorejestrator do komputera za pomocą kabla USB i przegrać z niego dane. Większość kamer chociaż zapisuje filmy w interwałach czasowych to nadpisuje filmy dopiero gdy karta jest niemal pełna. Nagrania z godzinnej przejażdżki mają w sumie kilka gigabajtów a ich przegrywanie może zająć nawet kilkanaście minut.

Kamery w testach

W ciągu dnia, przy sprzyjających warunkach oświetleniowych nawet niedrogie wideorejestratory zapewniają zadowalającą jakość nagrań, dlatego testy przeprowadziliśmy po zmroku. Oceniliśmy nie tylko jakość nagranych materiałów wideo, ale też jakość uchwytów (podczas jazdy po drogach gruntowych), intuicyjność obsługi oraz jakość wykonania urządzeń. Badając nagrania sprawdziliśmy, też z jaką rzeczywiście szybkością są one rejestrowane (kl./s). Do testów wytypowaliśmy 10 wideorejestratorów z różnych przedziałów cenowych. Najtańsze to Navroad MyCam HD (130 zł), Peiying Car DVR PY0015 (250 zł), Lark FreeCam 4.0FHD (270 zł) i Manta MM335 (280 zł). Kamery z średniego przedziału cenowego to Genius DVR-FHD660G (450 zł) i Vico Marcus 1 (449 zł). W testach uwzględniliśmy też droższe modele: MIO 538 Deluxe (599 zł), DOD LS360W (680 zł), MIO MiVue 588 Touch (799 zł) i Vico Marcus 5 Dual (1100 zł).

Tanie kamery samochodowe

Navroad MyCam HD potrafi rejestrować filmy z rozdzielczością 1080p i szybkością 25 kl./s. Niestety wykorzystuje przestarzały kodek Motion JPEG. Odbija się to wielkości plików (3 minutowe nagranie zajmuje prawie 500 MB) i jakości. Dochodzi do tego tani obiektyw i niewielka matryca, która wg nas ma małą rozdzielczość (producent nie podaje tego parametru) a jakość nagrań wskazuje że rozdzielczość 1080p może być uzyskiwana na drodze interpolacji.

Aktualne ceny Navroad Mycam HD:

Peiying Car DVR PY0015 zaskakuje niską ceną przy dużych możliwościach bo ten wideorejstrator wyposażony jest w przednią i tylną kamerę. Niestety główna kamera pracuje z niższą rozdzielczością 720p i szybkością 20 kl./s. Filmy nagrywane są za to za pomocą kodeka H.264. W ciągu dnia nagrania są przyzwoitej jakości, choć daleko im do najdroższych modeli. Na nocnych nagraniach widać, że kamera ma mały zasięg (ciemny obiektyw, niewielki sensor) brak jej szczegółowości a obraz jest bardzo ciemny.

Lark FreeCam 4.0FHD przy dobrych warunkach oświetleniowych zaskakuje dobrą jakością nagrywanych materiałów wideo. Nagrania rejestrowane są w rozdzielczości FullHD z szybkością 30 kl./s za pomocą kodeka H.264 (3 minutowe nagranie zajmuje niecałe 300 MB). W nocy jest już wyraźnie gorzej, aczkolwiek i tak lepij niż w kamerach Navroad MyCam HD czy Peiying Car DVR PY0015. Kamera ma większy „zasięg” rejestruje więcej obiektów. Kamera jest też starannie wykonana i prosta w obsłudze.

Aktualne ceny Lark FreeCam:

Manta MM335 wśród tańszych kamer zrobiła na nas największe wrażenie, po pierwsze jest bardzo mała a przez to poręczna. Ma też odbiornik GPS i potrafi rejestrować obraz w rozdzielczości 1080p z szybkością 30 kl./s. Trzyminutowy materiał filmowy zajmuje około 300 MB. Filmy zarejesrtowane w dzień pozytywnie zaskakują jakością, niestety gorzej jest w nocy. Kamera ma też też bardzo szeroki kąt widzenia (170 stopni), ale kosztem większych zniekształceń geometrycznych i mniejszej ostrości w narożnikach kadru.

Jakość za rozsądną cenę

Genius DVR-FHD660G to według nas czarny koń tego zestawienia, kamera ta dzięki jasnemu obiektywowi (f/2.0), technologii WDR i kodekowi H.264 potrafi rejestrować bardzo dobrej jakości obraz (1080p, 30 kl./s) w dzień. Dzięki jasnemu obiektywowi dobrze też radzi sobie też w nocy, ma dużo większy „zasięg” niż tańsze kamery i jak na swoją cenę spisuje się bardzo dobrze. Genius DVR-FHD660G ma też wbudowany odbiornik GPS i duży jak na tego typu urządzenia akumulator o pojemności 470 mAh.

Aktualne ceny Genius DVR-FHD660G:

Vico Marcus 1 to główny rywal Geniusa DVR-FHD660G. Potrafi nagrywać obraz o identycznych parametrach (1080p, 30 kl./s, kodek H.264), widać jednak że jest on nieco ciemniejszy. Filmy zarejestrowane nocą mają za to lepszą ostrość niż w nagraniach z Geniusa DVR-FHD660G, także trudno wskazać, która z nich oferuje lepszą jakość. Vico Marcus 1 ma też odbiornik GPS, nie jest jednak wyposażona w akumulator, nie można też zmieniać długości nagrań.

MIO 538 Deluxe kosztuje o około 100 zł więcej niż kamery Genius DVR-FHD660G i Vico Marcus 1, ale oferuje lepszą jakość nagrań w nocy. Obraz jest osty, bez artefaktów i śmieci. Odtwarza się płynnie a zastosowany kodek H.264 oferuje bardzo dobry stosunek jakości do wielkości pliku. Kamera jest starannie wykonana, ma duże przyciski i wygodnie się ja obsługuje. Dodatkową zaletą jest dobrej jakości odbiornik GPS i dodatkowe ustawienia kamery (tryb parkowania pojazdu). To według nas najlepsza kamera w cenie do 600 zł.

Aktualne ceny: MIO 538 Deluxe:

Najlepsze modele


Zobacz również
Słuchawki do biegania - jak wybrać sportowe słuchawki?
Co to jest ransomware? Jak chronić PC przed Petya?