Ranking najlepszych GPS-ów 2011/11

Przetestowaliśmy GPS-y w cenie od 500 do 1000 zł. Drobiazgowo porównaliśmy 30 modeli urządzeń i wybraliśmy spośród nich najlepsze nawigacje, które pewnie poprowadzą cię do celu.

Garmin Nuvi 2460 LT

Garmin Nuvi 2460 LT

Ocena redakcji PCWorld.pl

Garmin Nuvi 2460 LT to nawigacja GPS z pięciocalowym ekranem i bardzo dobrymi mapami większości europejskich krajów. Z zewnątrz urządzenie sprawia bardzo dobre wrażenie - solidna, estetyczna obudowa jest wykonana z dobrej jakości materiałów i odporna na uszkodzenia. Umieszczony u góry włącznik łatwo odnaleźć. Z prawej strony znajdziemy gniazdo kart microSD, u dołu złącze uchwytu i gniazdo USB. Uchwyt jest nieco za krótki, ale zapewnia bardzo dobry zakres regulacji, jest łatwy w montażu, solidny i pozwala na podłączenie zasilania. Ekran stanowi klasę sam w sobie - bardzo jasny, niezwykle ostry obraz idzie w parze z doskonałą czułością i precyzją działania. Garmin posiada złącze bluetooth, które wraz z mikrofonem i głośnikiem tworzą z niego doskonały zestaw głośnomówiący. Funkcje zestawu są rozbudowane, znajdziemy w nim takie funkcje jak pobieranie książki numerów z telefonu czy wybieranie głosowe. Nawigację zaopatrzono w mapy CityNavigator Europe 2011.40 . Umieszczono tutaj mapy większości krajów Europy. Brak szczegółowych map kilku krajów bałkańskich, Białorusi i Mołdawii, nie da się także jeździć po Rosji. Same mapy, pokrycie sieci dróg, liczba dostępnych punktów POI i użytecznych funkcji, sprawiają, że Garmin jest jednym z najlepszych towarzyszy podróży. Sposób wytyczania tras także nie pozostawia nic do życzenia. Wreszcie w miarę sprawnie działa system TMC, zwłaszcza, że Garmin daje bardzo łatwy dostęp do podawanych przez niego informacji. Menu map i urządzenia są czytelne i łatwe w obsłudze, nie wymagają dłuższego przyzwyczajenia a funkcje znajduje się szybko. Sposób wyświetlania map także nie pozostawia nic do życzenia. Doskonale działa wbudowany odbiornik GPS.

Budowa

Garmin Nuvi 2460 LT posiada solidną obudowę wykonaną z dobrej jakości materiałów. U góry umieszczono włącznik, u dołu gniazdo USB i złącze uchwytu. Z prawej strony znajdziemy gniazdo kart microSD. Garmin nie ujawnia jaki procesor i odbiornik GPS zostały umieszczone w urządzeniu. Ekran ma przekątną 5 cali i rozdzielczość 480 x 272 punkty. Urządzenie zaopatrzono w łącze bluetooth, mikrofon i głośnik. Uchwyt do montażu na szybie posiada gniazdo do podłączenia zasilania do nawigacji. Urządzenia zaopatrzono także w odbiornik TMC.

Możliwości

Garmin Nuvi 2460 LT to nawigacja GPS z mapami większości krajów Europy. Można z nią jeździć po całej Europie Zachodniej, Północnej i Środkowej. Mapy zawierają mnóstwo adresów i punktów POI, użyteczne funkcje nawigacyjne jak asystent pasa ruchu czy bazę fotoradarów. Trasy wytyczane są w oparciu o algorytmy map, informacje od użytkowników i dane z systemu TMC. Dzięki łączu bluetooth urządzenie może działać jako zestaw głośnomówiący. Pozwala na pobierania książki numerów z telefonu. Z funkcji dodatkowych mamy jeszcze kalkulator, przelicznik jednostek, przeglądarkę zdjęć i system sterowania głosem, nie działający jednak w Polsce. Funkcja ecoRoute może pomóc w oszczędzaniu paliwa.

Wydajność

Szybkość odnajdywania sygnału GPS jest znakomita - czas nie przekroczył nigdy 3 sekund. Podczas jazdy sygnał utrzymywany jest bardzo mocno, nawet w trudnych warunkach. Czas wyliczania tras zależy od ich długości i sposobu jaki zdefiniujemy, ale także nie jest długi i nigdy nie przeszkadza w podróży.

Wnioski

Garmin Nuvi 2460 LT to bardzo dobra nawigacja GPS. Jest solidnie wykonana, ma praktyczny choć nieco za krótki uchwyt, znakomite mapy i sprawnie działające funkcje zestawu głośnomówiącego. Nareszcie potrafi wykorzystać system TMC także na terenie naszego kraju i daje łatwy dostęp do napływających do niego informacji.

Pełna recenzja »

TomTom Go 1005 Europe 45

TomTom Go 1005 Europe 45

Ocena redakcji PCWorld.pl

TomTom to jeden z największych na świecie producentów nawigacji GPS. Ogromne doświadczenie i lata dopracowywania rozwiązań sprawiają, ze nawigacje tej marki sprawują się znakomicie niezależnie od ceny. Tym bardziej kosztujący tysiąc złotych , czołowy model TomTom Go 1005 nie mógł rozczarować i już przed testami wydawało się, że uzyska bardzo dobre miejsce w naszym rankingu.

Podzespoły

Specyfikacja nawigacji TomTom Go 1005 jest typowa dla urządzeń tej firmy. Wyposażono go w procesor o częstotliwości pracy zegara 400 MHz. Wbudowana pamięć ROM na pojemność 4096 MB tak by pomieścić bardzo rozbudowane mapy i system operacyjny. Wewnątrz jest także 64 MB pamięci RAM. Teoretycznie dane te nie wyglądają imponująco, zwłaszcza na tle konkurencji. Jednakże podzespoły wystarczą do doskonałego działania - sekretem jest zastosowanie systemu operacyjnego Linux, znacznie mniej wymagającego niż Windows, dopracowanie kodu oprogramowania a także brak niepotrzebnych funkcji.

Funkcje dodatkowe

TomTom został wyposażony w jedną , za to bardzo praktyczną funkcję - łącze bluetooth. Wbudowany czuły mikrofon i dobrej klasy głośnik wraz z łączem tworzą z nawigacji sprawnie działający zestaw głośnomówiący. Funkcje współpracy z telefonem są bardzo rozbudowane, łącznie z książką numerów. Podczas gdy w wielu nawigacjach działanie tej funkcji jest dalekie od doskonałości w TomTomie sprawuje się ona znakomicie - nie ma problemów z rozmowami także podczas jazdy gdy hałas jest spory. TomTom zaoszczędził za to użytkownikom całej masy zbędnych dodatków jak odtwarzacz filmów czy muzyki, obciążających system za to właściwie nieużywanych.

Obudowa

Obudowę urządzenia wykonano z dobrej jakości plastików. Są odporne na uszkodzenia i wyglądają stosowanie do ceny. Jedynie srebrna jej część jest podatna na zarysowania. Brak gniazd poza umieszczonym u dołu gniazdem do podłączenia zasilania z modułem TMC oraz komunikacji z komputerem. U góry znajdziemy łatwy w użyciu włącznik. TomTom nie uległ modzie - obudowa nie jest duża, ale nikt na siłę nie próbował odchudzać jej do rekordowych rozmiarów.

Uchwyt

Uchwyt do montażu na szybie ma jedną wadę - jest zdecydowanie za krótki. Kilka dodatkowych centymetrów bardzo by się przydało w samochodach z mocno odsuniętą szybą. Za to jego montaż jest dziecinnie prosty, zapewnia bardzo dobry zakres regulacji, dokonuje się jej niezwykle łatwo, podczas jazdy zaś uchwyt trzyma doskonale i nigdy nie wpada w drżenie. Pomysłowa konstrukcja sprawia, że kabel zasilający można umieścić w uchwycie na stałe. Samo urządzenie także zakłada się bardzo łatwo.

Ekran

Nawigację TomTom Go 1005 wyposażono w rewelacyjnej jakości 5-calowy ekran. Jego przek ątna stanowi złoty środek pomiędzy praktycznością a poręcznością. Jasność ekranu jest tak dobra, że wystarcza w każdych warunkach, nawet w najbardziej słonecznie dni. Porównanie większości konkurentów wypada tutaj blado. Bardzo dobre są także jakość kolorów i ostrość obrazu. Rozdzielczość ekranu to 480 x 272 punkty. Znakomicie wypada także pod względem czułości i precyzji działania. To właśnie decyduje o przewadze nad modelem Go 1000 w którym precyzja działania ekranu była fatalna.

Menu i mapy

Menu urządzenia i map to zawsze bardzo mocne punkty nawigacji TomTom. Są niezwykle funkcjonalne, czytelne i łatwe w obsłudze. Wystarczy trochę wprawy by poruszać się po nich bez najmniejszego problemu. Irytować mogą narzucające się cały czas podpowiedzi. Mapy obejmują zasięgiem 45 krajów Europy. Baza adresów i punktów POI jest ogromna. Do dyspozycji jest także baza fotoradarów i możliwości dodawania do mapy własnych miejsc z tego typu utrudnieniami w podróży. Wygląd mapy sprawia, że jest ona doskonale czytelna, na ekranie ukazują się wszystkie niezbędne informacje, ale bez przeładowania. Bardzo pomocny jest asystent pasa ruchu. Użytkownik może sam nanosić poprawki na mapę. Dzięki technologii IQ Routes wymienia się dane o warunkach ruchu z innymi użytkownikami nawigacji TomTom. Wbudowany odbiornik TMC pozwala na bezpośredni odbiór danych o warunkach na drodze, ale wymaga on sprawnego ich dostarczania co nie jest dostępne w naszym kraju. Mimo tego trasy wyznaczane są bardzo precyzyjnie i optymalnymi drogami. Trasy możemy planować na pięć sposobów: najszybsza, ekologiczna, najkrótsza , piesza i rowerowa, oczywiście do tego dochodzi usługa IQ Routes.

Mapy TomTom to absolutna czołówka i trudno wskazać kogoś kto robi je lepiej. Co więcej, są tak dopracowane, że nie wymagają mocnych podzespołów - zawsze działają bardzo płynnie. Kolejną ogromną zaletą jest dwuletnia bezpłatna aktualizacja map.

TomTom posiada funkcję głosowego wprowadzania adresów. Działa ona zupełnie sprawnie i potrafi ułatwić korzystanie z urządzenia.

Odbiornik GPS

TomTom nie podaje typu wbudowanego odbiornika GPS, ale jego działanie jest znakomite. Sygnał łapany był już po kilku sekundach a podczas jazdy nawigacja utrzymywała go brz problemu nawet w bardzo trudnych warunkach. Ginął wyłącznie tam gdzie nie dało się tego uniknąć, np. w tunelach albo na podziemnych parkingach.

Podsumowanie

TomTom Go 1005 jeszcze przed testami wydawał się mocnym kandydatem do miejsca w czołówce naszego rankingu a same testy tylko potwierdziły doskonałe właściwości tego urządzenia. Znakomite mapy, rewelacyjne utrzymywanie sygnału GPS, płynne działanie, wysoka jakość wykonania, dopracowany uchwyt i niezwykle użyteczny zestaw głośnomówiący to jego największe zalety. W sumie było ich tak wiele, że mimo braku jakichkolwiek dodatków, TomTom wspiął się na sam szczyt i obecnie jest numerem jeden na naszej liście.

Pełna recenzja »

TomTom GO 1000 Europe 45

TomTom GO 1000 Europe 45

Ocena redakcji PCWorld.pl

TomTom Go Live 1000 obudziło naszą nadzieję, że jak wszystkie produkty tej firmy będzie doskonale dopracowane i bez większych problemów dostanie się do czołówki rankingu. Choć pod wieloma względami je spełnił to, nie sposób było nie dostrzec także kilku błędów.

Obudowa

TomTom Go Live 1000 zamknięto w solidnie i estetycznie wykonanej obudowie. Brak z niej jakichkolwiek wejść z wyjątkiem zasilającego , służącego jednocześnie do podłączenia przez specjalny kabel z komputerem. U góry obudowy umieszczono włącznik, bardzo łatwy do odnalezienia bez poszukiwania wzrokiem. Obudowa ma rozmiary 127 x 80 x 19 mm, czyli jest niewielka, ale bez tak modnego ostatnio stawiania na jak najmniejszą grubość.

Do montażu na szybie służy pomysłowy uchwyt. Jego montaż jest bardzo łatwy, podobnie jak następnie umieszczenie na nim nawigacji. Od spodu umieszczamy kabel zasilający przy czym nie jest konieczne jego odłączenie po to by wyjąć samą nawigację. Uchwyt trzyma bardzo pewnie, nie wpada w drżenie i jest bardzo solidnie wykonany a regulacja nie wymaga wysiłku i przykręcania śrub. Niestety, jest też bardzo krótki co będzie przeszkadzało w większych samochodach.

Użytkowanie

TomTom Go Live 1000 ma przekątną 4,3 cala czyli nieco za mało jak na dzisiejsze standardy. Przydałoby się tutaj 5 cali. Rozdzielczość jest typowa - 480 x 272 punkty. Jednakże wyświetlany obraz jest rewelacyjny - kolory są ładne , ostrość bardzo dobra, podobnie jak kontrast i nasycenie. Zachwyt budzi jasność ekranu - pod tym względem TomTomowi należałaby się w naszej skali siódemka . Nawet w najjaśniejsze dni obraz jest doskonale widoczny a bezpośrednie porównanie z większością konkurentów sprawia, że TomTom staje od klasę wyżej od nich. Czułość także jest bez zarzutu . Wszystko byłoby idealnie gdyby nie największa wada nawigacji - precyzja działania ekranu. Próba wybrana nazwy miejscowości kończy się atakiem wściekłości - literki na ekranowej klawiaturze wchodzą jak chcą i zazwyczaj jest to coś innego niż planowaliśmy wybrać. Wpisanie całej nazwy to dramat w kilku odsłonach. Gdyby ekran nie działał wcale byłoby lepiej - efekt podobny a irytacji mniej. Wprost trudno uwierzyć, że ten element można była zrobić aż tak źle. Urządzenie ratuje funkcja głosowego wybierania adresów - wprawdzie i ona nie działa doskonale, ale znacznie lepiej niż ta nieszczęsna klawiatura ekranowa.

Menu i mapy

Menu urządzenia i map to zawsze bardzo mocne punkty nawigacji TomTom. Są niezwykle funkcjonalne, czytelne i łatwe w obsłudze. Wystarczy trochę wprawy by poruszać się po nich bez najmniejszego problemu. Irytować mogą narzucające się cały czas podpowiedzi. Mapy obejmują zasięgiem 45 krajów Europy. Baza adresów i punktów POI jest ogromna. Do dyspozycji jest także baza fotoradarów i możliwości dodawania do mapy własnych miejsc z tego typu utrudnieniami w podróży. Wygląd mapy sprawia, że jest ona doskonale czytelna, na ekranie ukazują się wszystkie niezbędne informacje, ale bez przeładowania. Bardzo pomocny jest asystent pasa ruchu. Użytkownik może sam nanosić poprawki na mapę. Dzięki technologii IQ Routes wymienia się dane o warunkach ruchu z innymi użytkownikami nawigacji TomTom. Wbudowany odbiornik TMC pozwala na bezpośredni odbiór danych o warunkach na drodze, ale wymaga on sprawnego ich dostarczania co nie jest dostępne w naszym kraju. Mimo tego trasy wyznaczane są bardzo precyzyjnie i optymalnymi drogami. Trasy możemy planować na pięć sposobów: najszybsza, ekologiczna, najkrótsza , piesza i rowerowa, oczywiście do tego dochodzi usługa IQ Routes.

Mapy TomTom to absolutna czołówka i trudno wskazać kogoś kto robi je lepiej. Co więcej, są tak dopracowane, że nie wymagają mocnych podzespołów - zawsze działają bardzo płynnie. Kolejną ogromną zaletą jest dwuletnia bezpłatna aktualizacja map. Jeszcze ciekawszy pod tym względem jest Garmin nuvi 3490 LMT z dożywotnią bezpłatną aktualizacją map.

Wnioski

TomTom jako jedna z nielicznych firm nie idzie drogą obłędnego wciskania nikomu niepotrzebnych dodatków. Brak tutaj odtwarzacza filmów czy muzyki, gier i tym podobnych śmieci, nieużywanych za to wymagających do działania ogromnej mocy obliczeniowej. Jest za to coś naprawdę przydatnego - łącze bluetooth do sparowania z telefonem komórkowym. Dzięki niemu TomTom staje się bardzo sprawnie działającym zestawem głośnomówiący, Funkcje współpracy z telefonem są rozbudowane, jest między innymi książka numerów. TomTom Go Live 1000 nie podaje typu wbudowanego odbiornika GPS, ale jego działanie jest znakomite. Sygnał łapany był już po kilku sekundach a podczas jazdy nawet w trudnych warunkach nawigacja utrzymywała go znakomicie. Ginął wyłącznie tam gdzie nie dało się tego uniknąć, np. w tunelach. Pod tym względem model ten działa równie dobrze jak TomTom Go Live 1005 Europa.

Zobacz inne testy GPS-ów

Pełna recenzja »

NAVIGON 70 Plus Live

NAVIGON 70 Plus Live

Ocena redakcji PCWorld.pl

Navigon 70 Plus Live to nawigacja GPS z pięciocalowym ekranem i bardzo dobrymi mapami Europy. Dzięki usłudze Navigon Live otrzymujemy dostęp do wielu dodatkowych danych. Mapy wyznaczają precyzyjne trasy, zaopatrzone są w asystenta pasa ruchu, realistyczne widoki wielu skrzyżowań, bazę fotoradarów i informację o radarach przenośnych dzięki usłudze Navigon Live. Navigon 70 Plus Live to bardzo dobry, praktyczny i dopracowany GPS, doskonale sprawdzający się podczas podróży. Tym samym jego dość wysoka cena 799 zł znajduje pełne uzasadnienie.

Budowa

Obudowę urządzenia wykonano z solidnie wyglądających, odpornych na uszkodzenia plastików. U góry umieszczono łatwy do odnalezienia przycisk, u dołu gniazdo USB służące do podłączenia zasilania i łączenia z komputerem.

Z prawej strony znajdziemy gniazdo kart SD.

Pod miejscem montażu uchwytu umieszczono gniazdo kart SIM.

Ekran nawigacji ma przekątną 5 cali i rozdzielczość 480 x 272 punkty. Urządzenie wykorzystuje procesor STM Cartesio 2064 o częstotliwości pracy 520 MHz. Pamięć RAM ma pojemność 128 MB a ROM 4096 MB. System operacyjny to Microsoft Windows CE 6.0. Wbudowany odbiornik GPS to STM STA5630 sprawdza się doskonale. Uchwyt do montażu na szybie jest niezwykle solidny, łatwy w montażu i bardzo pewnie trzyma podczas jazdy.

Możliwości

Dzięki wybudowanej karcie SIM otrzymujemy dostęp do usług Navigon Live. Serwis działa na zasadzie wykupienia abonamentu na określony czas. Nie płacimy wówczas za transmisję danych, niezależnie od kraju w jakim w danej chwili jesteśmy. W jego skład wchodzą takie usługi jak: dostęp do precyzyjnych danych o informacji na drodze, dostęp do danych o rozmieszczeniu przenośnych fotoradarów, informacje o pogodzie, parkingach i wyszukiwarka lokalna Google. Po zakupie urządzenia mamy przez rok dostęp do usług Live, później trzeba wykupić kolejny abonament. W urządzeniu zainstalowano mapy 44 państw Europy, ale nie wszystkie mają pełne pokrycie i precyzyjne dane. Warto przed podróżą sprawdzić czy w pełni obejmują one kraj do którego jedziemy. Na pewno nie będzie najmniejszego problemu w Polsce oraz państwach Europy Zachodniej. Liczba adresów i punktów POI jest ogromna. Mapy zawierają doskonałego asystenta pasa ruchu, realistyczne obrazy wielu skrzyżowań, bazę fotoradarów, parkingów i wielu innych miejsc, w tym także z tak dokładnymi danymi jak numery telefonów. Dzięki usłudze Navigon Live można sprawdzić np. czy na wybranym parkingu są wolne miejsca (o ile jest on nią objęty). Navigon pozwala na wyznaczenie tras na wiele sposobów, wyłącznie wybranych typów dróg i korzystanie na bieżąco z dostępu do informacji o ruchu drogowym TMC i Navigon Live. Po wyznaczeniu celu zazwyczaj proponowane są trzy alternatywne trasy dojazdu. Mogą być one na bieżąco aktualizowane po dostosowaniu do danych z odbiorników. Istotna jest także funkcja wymiany danych z innymi użytkownikami ruchu dostępna po połączeniu z komputerem.

Wydajność

Czas odnajdywania sygnału GPS wyniósł średnio zaledwie cztery sekundy co jest bardzo dobrym rezultatem. Sygnał trzymany jest mocno nawet w trudnych warunkach z wyłączeniem miejsc do których nie może on docierać ja np. tunele. Czas wyznaczania tras zależy od ich długości i dostępu do danych dodatkowych , ale ma on w rzeczywistości niewielkie znaczenie. Krótsze lokalne trasy wyznaczane są w kilka sekund, podobnie jak trasy na odległość kilkudziesięciu kilometrów. Nie należy przy tym zapominać, że Navigon proponuje zazwyczaj od razu trzy trasy do wyboru.

Wnioski

Navigon od dawna należy do ścisłej czołówki producentów nawigacji GPS i model Navigon 70 Plus Live tylko utwierdzi ten stan. Jest to nawigacja z pięciocalowym ekranem i mapami niemal całej Europy. Już po wyjęciu z pudełka zwracamy uwagę na bardzo wysoką jakość wykonania. Obudowę wykonano z solidnie wyglądających, odpornych na uszkodzenia plastików. U góry umieszczono łatwy do odnalezienia przycisk, u dołu gniazdo USB służące do podłączenia zasilania i łączenia z komputerem. Z prawej strony znajdziemy gniazdo kart SD. Uchwyt do montażu na szybie jest niezwykle solidny, łatwy w montażu i bardzo pewnie trzyma podczas jazdy. Nie zdarzyło się by urządzenie wpadło w drgania, nawet na gorszych drogach. Pod miejscem montażu uchwytu w urządzeniu znajduje się pokrywka a pod nią gniazdo kart SIM. Dzięki nim otrzymujemy dostęp do usług Navigon Live. Serwis działa na zasadzie wykupienia abonamentu na określony czas. Nie płacimy wówczas za transmisję danych, niezależnie od kraju w jakim w danej chwili jesteśmy. W jego skład wchodzą takie usługi jak: dostęp do precyzyjnych danych o informacji na drodze, dostęp do danych o rozmieszczeniu przenośnych fotoradarów, informacje o pogodzie, parkingach i wyszukiwarka lokalna Google. Po zakupie urządzenia mamy przez rok dostep do usług Live, później trzeba wykupić kolejny abonament. Ekran nawigacji ma przekątną 5 cali i rozdzielczość 480 x 272 punkty. Wyświetla bardzo ładny, jasny, wyraźny i kontrastowy obraz. Nie ma problemu z widzialnością także w bardzo słoneczne dni. Doskonała jest także czułość i precyzja działania ekranu. Urządzenie wykorzystuje procesor STM Cartesio 2064 o częstotliwości pracy 520 MHz. Pamięć RAM ma pojemność 128 MB a ROM 4096 MB. Umieszczono w niej mapy i wszystkie inne dane. System operacyjny to Microsoft Windows CE 6.0. Navigon praktycznie nie posiada funkcji innych niż nawigacyjne. To akurat żadna strata, może z wyjątkiem braku łącza bluetooth do telefonów komórkowych. W urządzeniu zainstalowano mapy 44 państw Europy, ale nie wszystkie mają pełne pokrycie i precyzyjne dane. Warto przed podróżą sprawdzić czy w pełni obejmują one kraj do którego jedziemy. Na pewno nie będzie najmniejszego problemu w Polsce oraz państwach Europy Zachodniej. Liczba adresów i punktów POI jest ogromna. Mapy zawierają doskonałego asystenta pasa ruchu, realistyczne obrazy wielu skrzyżowań, bazę fotoradarów, parkingów i wielu innych miejsc, w tym także z tak dokładnymi danymi jak numery telefonów. Dzięki usłudze Navigon Live można sprawdzić np. czy na wybranym parkingu są wolne miejsca (o ile jest on nią objęty). Navigon pozwala na wyznaczenie tras na wiele sposobów, wyłącznie wybranych typów dróg i korzystanie na bieżąco z dostępu do informacji o ruchu drogowym TMC i Navigon Live. Po wyznaczeniu celu zazwyczaj proponowane są trzy alternatywne trasy dojazdu. Ogólnie można napisać, że same mapy jaki sposób korzystania z nich i dostępu do oferowanych informacji to także absolutnie najwyższy poziom. Wbudowany odbiornik GPS STM STA5630 sprawdza się doskonale. Sygnał odnajduje średnio w ciągu czterech sekund, podczas jazdy utrzymuje go nawet w trudnych warunkach z wyjątkiem miejsc takich jak kryte parkingi czy tunele. Navigon 70 Plus Live kosztuje obecnie 799 zł. Nie jest to niska cena, ale ten GPS z pewnością jest jej wart. Jest doskonale wykonany, zaawansowany technicznie, wyposażony w świetne mapy i praktyczną usługę Navigon Live. Obrazu dopełnia bardzo dobry ekran o praktycznej przekątnej i solidny uchwyt do montażu na szybie.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • bardo dobre mapy
  • prakytczny ekran
  • funkcja live

Wady:

  • wysoka cena

Becker Ready 50

Becker Ready 50

Ocena redakcji PCWorld.pl

Becker Ready 50 to świetna nawigacja, która analizując dane o natężeniu ruchu, korkach, podpowie Ci nie tylko jak optymalnie dojechać do wytyczonego celu, ale również gdzie znajdziesz najbliższy parking. Świetna mapa i dopracowany interfejs sprawiają że używanie tej nawigacji to czysta przyjemność.

Obudowa

Becker Ready 50 oferuje szeroki zakres funkcji oraz duży, pięciocalowy ekran, który zwiększa widoczność i wygodę obsługi. Obudowa została zrobiona z bardzo dobrych jakościowo materiałów, przyjemnie leży w ręku i ładnie prezentuje się w samochodzie. Producent na wzór TomToma umieścił port oraz czytnik kart pamięci na spodzie testowanego urządzenia, dzięki takiemu zabiegowi kable nam się nie plączą obok kierownicy ani też nie przeszkadzają pasażerowi. Tuż pod ekranem umieszczono czerwony przycisk służący do cofania wcześniej wykonanych czynności (Becker EasyBack).

Omijamy korki

Becker Ready 50 wyposażona jest w system TMC, który w trakcie porannego dojazdu do pracy lub weekendowego wyjazdu poza miasto może okazać się niezastąpiony. HQ TMC został stworzony wspólnie z niemiecką firmą telematyczną Avanteq. Składają się na niego odbiornik FM o dużym zasięgu, elastyczna antena oraz technologia Supertune, która analizuje rozmieszczenie i odległości pomiędzy nadajnikami i na podstawie zebranych danych łączy się z tymi, które gwarantują najlepszy odbiór. Dzięki temu urządzenie ma stale maksymalny zasięg i otrzymuje aktualne informacje TMC w czasie rzeczywistym. Asystent objazdu to wręcz genialna funkcja i właściwość zainstalowanej mapy, pozwala nam na zmianę trasy na trasę alternatywną która może być dłuższa od założonej o kilka kilometrów ale ... urządzenia zbiera informację z TMC w czasie rzeczywistym i dzięki temu zmienia nam trasę aby uniknąć stania w korkach bądź w zdarzeniach losowych na naszej trasie przejazdu.

Mapa

Becker Ready 50 oferuje szczegółowe mapy aż 44-ry krajów Europy. Aktualizacje do zainstalowanej mapy Navteq maps pojawiają się kilka razy do roku . Mapa jest bardzo rozbudowana, ale nie przytłacza kierowcy masą niepotrzebnych komunikatów. Nawigacja została wyposażona w kolejną przydatną funkcję, która wyświetla realistyczne widoki na przejeżdżanej drodze czy skrzyżowaniu. Jest to bardzo przydatna funkcja dzięki, której się trudno zgubić.

Becker Ready 50

Szybkość pracy

Becker Ready 50 wyposażony jest w czytnik kart micro SD HC i 4 GB wbudowanej 4 GB pamięci flash. Trasy są obliczane szybko co obrazują przeprowadzone testy.

Becker Ready 50

Wnioski

Prowadzenie auta z Becker Ready 50 to czysta przyjemność. Dobry ekran i funkcjonalna mapa, sprawiają że nie zgubisz się nawet na najbardziej skomplikowanych skrzyżowaniach. System TMC HQ działa sprawnie a połączenie z satelitami jest szybkie i pewne.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Stabilne działanie
  • Świetnie radzi sobie w korkach
  • Szczegółowa mapa

Wady:

  • Wysoka cena

BLOW 500 Sirocco

BLOW 500 Sirocco

Ocena redakcji PCWorld.pl

Blow 500 Sirocco to funkcjonalny GPS z nową wersją AutoMapy Europe 6.8. Nawigację możemy za pomocą modułu Bluetooth sparować z telefonem. Dysponuje też dobrej jakości ekranem o przekątnej 5 cali, który pracuje w rozdzielczości 800x480 pikseli.

Obudowa

Blow 500 Sirocco to stylowy GPS, który świetnie się prezentuje i jest praktyczny. Tylna ścianka obudowy GPS-a pokryta jest antypoślizgową powłoką. To solidna konstrukcja, w której nic nie trzeszczy nie wypacza się. Dzięki zamontowanemu na górze obudowy wyłącznikowi, możemy szybko włączyć lub wyłączyć nawigację. W obudowie zamontowano gniazda: USB 2.0, wyjście słuchawkowe, slot na karty micro SD HC a także wejście Audio - Video do podłączenia np. kamery cofania lub innego zestawu audio - wideo. Z tyłu obudowy producent umieścił mikrofon i przycisk do restartowania nawigacji. Jest też miejsce na rysik, który chowa się w obudowie.

Zainstalowanie wejść po lewej stronie obudowy, czyli od strony kierowcy, jest bardzo praktyczne, bo ma on do nich łatwy dostęp. Po zakończonej jeździe nawigację możemy zabrać ze sobą w gustownym etui, które jest dołączane do GPS-a. W pudełku oprócz etui znajdziemy także: ładowarkę pod zapalniczkę oraz słuchawki.

Blow 500 Sirocco dysponuje też prostym, ale funkcjonalnym uchwytem, który dobrze trzyma nawigacje, nawet na wyboistych drogach.

Galileo - europejski system nawigacji satelitarnej zainauguruje 20 października

Dodatki

Blow 500 Sirocco to nie tylko nawigacja, to małe centrum multimedialne w Twoim aucie. Nawigacja posiada bogate funkcje odtwarzania filmów oraz plików MP3. Dzięki nadajnikowi FM wbudowanego w urządzenie możemy za pomocą radia samochodowego posłuchać swoich ulubionych utworów MP3. Producent nie zapomniał także o przeglądarce internetowej oraz czytniku ebooków w formacie txt.

Nawigacja Google udostępniona w Polsce

Ekran

Blow 500 Sirocco wyposażony jest w 5 calowy ekran, który sprawdzi się w małych jak i większych samochodach osobowych. Dzięki wyższej od standardowej rozdzielczości 800x480 pikseli, wyświetlany obraz jest szczegółowy i czytelny. Jedyny mankament, jaki zauważyliśmy to słabe odwzorowanie barw, które nie ma jednak wpływu na komfort z użytkowania nawigacji a jedynie podczas przeglądania zdjęć.

Blow 500 Sirocco

Mapa

Blow 500 Sirocco wyposażony jest w moduł Blutooth za pomocą, którego możemy połączyć się z telefonem GSM i wówczas zainstalowan w tym GPS-e AutoMapa 6.8 będzie pobierać pobiera dane o korkach i wypadkach na drodze. To ważne, bo na podstawie tych danych mapa potrafi sama wytyczać objazdy (system Traffic). Dzięki niemu Blow 500 Sirocco świetnie sprawdza się w codziennych dojazdach do pracy. Użytkownicy tego GPS-a mogą też korzystać z asystenta pasa ruchu dla polskich i europejskich drogach, który ułatwia pokonywanie skomplikowanych skrzyżowań i rozjazdów. Pomocna w pokonywaniu zakorkowanych ulic miast jest też możliwość oceny bieżącej sytuacji drogowej na ekranie nawigacji. W stosunku do poprzednich wersji oprogramowania dodane zostały, m.in. informacje o progach zwalniających, sygnalizacji świetlnej i uaktualnione pozycje słupków pikietażowych, pomocne przy korzystaniu z łączności CB.

Blow 500 Sirocco

Jakość pracy

Blow 500 Sirocco wyposażony jest w procesor MTK MT3328N i dwukanałowy odbiornik GPS SiRF Starr 3i+ . Wbudowane 128 MB pamięci RAM zapewnia komfort użytkowania nawigacji z AutoMapą 6. GPS nie ma problemów z płynnym wyznaczaniem tras przez AutoMapę, czy też wyświetlaniem konturów budynków w 3D. Wszystko robi płynnie, bez znaczących przeskoków lub "czkawek". Moduł Taraffic AutoMapy poprawnie loguje się na serwery uaktualniając informacje o korkach i utrudnieniach w ruchu. Ładowarka samochodowa dołożona do omawianego zestawu zakłóca stacje radiowe FM - producent musi pomyśleć o jej zmianie.

Blow 500 Sirocco

Wnioski

Blow 500 Sirocco to dobra nawigacja, która bez problemów może konkurować z najlepszymi nawigacjami. Świetna mapa, dobrej, jakości ekran o wysokiej rozdzielczości to tylko nieliczne z jej zalet. Świetnie wypada w korelacji ceny do możliwości.

Zobacz inne testy nawigacji GPS

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Ekran
  • Funkcjonalna mapa
  • Jakość działania

Wady:

  • Brak gniazda Sim

Leeo to nowy ekskluzywny model firmy NavRoad. Modny design i nowoczesny wygląd wyróżniają go spośród innych znanych GPSów. Duży siedmiocalowy ekran robi duże wrażenie i zadowoli nawet najbardziej wybrednych użytkowników i zwolenników wyraźnych i dużych ekranów. Wbudowany transmiter FM działa sprawnie i bez dodatkowych zakłóceń. Moduł bluetooth paruje się z każdym nowym smart fonem i nie sprawia żadnych problemów. Nowoczesna antena GPS wyszukuje sygnał bardzo szybko a dodatkowa technologia SiRFAlwaysFix™ dopełnia aby urządzenie było bardziej dokładne i przewidywało ruch auta.

Obudowa

NavRoad Leeo to stylowy GPS przypominający designerskie urządzenia, takie jak chociażby iPad. Obudowa w kolorze fortepianowej czerni jest starannie wykonana. Nic w niej nie trzeszczy, nawet przy mocniejszym dociśnięciu. Większość gniazd umieszczono po prawej stronie obudowy, co jest rozwiązaniem o tyle dobrym, że kable nie przeszkadzają kierowcy. Z drugiej strony ma on do nich "utrudniony" dostęp. Wyłącznik urządzenia znajduje się także po prawe stronie obudowy, a jego naciskanie jest niekomfortowe, bo jest dosyć mały. Producent nawigacji nie zapomniał o przycisku "Reset" na tyle obudowy. To praktyczne rozwiązanie, bo gdy urządzenie nam się zwiesi i nie zareaguje na przycisk zasilania wtedy możemy go zwyczajnie zresetować.

Nie ufaj nawigacji - największe wpadki z GPS

Gniazda

NavRoad Leeo oferuje standardowe wyposażone, które znajdziemy w większości GPS-ach, czyli: gniazdo zasilające i zarazem służące do przenoszenia danych (USB 2.0), slot kart pamięci SD HC (obsługuje karty o pojemności do 32 GB) i wyjście na zewnętrzne słuchawki.

Ekran

NavRoad Leeo wyposażony jest w duży siedmiocalowy ekran pracujący w rozdzielczości 800x480 pikseli. To dotykowy ekran, który wykorzystuje oporowy system pozycjonowani dotyku. Ekran urządzenia wyświetla obraz czysto i kontrastowo, nawigowanie po nim jest przyjemne, bez problemu reaguje na każde dotknięcie, nie trzeba go "mocno dusić" jak ma to miejsce u producentów niszowych.

Głośnik

NavRoad Leeo ma głośnik umieszczony na tylnej ściance obudowy. Według nas jak na tą klasę urządzenia jest on mały i kiepskiej, jakości. Komunikaty są trochę za ciche a dźwięk jest lekko zniekształcony. Czasami trzeba się specjalnie wsłuchiwać się w to, co "mówi" nam GPS. Być może jest to wada naszego egzemplarza, dlatego szczególnie zwróćcie na to uwagę podczas zakupu tego GPS-a.

Nowoczesny GPS: w smartfonie, kasku, wstecznym lusterku...

Wyposażenie

NavRoad Leeo wyposażony jest w polską instrukcję, funkcjonalny uchwyt do mocowania GPSa na przednią szybę, ładowarkę samochodową i kabel USB do podłączenia GPS z komputerem.

AutoMapa iOS 2.0 dostępna w AppStore!

Mapa

NavRoad Leeo wyposażony w AutoMape Europe w wersji 6.8.1 działa szybko i sprawnie, Duża rozdzielczość ekranu pozwala na czytelne przedstawienie szczegółów, które przydadzą nam się w trakcie przejazdu. W testowanym urządzeniu nie zauważyłem "czkawek" w trakcie pracy z AutoMapą jak ma to miejsce u niektórych producentów. Wyszukiwanie adresów jest szybkie i przyjemne, duży ekran powoduje, że pisanie na wirtualnej klawiaturze jest bardzo wygodne. Pan Hołowczyc nie jąka się i dyktuje skręty, zakręty, ronda oraz ilość kilometrów do przejechania bez zacięć i zadyszek. AM Traffic będący modułem AutoMapy jest bardzo przydatnym dodatkiem dla użytkowników często spotykających na swojej trasie korki. Oczywiście, aby ta funkcja poprawnie działa potrzebne jest połączenie z Internetem poprzez moduł Blutooth i telefon GSM.

Dodatki

NavRoad Leeo wyposażony jest w Transmiter FM, który podobnie jak głośnik, działa dosyć cicho i trzeba nieźle podkręcić głośność w radiu samochodowym aby "coś" usłyszeć. Odtwarzanie filmów DivX też nie należy do najlepszych, bo filmy nie są płynnie odtwarzane.

Wbudowany moduł Blutooth z łatwością paruje się z telefonem czy smartfonem, sprawdzaliśmy to na kilku telefonach (iPhonem 3G oraz HTC Mozart z Mango). Nawigacja po podłączeniu telefonu może też działać jak zestaw głośnomówiący. Zaletą NavRoad Leeo jest także automatyczne wyłączanie po odłączeniu zasilania, czyli w momencie wyjęcia kluczyka ze stacyjki. Oczywiście możemy przerwać wyłączenie klikając na odpowiednią ikonę.

Jak kupić GPS? 6 porad dla każdego

Jakość działania

NavRoad Leeo działa znakomicie nawet w trudnych warunkach, bez problemu znajdując pozycję wśród wysokich budynków w dużym mieście czy w zalesionym terenie. Wbudowany akumulator litowo-polimerowy wystarcza na około dwóch godzin.

Wnioski

NavRoad Leeo świetnie współpracuje z AutoMapą,jest szybki, dobrze trzyma sygnał. Pamiętajmy jednak o tym, że jest dosyć duży, bo wykorzystuje 7 calowy ekran, który może przeszkadzać, gdy nawigacji będziemy używać w małym samochodzie. Trochę martwi nas słabej jakości głośnik, ale być może jest to wada naszego modelu, dla pewności koniecznie sprawdźcie to przed zakupem tego GPS-a.

Pełna recenzja »

Modecom FreeWay MX2 HD

Modecom FreeWay MX2 HD

Ocena redakcji PCWorld.pl

Modecom Freeway HD MX2 jest następcą popularnego modelu FreeWAY MX2. To pięciocalowa nawigacja z szybkim dwurdzeniowym procesorem Atlas V (taktowany zegarem 533 MHz) i popularną Automapą z mapą Polski. Sprawdzamy możliwości tego GPS-u i sprawdzamy jak się zachowuje na zakorkowanych drogach Warszawy.

Obudowa

Modecom Freeway HD MX2 oferuje praktyczną obudowę wyłożoną gumowanym materiałem. Dzięki niej GPS świetnie leży w dłoni i nie rysuje się jak większość błyszczących konstrukcji. Z lewej strony obudowy zamontowano wyjście słuchawkowe, czytnik kart pamięci SD HC, oraz port USB 2.0. Przycisk do uruchamiania nawigacji zamontowano na górze obudowy. Łatwo się z niego korzysta, bo jest dosyć duży. Dociśnięcie obudowy od tyłu powoduje wypaczenie ekranu, ale to wada większości GPS.

Jak kupić GPS? 6 porad dla każdego

Możliwości

Modecom Freeway HD MX2 ma możliwość jednoczesnego odtwarzania muzyki i wyświetlania mapy. Muzyka jest automatycznie wyciszana w momencie odtworzenia komunikaty z AutoMapy. Transmiter FM działa rewelacyjnie, bez szumów.

TEST: najlepsze mapy w GPS-ach

Ekran

Modecom Freeway HD MX2 wyposażony jest w średniej wielkości ekran o przekątnej 5 cali, który pracuje z naturalną rozdzielczością 800x480 pikseli. Obraz jest czytelny, jego jasność jest wystarczając, podobnie jak kąty widzenia.

Szybkość pracy

Modecom Freeway HD MX2 wyposażony jest w 128 MB pamięci RAM oraz szybki dwurdzeniowy procesor Atlas IV. Taka konfiguracja okazuje się w zupełności wystarczająca na potrzeby mapy jak i obsługi interfejsu urządzenia. Nawigacja szybko wyznacza trasy i szybko wyszukuje sygnał GPS. Łączenie z telefonami poprzez moduł Bluetooth również działa sprawnie i szybko.

Mapa

Modecom FreeWay HD MAX2 wykorzystuje popularną AutoMapę w testowym egzemplarzu obejmuje ona zasięgiem tylko Polskę. Odnalezienie sygnału i aktualnej pozycji na mapie trwa dosłownie kilka sekund. Zainstalowaną mapę AutoMapa PL w wersji 6.9 można polecić każdemu. Sprawdzi się gdy dojeżdżamy do pracy bo wyposażona jest w opcję Traffic do omijania korków jak i w podróży między większymi miastami. Interfejs mapy jest czytelny i łatwy w obsłudze, do wyboru mamy kilka sposobów wytyczania trasy z podziałem na trzy profile w zależności od tego jakim samochodem się poruszamy: ciężarowy, osobowy, terenowy. Trasy są wyznaczane precyzyjnie, a gdy mamy aktywny system Trafiic LiveDrive! (musimy nawigację podłączyć do telefonu komórkowego) to nawigacja sama potrafi ominąć też korki czy utrudnienia na drodze.

Dodatki

Modecom FreeWay HDMAX2 pozwala również na odtwarzanie filmów, zdjęć czy plików muzycznych. Wbudowany czytnik na karty SD HC pozwala na rozbudowę pamięci o pojemne 32 GB. Odblokowany pulpit Windows CE jest fajnym ukłonem w stronę bardziej awansowanych użytkowników.

Wbudowany w urządzenie czujnik światła świetnie sobie radzi w codziennym użytkowaniu odpowiednio dostrajając jasność ekranu do panujących warunków pogodowych. Urządzenie jest w standardzie wyposażone w transmiter FM oraz moduł Bluetooth służący do parowania urządzenia z telefonem komórkowym. Jako jeden z nielicznych poprawnie współpracuje z telefonem iPhone 3G. Dzięki modułowi Bluetooth GPS otrzymuje dodatkową funkcjonalność zestawu głośno mówiącego.

Nowoczesny GPS: w smartfonie, kasku, wstecznym lusterku...

Wnioski

Modecom FreeWay HDMAX2 funkcjonalnością jak i jakością działania w niczym nie ustępuje nawet znacznie droższym modelom. Oferuje przy tym praktyczną gumowaną obudowę i świetną mapę Polski. Dzięki odblokowanemu Windows CE, bardziej zaawansowani użytkownicy będą mogli zainstalować dodatkowe aplikacje a nawet mapy. To wszystko otrzymujemy za rozsądne pieniądze, dlatego według nas warto zainwestować w tego GPS-a.

Zobacz pozostałe testy GPS

Pełna recenzja »

Wiemy że GPS-y można już kupić za 200 zł, jednak nie daj się skusić niską ceną, bo często jakość wykonania i działania pozostawia wiele do życzenia. Poza tym najtańsze GPS-y wyposażone są w ubogie mapy, a przecież to od nich zależy, jaką trasą pojedziesz i czy szybko odnajdziesz poszukiwane miejsce.

Test GPS-ów w cenie od 500-1000 zł polecamy wszystkim osobom, które nie tylko planują długie wycieczki, ale również chcą ominąć korki w drodze do pracy.


Zobacz również
Słuchawki do biegania - jak wybrać sportowe słuchawki?
Co to jest ransomware? Jak chronić PC przed Petya?