Mitsubishi HC7000

Zalety:

  • Doskonała plastyczność obrazu
  • Super ostry obraz
  • Bardzo dobra czerń i kontrast
  • Dłga żywotność lampy
  • Bezgłośna praca dynamicznej przesłony
  • Bardzo cichy

Wady:

  • Zakres regulacji zoomu mniejszy niż u konkurencji

Mieliśmy już okazję testować kilka projektorów kinowych Mitsubishi. Nigdy się nie zawiedliśmy, co dowodzi fachowości inżynierów opracowujących kinowe rzutniki w japońskim koncernie. Tym razem zostaliśmy jednak całkowicie zaskoczeni bowiem najnowszy model HC7000 przekroczył nasze oczekiwania.

Mieliśmy już okazję testować kilka projektorów kinowych Mitsubishi. Nigdy się nie zawiedliśmy, co dowodzi fachowości inżynierów opracowujących kinowe rzutniki w japońskim koncernie. Tym razem zostaliśmy jednak całkowicie zaskoczeni bowiem najnowszy model HC7000 przekroczył nasze oczekiwania. Projektor ten kierowany jest do wymagającego kinomana, który ma duże oczekiwania wobec obrazu prezentowanego w domowym zaciszu. Urządzenie prezentuje się bardzo elegancko, obudowa ma futurystyczne obłe kształty, jest wykonana z bardzo dobrych tworzyw i jak na projektor Full HD ma stosunkowo nieduże gabaryty.

Zmyślnie opracowano tylną część rzutnika skrywającą panel gniazd. Górna pokrywa obudowy jest z wydłużona w stosunku do tylnej ścianki. Dodatkowy panel maskujący jaki znajdziemy w zestawie można zamontować z tyłu urządzenia tak, że w projektorze zawieszonym pod sufitem okablowanie będzie praktycznie niewidoczne. Czarny kolor obudowy to ukłon w stronę kinomanów dysponujących pomieszczeniami dobrze przystosowanymi do kina domowego, które najczęściej mają ciemny wystrój aby zniwelować odbicia światła od jasnych powierzchni osłabiających kontrast. Jeśli o kontraście mowa to Mitsubishi HC7000 wypada w tej kategorii wyjątkowo dobrze. Producent deklaruje kontrast na poziomie 72000:1, przy uruchomionej dynamicznej przesłonie. Ta ma kilka trybów pracy, lecz optymalnym wydaje się pozycja 2, która łączy w sobie szybkość działania tego mechanizmu z uzyskaniem wyśmienitej czerni i przepięknego stopniowania szarości. Pod względem głębi czerni i kontrastu Mitsubishi prezentuje najwyższy poziom.

Przy projektowaniu HC7000 opracowano nową dynamiczną przesłonę nazwaną Diamond Black Iris. Działa ona bardzo szybko, a tajemnicą sukcesu jest ukształtowanie jej tak, że przy przepuszczaniu przez nią strumienia światła emitowanego przez lampę, eliminowane są wycieki światła. Doskonały jest także obiektyw, zbudowany z 17 soczewek, także wysokiej jakości luster ED. Obiektyw ma przybliżenie 1,6x, niższe niż część konkurentów lecz obraz cechuje wzorowa ostrość. Optykę można przesuwać w pionie (75% wysokości ekranu) i poziomie (5%). Regulacji przybliżenia i położenia optyki dokonujemy mechanicznie z poziomu pilota. Mitsubishi zastosowało tu fantastyczny patent, którego nie widzieliśmy w projektorach konkurencji. Regulacja odbywa się w dwóch trybach – szybkim oraz precyzyjnym. Wciskając podczas zoomu czy regulacji ostrości klawisz Enter przestawiamy tryb regulacji. Tryb precyzyjny pozwala w małych krokach ustawić wszelkie parametry idealnie. To duża zaleta, bo przy mechanicznych regulacjach stosowanych w innych projektorach, dokładne ustawienia nie są tak proste do przeprowadzenia. Jasność projektora to 1000 ANSI lumenów.

Lampę można ustawić w trybie standardowym bądź ekonomicznym. Różnice w jasności pomiędzy oboma trybami sięgają ok 20%, lecz naszym zdaniem warto wybrać tryb oszczędnościowy bo żywotność lampy rośnie dramatycznie – z 2 do 5 tys godzin. Projektor pracuje przy tym praktycznie bezgłośnie (producent deklaruje hałas na poziomie 17 dB, nasze pomiary wykazały ok 20 dB co nie zmienia faktu, że projektora praktycznie nie słychać). Menu ustawień daje użytkownikowi szerokie możliwości manipulacji parametrami. Możemy bardzo precyzyjnie regulować krzywą gamma, idealnie dopasować temperaturę barw, a także dostroić balans kolorów. Fabryczne ustawienia są bardzo dobre, praktycznie nie trzeba dotykać się do regulacji balansu barw, bo jest wzorcowy. Znakomicie działa także wbudowany w projektor procesor wideo Silicon Optix Reon VX i układ HQV odpowiadający za redukcje szumów, skalowanie obrazu i zapewnienie płynności obrazu.

Projektor nie został wyposażony w system poprawy płynności ruchu typu 100 Hz. Dla niektórych być może będzie to minus, lecz naszym zdaniem nie jest to wada istotna. Z dotychczas testowanych projektorów tylko 100 Hz zaimplementowane w projektorze Sanyo PLV-Z3000 przypadło nam do gustu. W innych modelach mechanizmy te wpływały co prawda na poprawę płynności lecz w zamian obraz stawał się nienaturalny, a często obserwowaliśmy także błędy wynikające z obróbki cyfrowej obrazu.


Zobacz również
Test Ryzen 7 1800X - sensowna i tania alternatywa dla Intela
Test Nintendo Switch: nowa, intuicyjna, modularna konsola i jej rozczarowujący zestaw gier