10 technologii, które powinny już umrzeć (ale nie chcą)
-
- IDG News Service,
-
- Antoni Steliński,
- 07.07.2010, godz. 08:26
Każdego roku pojawiają się na rynku nowe rozwiązania technologiczne, które znacząco usprawniają jakąś dziedzinę naszego życia. Naturalne jest, że te nowinki wypierają stare technologie - okazuje się jednak, że niektóre ze znanych od lat produktów czy usług za nic w świecie nie chcą zniknąć, mimo iż ich następcy są teoretycznie znacznie lepsi. Przedstawiamy 10 z nich.
Polecamy:
Zobacz też:
1. Telegraf
Jeśli macie do wysłania jakąś pilną wiadomość, prawdopodobnie skorzystacie z SMS-a lub e-maila... ale gdybyście bardzo chcieli, to wciąż możecie wysłać również telegram. Co prawda czas tego wynalazku już minął (w roku 1929 wysłano w sumie ok. 200 mln takich wiadomość, w roku 2005 - raptem 21 tys.), ale w USA wciąż działają firmy, które oferują usługę wiadomości telegraficznych. Wysłanie telegrafu z Nowego Jorku do Los Angeles kosztuje jedyne 25 USD - w tej cenie klient otrzymuje m.in... gwarancję dostarczenia wiadomości tego samego dnia.
2. Maszyna do pisania

Zobacz również:
Maszyny cieszą się też sporą popularnością wśród początkujących (i nie tylko) pisarzy, którzy twierdzą, że "na komputerze nie da się napisać porządnej książki" - to z tego grona rekrutują się osobnicy płacący na internetowych aukcjach po kilka tysięcy USD za stare, klasyczne maszyny do pisania.
3. Faksy
Są e-maile. Są internetowe serwisy faksowe. Są skanery kosztujące grosze. A mimo to niektórzy wciąż nie mogą się obyć bez faksu. Zgoda, kiedyś to był biurowy produkt pierwszej potrzeby - problem w tym, że to było jakieś 15 lat temu. Dziś faksy są tak naprawdę zbędne - a mimo to w samych Stanach Zjednoczonych sprzedano ich w ubiegłym roku ponad 500 tysięcy.
Jednym, co może w pewnym sensie tłumaczyć ich nabywców, jest zbyt wolne popularyzowanie się idei podpisu elektronicznego - dla niektórych grup zawodowych (prawników, handlowców itp.) podpisany, przefaksowany dokument jest stukrotnie cenniejszy niż każdy e-mail.
4. Telefony stacjonarne
Trudno dziś właściwie wskazać choć jeden przekonujący argument uzasadniający korzystanie z klasycznej telefonii stacjonarnych. Telefony komórkowe są tanie, nowoczesne i oferują multum dodatkowych funkcji, a jeśli ktoś chce rozmawiać najtaniej jak się da, może korzystać z usług VoIP. A mimo to w USA wciąż co najmniej 100 mln gospodarstw domowych korzysta z telefonii stacjonarnej.
Z najnowszych badań wynika, że to przede wszystkim kwestia intencji - wśród aktualnych użytkowników telefonów stacjonarnych największą grupę stanowią seniorzy, którzy ze "stacjonarnego" korzystają od lat i nie bardzo chce im się cokolwiek zmieniać.
5. Gramofon

Z danych firmy firmy Nielsen SoundScan wynika, że w ubiegłym roku w USA sprzedaż płyt winylowych... znacząco wzrosła - do 2,8 mln sztuk (w roku 2008 wyniosła 1,9 mln). Co ważne, na rynku pojawiają się wciąż nowe modele gramofonów - ostatnio popularne zrobiły się urządzenia, które można podłączyć do komputera PC.