#10yearschallenge - bierzesz udział, oddajesz dane osobowe

Zadanie jest łatwe: trzeba zestawić ze sobą dwa zdjęcia - jedno zrobione 10 lat temu, drugie współcześnie. Ale ta pozornie nieszkodliwa zabawa może być jednak kolejnym sposobem na wyciąganie od nas danych.

10yearschallenge to zabawa, w której zestawiamy dwa zdjęcia i porównujemy je ze sobą - zmieniły się nam rysy twarzy, schudliśmy, przytyliśmy, doszły zmarszczki itp. Na zdjęciach widać po prostu upływ czasu i… już. Całość trzeba oznaczyć hashtagiem 10YearsChallenge i pokazać światu swoją fizyczną zmianę. Pozornie nieszkodliwa zabawa może być jednak kolejnym sposobem na wyciąganie od nas danych.

Taką zabawą żyje Internet (przede wszystkim Facebook). Do akcji przyłączyli się celebryci (w Polsce między innymi Anna Lewandowska i Małgorzata Kożuchowska), na świecie aktorka ReeseWitherspoon i Nicki Minaj. Z reguły chodzi o to samo: pokazać, że upływający czas obszedł się z nami łaskawie i wyglądamy lepiej od innych. Akcja błyskawicznie rozeszła się w sieci, a momentami zamieniała się nawet w pożyteczną kampanię społeczną. 10YearsChallenge wykorzystała chociażby Greenpeace, aby pokazać wycinkę lasów w Amazonii. Ekolodzy pokazywali też topniejące góry lodowe i cierpiące zwierzęta. Wszystkie te obrazki miały nam przypomnieć, że w ciągu ostatnich 10 lat świat zmienił się nie tylko na dobre - a za kolejnych 10 może go spotkać prawdziwa katastrofa. Ale dlaczego w ogóle pławimy się w tym viralowym sentymencie za rokiem 2009? Przecież dla Facebooka czy Twittera nie była to żadna wyjątkowa data. Co tak bardzo zmieniło się przez ostatnich 10 lat, jeżeli nie my sami? Cóż, na pewno to, jak serwisy podobne do Facebooka wykorzystują tego typu akcje do zbierania informacji o nas...

Co prawda rzecznik prasowy Facebooka powiedział, że ich serwis nie rozpoczął akcji 10YearsChallenge i nie czerpie z niej profitów, ale jak zauważa Mariusz Politowicz, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken Systemy Antywirusowe:

Nie od dziś wiadomo, że Facebook i jemu podobne media pod płaszczem rozrywki od dawna zbierają nasze dane. Na przykład Cambridge Analitica wykorzystywała quizy, dzięki którym sondowano polityczne preferencje użytkowników serwisu oraz promowała różne quizy, aby zdobyć wiedzę na temat naszych nawyków online.

Co zatem może kryć się za 10YearsChallenge? Może nic, a może jednak nie jest to taka niewinna zabawa, jak się wydaje?