150 000 cheaterów wyrzuconych ze Steam

W ciągu zaledwie 48 godzin niemal 150 000 osób zostało zablokowanych i wyrzuconych z platformy Steam. Powód? Oszustwa w grach.

Wcześniej zdarzały się przypadki, że Steam "czyścił" platformę z nieuczciwych osób, ale nigdy dotąd w historii nie było aż tak masowej akcji. Pierwszego dnia, czyli 18 lipca, Valve zablokowało 28 000 osób za złamanie Valve Anti-Cheat System, czyli VAC. To automatyczny system, który został zaprojektowany w celu wykrywania programów do oszustw zainstalowanych na komputerach użytkowników. Jeżeli użytkownik łączy się z serwerem zabezpieczonym przez VAC z komputera, na którym są zainstalowane znane programy do oszustw, to system VAC nałoży na użytkownika blokadę i nie będzie on mógł grać w przyszłości na serwerach zabezpieczonych przez VAC. System wykrywa oszustwa za pomocą odpowiednich sygnatur. Wszelkie modyfikacje, dzięki którym gracz zyskuje przewagę nad innym, klasyfikowane są jako oszustwo lub hacking i wywołują blokadę VAC.

Tego samego dnia bana otrzymało oprócz tego 31 tysięcy graczy! Za co? Powodem były różne "grzeszki" w grach - zaczynając od obrażania innych użytkowników, kończąc na złośliwych działaniach w samej rozgrywce. Łącznie, w ciągu 24 godzin, zablokowano 59 tysięcy osób. Ale był to tylko przedsmak kolejnego dnia - piątku , kiedy to z platformy wyrzucono ponad 90 tysięcy kolejnych! W większości za łamanie VAC - 61 tys. Łącznie liczba osób, którym odcięto w ciągu 48 godzin dostęp do Steam, wyniosła niemal 150 tysięcy. I tyle właśnie osób utraciło dostęp do swoich bibliotek oraz wszystkich zgromadzonych w nich gier, wirtualnego ekwipunku, kart kolekcjonerskich, itp.

Potężny skok banów dla użytkowników Steam

Potężny skok banów dla użytkowników Steam

Skoro tak wiele osób zostało wyrzuconych, powstaje naturalnie pytanie, co się stało, że nagle pojawiła aż tak ogromna liczba oszustów? Jak na razie nie ma oficjalnych wyjaśnień Valve. Jeśli wierzyć pogłoskom (za których prawdziwość nie zaręczamy), jakiś czas temu VAC wykrył nową metodę oszukiwania w najbardziej popularnych grach i po sprawdzeniu, kto jej używał, zaczął blokować konta. Spory procent z tych 150 tysięcy osób dostało bany za oszustwa w Counter-Strike: Global Offensive oraz DOTA 2. Świadczy to nie tylko o ich nieuczciwości, ale również i tym, że bawiąc się wspomnianymi tytułami każdy ma dość dużą szansę na napotkanie cheatera.