199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I


Nowy interfejs, stare funkcje

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

16. W lewym górnym rogu Worda, Excela i PowerPointa jest okrągły przycisk pakietu Office, który daje dostęp do podstawowych operacji na plikach, takich jak zapisywanie czy drukowanie. Można go uznać za odpowiednik menu Plik z poprzednich wersji pakietu.

17. Obok przycisku znajdziesz pasek szybkiego dostępu. Standardowo pozwala zapisywać dokumenty oraz cofać zmiany. Możesz dodać do niego więcej funkcji, klikając przycisk ze strzałką (ostatni z prawej na pasku szybkiego dostępu) i zaznaczając w menu potrzebne funkcje. To jedyny pasek, który da się przemieszczać na ekranie i do którego można dodawać przyciski.

18. Zamiast menu pojawiły się wstążki, czyli zbiory przycisków z podpisami. Chcąc je wyłączyć raz na zawsze, musisz skorzystać z narzędzia Classic Menus and Toolbars (http://p1.pcworld.pl/r/6029b ).

19. Nie ma żadnej opcji pozwalającej na włączenie "starych" menu.

20. Najczęściej wykorzystywane narzędzia znajdują się na wstążce Narzędzia główne. Z pozostałych opcji (Wstawianie, Układ strony itp.) będziesz korzystał bardzo rzadko.

21. Nie musisz klikać każdej nazwy, żeby przeskakiwać między wstążkami. Wystarczy ustawić nad jedną z nich kursor i kręcić kółkiem.

22. Jeśli nie wiesz, do czego służy dany przycisk, najedź na niego kursorem myszy i odczekaj chwilę.

23. Pomoc uzyskasz, klikając znajdujący się po prawej stronie na górze przycisk ze znakiem zapytania na niebieskim tle. Przy aktywnym połączeniu z Internetem warto skorzystać z porad zawartych w witrynie Office Online (przycisk na dole okna pomocy).

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

24. Aby jedno kliknięcie przewijało dokument o stronę, użyj podwójnych strzałek w prawej dolnej części okna albo naciśnij klawisz [PgDn] lub [PgUp].

25. Do początku lub końca wiersza przejdziesz klawiszami [Ctrl kursor]. Początek lub koniec dokumentu osiągniesz, naciskając [Ctrl Home] i [Ctrl End].

26. Całe wyrazy możesz usuwać, naciskając [Ctrl Del] lub [Ctrl Backspace].

27. Skróty klawiaturowe się nie zmieniły. W celu sprawdzenia, w jaki sposób rozwijać menu Office bez sięgania po mysz, naciśnij klawisz [Alt]. Na przycisku Office powinna się pojawić mała litera P. Naciśnij [P] na klawiaturze.

28. Aby ukryć pasek ze wstążkami, należy nacisnąć [Ctrl F1] lub dwukrotnie kliknąć nazwę dowolnej wstążki.

29. W menu z logo Office znajduje się jeden element, który w poprzednich wersjach pakietu był gdzie indziej. Jest to przycisk Opcje programu Word (Excel, OneNote itp.), widoczny w prawym dolnym rogu menu - kliknięcie go odpowiada wybraniu Narzędzia | Opcje we wcześniejszych wersjach pakietu.

Praca z plikami

30. Jeśli chcesz otworzyć plik w dowolnej aplikacji pakietu Office 2007, wciśnij kombinację klawiszy [Ctrl O]. Alternatywnie kliknij przycisk Office i wybierz z menu polecenie Otwórz lub odszukaj nazwę pliku na liście ostatnio otwieranych dokumentów.

31. Nowe, puste okno dokumentu pojawi się po jednoczesnym naciśnięciu kombinacji [Ctrl N].

32. Standardowo Word 2007 zapisuje pliki w formacie DOCX, który wykorzystuje XML. Starsze wersje Worda nie potrafią otwierać plików w tym formacie. Rozwiązaniem problemu jest zapisywanie dokumentów w formacie DOC. W tym celu w oknie zapisywania wybierz opcję Dokument programu Word 97-2003.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

33. Nowe formaty plików to archiwa ZIP z innymi rozszerzeniami. Zwykle są od dwóch do 20 razy mniejsze niż identyczne pliki zapisywane w formatach poprzednich wersji Office'a.

34. Programy z Microsoft Office 2007 radzą sobie z plikami XML, choć mają problemy z obsługą formatowań i poprawnym sortowaniem danych w tabelach.

35. Aby szybko zapisać plik, naciśnij kombinację klawiszy [Ctrl S].

36. Aplikacje Office 2007 pracują z dokumentami utworzonymi w poprzednich edycjach pakietu Microsoftu, poczynając od Office 97. W starych dokumentach mogą jednak nie działać niektóre formatowania.

37. Możesz również na stałe zmienić domyślny format dokumentów. W tym celu przejdź do Office | Opcje programu Word | Zapisywanie i wybierz interesujący cię format z menu Zapisz pliki w tym formacie.

38. Aby starsze wersje Microsoft Office rozpoznawały pliki DOCX, XLSX itp., konieczne jest zainstalowanie dodatku znajdującego się w witryniehttp://www.pcworld.pl/news/111565.html" target=_blank >www.pcworld.pl<wbr>/<wbr>news<wbr>/<wbr>111565.html</a> . Stosowanie nowych formatów nie jest jednak zalecane w Polsce - we wszystkich urzędach obowiązują standardy OpenDocument lub starsze, DOC, XLS itp.