199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I


39. Konwersji dokumentu DOC, XLS itp. na format wykorzystujący XML (DOCX, XLSX ) dokonasz, klikając logo Office | Konwertuj.

40. Gdy zdecydowałeś się na zapisanie pliku w starszych formatach (DOC, XLS itp.), sprawdź, czy poradzą sobie z nim starsze aplikacje. Kliknij Office | Przygotuj | Uruchom sprawdzanie zgodności.

41. Niedawno wykorzystywane dokumenty zobaczysz po kliknięciu logo Office. Jeśli chcesz, aby którykolwiek został na liście na zawsze, kliknij pinezkę znajdującą się przy jego nazwie.

42. Największą kompatybilność z innymi aplikacjami i systemami operacyjnymi zachowasz, zapisując tekst w formacie TXT (Word), a arkusze kalkulacyjne w formacie CSV (Excel). Jeśli jednak zależy ci na zachowaniu formatowań, użyj RTF-u (tylko Word).

43. Opcja Przygotuj | Właściwości pozwala ustawić autora, tytuł i temat dokumentu.

44. Aby usunąć z pliku wszelkie nadmiarowe dane - w tym również dodane przed chwilą właściwości - skorzystaj z polecenia Office | Przygotuj | Przeprowadź inspekcję dokumentu.

45. Przed opublikowaniem tekstu na stronie WWW powinieneś usunąć z dokumentu wszelkie nadmiarowe dane, w tym poprzednie wersje pliku czy jego recenzentów.

46. Szybko dołączysz dokument do wiadomości elektronicznej, klikając Office | Wyślij | Wiadomość e-mail.

47. Gdy chcesz utworzyć w Wordzie plik otwierany za pomocą przeglądarki, wybierz Office | Zapisz jako | Inne formaty | Jednoplikowa strona sieci Web (*.mht).

48. Jeśli utworzyłeś w Wordzie stronę WWW, którą chcesz położyć na serwerze, nadaj jej nazwę index.html lub default.html. Kopiując plik HTML, nie zapomnij o skopiowaniukatalogu z grafikami.

49. Nie wszystkie serwery WWW radzą sobie z plikami, których nazwa rozpoczyna się od wykrzyknika.

Szablony dokumentów

50. Nawet forma szkolnego wypracowania wiele zyskuje, gdy zostanie oparta na szablonie. Wystarczy kliknąć Office | Nowy | Szablony | Więcej kategorii.

51. Szablony dostępne są bezpłatnie i możesz wykorzystywać je w projektach komercyjnych dopóty, dopóki nie zechcesz ich sprzedawać.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

52. Aby uniknąć wyświetlania pytania o oryginalność pakietu Office 2007, zaznacz opcję Nie pokazuj ponownie tego komunikatu w oknie Dodatki do oryginalnego pakietu Microsoft Office. Legalność twojego Office 2007 zostanie sprawdzona bez nękania cię pytaniami.

53. Gdy zechcesz zachować jeden dokument jako szablon, aby wykorzystywać go w przyszłości, wybierz Office | Zapisz jako | Szablon programu X.

54. Stosowanie szablonów z Office 2007 w starszej wersji pakietu jest legalne, ale tylko pod warunkiem, że masz licencje na oba produkty.

Podstawowa konfiguracja

55. Wiele opcji konfiguracyjnych (Office | Opcje programu X | ...) programu objaśniono za pomocą jednego-dwóch zdań. Aby dotrzeć do tych opisów, najeżdżaj kursorem na literę "i" w kółeczku.

56. Wchodząc do Popularne | Schemat kolorów, możesz zmienić kolor okien. Do Windows Visty najlepiej pasuje Czarny, do XP - Niebieski.

57. Gdy piszesz w kilku językach, kliknij Ustawienia języka na karcie Popularne. Pamiętaj, że każdy słownik zajmuje dodatkowo pamięć i cykle procesora.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

58. Dobrym zwyczajem jest częste zapisywanie dokumentu. Jeśli o tym zapominasz, skorzystaj z funkcji Autoodzyskiwanie. Przejdź do opcji Zapisywanie. W polu Zapisz informacje Auto-odzyskiwania co wpisz, co ile minut program ma automatycznie zapisywać twój dokument. Najlepiej wprowadzić wartość 1. W ten sposób w razie awarii programu utracisz tylko efekty pracy z ostatnich 60 sekund. Identycznie skonfigurujesz autoodzyskiwanie w programach Excel i PowerPoint.

59. Jeśli bardzo często pracujesz na baterii, wyłącz automatyczne zapisywanie plików (auto-odzyskiwanie), gdyż zmusza ono twardy dysk do nieustannej pracy.

60. Sprawdzając cudze teksty, dobrze zrobisz, ustawiając swoje imię, nazwisko i inicjały w polu Personalizowanie kopii pakietu Office w sekcji Popularne konfiguracji programu.

61. W dziale Wyświetlanie możesz włączyć podgląd znaków ukrytych (spacji, tabulatorów, "enterów").

62. Gdy chcesz się zapoznać z uwagami recenzenta na wydruku, zaznacz opcję Drukuj tekst ukryty w dziale Wyświetlanie. Opcja przydaje się również podczas przeglądania dokumentów w poszukiwaniu tekstu z poprzednich wersji pliku.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

63. Jeżeli Word działa bardzo wolno po wstawieniu grafik, skorzystaj z funkcji Zaawansowane | Pokaż symbole zastępcze obrazów.

64. Gdy drażnią cię formatowania, które przeklejają się z witryny WWW do dokumentu Worda, wejdź do Zaawansowane i w sekcji Wycinanie, kopiowanie i wklejanie wybierz opcję Zachowaj tylko tekst.