199 porad dla użytkowników Office 2007 - część I

Skorzystałeś z gigantycznej obniżki cen i kupiłeś pakiet Office za 199 złotych. Nowy interfejs i funkcje sprawiły, że poczułeś się zagubiony. Nasz przewodnik pozwoli ci się odnaleźć w świecie Microsoftu.


agiczna liczba 199 podziałała na bardzo wielu. Jeśli wierzyć zapewnieniom Microsoftu i dystrybutorów oprogramowania, Office 2007 za niecałe 200 złotych rozchodził się jak świeże bułeczki. Przedstawiciele polskiego oddziału firmy bardzo umiejętnie podsycali zainteresowanie nim, utrzymując, że pudełka wyczerpią się przed końcem 2007 roku, choć nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zapasy wystarczą przynajmniej do lutego-marca bieżącego roku.

Promocja była niespodziewana i mocno różniła się od wszystkich dotychczasowych akcji. Dzięki temu doskonale pasowała do Microsoft Office 2007 - pakietu innego niż jego poprzednie edycje.

Jeśli pracowałeś dotychczas w Wordzie 97, 2000, XP czy nawet 2003, masz prawo poczuć się zagubiony. Dotyczy to również Excela, PowerPointa czy OneNote. Zmienił się interfejs aplikacji, standardowe menu zastąpiono wstążkami i przyciskami - modyfikacja dość rewolucyjna, biorąc pod uwagę, że zwykle skupiano się na dokładaniu kolejnych funkcji i poleceń.

Wszystkie aplikacje pakietu stosują również inny format plików opierający się na skompresowanym XML-u, którego zaletą jest mały rozmiar wynikowego dokumentu, a wadą - brak zgodności z powszechnie akceptowanymi standardami.

Poznaj Office 2007

Na dalszych stronach PC Worlda znajdziesz 199 najbardziej przydatnych porad dotyczących pakietu Office 2007. Niektóre z nich są dość proste, inne wymagają odrobiny klikania, jeszcze inne dotyczą aspektów prawnych związanych z licencją.

Wiemy, że przydadzą się każdemu nabywcy najnowszego pakietu biurowego z Redmond. Wypróbowali je zarówno wytrawni specjaliści od Microsoft Office, jak i początkujący użytkownicy - każdy znajdował coś, co było dla niego nowe, świeże, nietypowe. Skupiliśmy się na Wordzie, ale nie zapomnieliśmy o użytkownikach Excela, PowerPointa i OneNote.

15 porad na start

1. Jeśli chcesz wydajnie pracować w Microsoft Office 2007, zaopatrz się w 1 GB pamięci RAM i dwurdzeniowy procesor. Na typową pracę w edytorze tekstu pozwoli już 512 MB pamięci i jednordzeniowe CPU, taktowane z częstotliwością 1,2 GHz.

2. Nie musisz mieć Visty. Na starszym sprzęcie pakiet działa lepiej z Windows XP.

3. Instalacja trwa dość długo, nie rozpoczynaj jej, gdy bateria w twoim notebooku się wyczerpuje.

4. Nie musisz tworzyć kopii zapasowych starych dokumentów, uaktualniając poprzednią edycję Office'a.

5. Jeśli pliki DOC, XLS itp. otwierasz domyślnie aplikacjami z pakietu OpenOffice.org, po instalacji Office 2007 dokumenty będą automatycznie wyczytywane w Wordzie, Excelu itd.

6. Twoim podstawowym narzędziem pracy będzie Word. Excel przyda się do bardziej skomplikowanych obliczeń OneNote - do wygodnego sporządzania notatek, a PowerPoint do tworzenia prezentacji.

7. Pakiet w wersji za 199 złotych może być zainstalowany na trzech komputerach w domu. Pozwala na to licencja.

8. Jeśli za pomocą którejkolwiek z aplikacji Office'a 2007 zarabiasz (np. piszesz artykuły do gazety), musisz kupić droższą licencję. Wersję do użytku domowego możesz wykorzystywać tylko niekomercyjnie.

9. Gdy potrzebujesz Office'a do zastosowań firmowych, dobrze wybrałeś. Polski oddział korporacji wystartował z promocją dla przedsiębiorstw, w której zaproponowano Office 2007 za bardzo dobrą cenę.

10. Zanim skorzystasz z szablonów dostępnych w witrynie Office Online, musisz aktywować Office 2007.

11. Liczba aktywacji przez Internet jest ograniczona, ale powinna ci starczyć na 2-3 lata. Gdy się wyczerpie, będziesz zmuszony do telefonicznej aktywacji pakietu.

12. Korzystając z pomocy online i pozostawiając swoje sugestie, pozwalasz Microsoftowi na ulepszanie Office 2007.

13. Podczas aktywacji możesz - ale nie musisz - zgodzić się na to, aby komputer zbierał informacje o twoim sposobie posługiwania się pakietem. Jeśli bardzo dbasz o prywatność lub masz bardzo wolne (modemowe) łącze, radzimy wyłączenie tej opcji.

14. Jeśli masz do wyboru zachowanie starych aplikacji Microsoft Office lub aktualizację całego zestawu, zalecamy to drugie. Unikniesz problemów ze starymi szablonami i złymi wersjami bibliotek.

15. Pakiet za 199 złotych nie zawiera Outlooka ani Accessa.