199 porad dla użytkowników Office 2007 - część II


Excel 2007

170. Otwierając jeden arkusz Excela w domyślnej konfiguracji, masz dostęp do trzech czystych "podarkuszy". Zauważysz je na pasku na dole aplikacji, tuż nad paskiem zadań Windows.

171. Gdy chcesz przemieszczać się między komórkami podczas wpisywania danych, naciskaj [Enter], aby przechodzić w dół, lub [Tab], aby przeskakiwać w prawo. Możesz również użyć klawiszy strzałek.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część II

172. Dane z zakresu komórek dodasz do siebie, wpisując =SUMA(B1:B4), gdzie B1 jest pierwszą komórką, a B4 ostatnią. Jeśli chcesz, aby Excel zastąpił ci kalkulator, wpisz w dowolnej komórce =2+2.

173. Jeśli nie chcesz, żeby aplikacja rozpoznawała typ liczby i traktowała ją jak łańcuch znaków, poprzedź ją apostrofem. Pamiętaj, że na tak przechowywanych liczbach nie można wykonywać działań arytmetycznych.

174. Aby wstawić wykres, zaznacz obszar komórek o rozmiarze przynajmniej 2x2 pola. Następnie kliknij Wstawianie | Kolumnowy | Wszystkie typy wykresów.

175. Styl wyświetlanych liczb zmienisz w sekcji Liczba w Narzędziach głównych. Nie musisz w każdej komórce dopisywać "zł" lub zmieniać dat krótkich na długie - Excel zrobi to za ciebie.

176. Zmodyfikujesz typ wykresu, klikając go prawym przyciskiem myszy i wybierając z menu Zmień typ wykresu.

177. Czasami przydaje się połączenie kilku komórek w jedną. Dokonasz tego, zaznaczając odpowiedni obszar, a potem klikając Narzędzia główne | Scal i wyśrodkuj. Rozdzielisz komórki, klikając strzałkę przy opcji Scal i wyśrodkuj i wybierając Rozdziel komórki.

178. W bardzo dużych arkuszach konieczne jest zablokowanie pierwszego wiersza i pierwszej kolumny z opisami. Zrealizujesz to, klikając Widok | Zablokuj okienka i wybierając właściwą opcję.

179. Gdy wyrazy chowają się pod krawędziami komórek, zaznacz cały arkusz i zmniejsz czcionkę albo kliknij Narzędzia główne | Zawijaj tekst.

180. Sporo operacji można zautomatyzować, decydując się na sformatowanie wpisanych danych jako tabeli. Zaznacz odpowiedni obszar i kliknij Narzędzia główne | Formatuj jako tabelę. Style tabel pojawią się na nowej wstążce o nazwie Projektowanie.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część II

181. Zbiór formuł i przydatnych funkcji jest na wstążce Formuły.

182. Sformatujesz komórkę, klikając ją prawym przyciskiem myszy lub wybierając Narzędzia główne | Format.

183. Komórki mogą mieć odpowiedni kolor w zależności od znajdującej się w ich wnętrzu wartości. Jeśli chcesz, żeby większa liczba była symbolizowana zielenią, a mniejsza - czerwienią, zaznacz interesujący cię obszar danych, kliknij Narzędzia główne | Formatowanie warunkowe | Skale kolorów i wybierz pierwszą skalę z lewej.

184. Jeśli korzystasz z wielu źródeł danych, przed ostatecznymi obliczeniami odśwież zawartość arkusza - kliknij Dane | Odśwież wszystko lub naciśnij kombinację [Ctrl Alt F5].

PowerPoint 2007

185. Aby skorzystać z szablonów w witrynie Microsoftu, kliknij Office | Nowy i przejdź do sekcji Microsoft Office Online. Gdy chcesz skorzystać z najładniejszych, kliknij przycisk z gwiazdką i strzałką.

186. Możesz edytować poszczególne pola tekstowe, klikając je myszą. Jeśli zechcesz je przesunąć, uchwyć je za ramkę, gdy planujesz zmienić im rozmiar - za okrąg bądź kwadrat na ramce.

187. Zanim zaczniesz tworzyć kolejne strony slajdu, opracuj stronę tytułową. Dopiero gdy ją skończysz, kliknij Narzędzia główne | Nowy slajd | Duplikuj wybrane slajdy.

188. Dopasowane tapety i ustawienia kolorów znajdziesz na wstążce Projekt w sekcji Motywy. Oczywiście tutaj również działa szybki podgląd.

189. Chcąc zmienić grafikę w tle, kliknij Style tła | Formatuj tło w sekcji Tło wstążki Projekt. Możesz wybrać grafikę z dysku (Plik) albo klipy, które zainstalowane są wraz z Office 2007 (Obiekt clipart).

190. Wczytując bardzo duży plik graficzny jako tapetę, spodziewaj się znacznego spowolnienia pracy nad prezentacją. Problem może częściowo rozwiązać instalacja nowszych sterowników do karty graficznej, ale najlepsze rezultaty daje wymiana procesora na układ dwurdzeniowy.

191. Animację - przechodzenie slajdów - ustawisz w sekcji Przejście do tego slajdu karty Animacje. Pamiętaj, że wybrana animacja zostanie zastosowana w całej prezentacji dopiero wtedy, gdy klikniesz Zastosuj do wszystkich.

192. Nie stosuj bardzo skomplikowanych animacji, gdy nie masz pewności, na jakim komputerze prezentacja będzie odtwarzana. Starszy komputer nie poradzi sobie ze zbyt skomplikowanymi przejściami.

193. Jeśli slajdy mają być bezobsługowe - i nie wymagają prezentera - zaznacz opcję Przełącz slajd - Automatycznie po i ustaw odpowiedni czas w formacie mm:ss.

199 porad dla użytkowników Office 2007 - część II

194. Spróbuj nagrać swój głos jako podkład slajdów. Skorzystaj z przycisku Pokaz slajdów | Przygotowanie.

195. Fragment prezentacji może posłużyć jako wyzwalacz zdarzenia, np. odtworzenia dźwięku czy filmu. Jeśli tego chcesz, zaznacz kawałek slajdu i naciśnij Wstawianie | Akcja. Wystarczy teraz, że ktoś przesunie nad nim kursor myszy.

196. dy komputer nie radzi sobie z obróbką slajdu albo gdy chcesz skupić się najpierw na kształtach i układzie liter, kliknij Widok | Skala odcieni szarości.

197. Domyślny styl czcionek i układ zdań zmienisz, wybierając Widok | Wzorzec slajdów. Okno z widokiem zamkniesz, klikając po prawej stronie przycisk z napisem Zamknij widok wzorca na wstążce Wzorzec slajdów.

198. Wiele elementów na slajdzie zaznaczysz, przytrzymując naciśnięty lewy przycisk myszy i przesuwając kursorem (jak podczas zaznaczania plików w katalogu). Ale można to zrobić jedynie na wstążce Narzędzia główne.

199. Aby u innych użytkowników prezentacja uruchamiała się od razu na pełnym ekranie, zapisz ją, korzystając z opcji Office | Zapisz jako | Pokaz programu PowerPoint. Nie zapomnij o wybraniu typu pliku Pokaz programu PowerPoint 97-2007 (*.pps).