20 technologicznych przepowiedni na następne ćwierćwiecze


11. Większa część twojego majątku będzie wirtualna

Od nagrań wideo, poprzez muzykę i książki, prawie wszystko co posiadasz będzie migrowało do świata wirtualnego.

"Własność w mediach i danych będzie oparta na metadanych. Fizyczne posiadanie filmu nie będzie oznaczało posiadania np. płyty DVD. Polegać ona będzie na metadanych, które jasno określą, że masz prawo do oglądania tego filmu" - twierdzi Lewis. Możliwe będzie nawet zdalne tworzenie przedmiotów, które chce się kupić. "W przyszłości będziesz mógł wejść do serwisu Amazon i znaleźć urządzenie, które chcesz kupić. Nie będzie jednak potrzeby jego fizycznego dostarczenia do twojego domu. Wystarczy, że pobierzesz odpowiednią "receptę" i "wydrukujesz ją na lokalnej drukarce 3D" - prorokuje Evans.

12. Augmented Reality stanie się powszechne

Do 2036 roku Augmented Reality będzie szeroko towarzyszyła nam w codziennym życiu.

Tak zwana "rzeczywistość rozszerzona" to system stanowiący połączenie rzeczywistego obrazu rejestrowanego przez nasz wzrok z wirtualnymi elementami generowanymi przez komputer. Z pewnością każdy z nas miał już z nim do czynienia. Jest on bowiem np. wykorzystywany przez sportowe stacje telewizyjne podczas transmisji zawodów pływackich. Linia, która poprzedza zawodników i demonstruje obecnie obowiązujący rekord, to właśnie komputerowo stworzony element Augmented Reality.

W przyszłości można sobie również wyobrazić jego zastosowanie np. w soczewkach kontaktowych, które będą zdolne do rozpoznawania twarzy, czy też w używanych prze pilotów okularach z wbudowanym urządzeniem nawigacyjnym.

13. Pojawią się systemy teleprezencji 3D

Wszystko od teleprezencji po gry będzie trójwymiarowe, a użytkownik będzie zanurzony w rzeczywistości wirtualnej. Niektórzy progności uważają, że przejście między światem rzeczywistym i wirtualnym będzie bardzo płynne.

"Teleprezencja będzie doświadczeniem w pełni trójwymiarowym, umożliwiającym dotknięcie, zobaczenie i poczuci wszystkiego dokoła" - mówi Rusinkiewicz. "Oczekuję, że dojdzie do tego za 25 lat".

"Będziemy wtedy przeniknięci przez małe maszyny" - mówi Chip Elliott z BBN Technologies. "Całe środowisko, w którym będziemy żyć zostanie wypełnione sensorami i aktywatorami. Będziemy żyli w połowie we wnętrzu komputera i w połowie w świecie fizycznym. Ostatecznie różnica między tymi światami zostanie rozmyta. Za 25 lat nie będzie juz istniała".

14. Komputery nie będą jedynie rozwiązywać problemów - będą im zapobiegać

Dzisiaj systemy komputerowe reagują, ale w przyszłości posłużą do przewidywania i zapobiegania. Będą w stanie wiązać ze sobą duże grupy danych i bardziej realistycznie symulować kryzysowe sytuacje.

Przykładem może być futurystyczne zarządzanie ruchem ulicznym. Nie będzie tylko kierować uczestników ruchu, by nie trafili w korek uliczny, ale pomoże zapobiegać występowaniu tych utrudnień w ruchu poprzez zmianę funkcjonowania świateł ulicznych.

"Obserwujemy prędkości pojazdów oraz ich liczbę na drodze. Możemy też je analizować i tworzyć modele przewidujące jak ruch uliczny będzie wyglądał w określonym punkcie czasowym. Po porównaniu faktycznych danych i przewidywań, okazuje się, że te drugie są bardzo trafne. Można więc aktywnie zmieniać przepływ ruchu ulicznego, by korek już nigdy się nie pojawił" - mówi Bernie Meyerson (wicedyrektor działu Global Innovations w IBM Research).

Tego rodzaju systemy przewidywania i zapobiegania mogą mieć znaczący wpływa na miasta przyszłości. Ich zastosowaniem może być również regulacja dostaw wody i energii elektrycznej. "To ogromny krok naprzód dla miejskiego życia" - mówi Meyerson, dodając, że "miasta są systemami systemów".

15. Komputery będą bardziej przypominały ludzi

Komputery miały dotąd problemy ze zrozumieniem kontekstu informacji. Jednak wraz ze wzrostem dostępnej mocy obliczeniowej dokonany zostanie postęp w tej dziedzinie. "Myślę, że jesteśmy w punkcie, w którym mamy dość mocy, by poradzić sobie z niektórymi problemami sztucznej inteligencji" - mówi Rusinkiewicz.

Jednym z przykładów są specjalne programy, półautonomiczne wirtualne jednostki, które będą zajmowały się prostymi czynnościami w zastępstwie ludzi. Taki "agent" odnajdzie np. slajdy niezbędne do prezentacji lub umówi swojego właściciela na spotkanie kontaktując się z agentem innej osoby.