25 najlepszych okładek płyt wszech czasów


Weasels Ripped My Flesh

Wykonawca: The Mothers of Invention

Wytwórnia: Bizarre/Reprise/Rykodisc

Rok wydania: 1970

Projekt okładki: Neon Park

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Kiedy drukarze zobaczyli projekt tej kontrowersyjnej okładki, odmówili jej druku. Również wytwórnia należąca do Warner Bros uznała, że nie spełnia ona jej standardów. Choć w porównaniu z obecnymi okładkami płyt ten projekt nie może niczym zaskoczyć, rezultaty spotkania artysty Neona Parka i muzyka Franka Zappy z pewnością zapadają w pamięć.

Zappa wymyślił tytuł płyty po przeczytaniu w magazynie reportażu o mężczyźnie, który został otoczony przez stado atakujących go łasic.

Zappa zapytał Parka, czy mógłby namalować coś, co byłoby jeszcze straszniejsze niż ta historia. Za jedną z pierwszych szokujących okładek płyt w historii Park otrzymał całe 250 dolarów.

Sticky Fingers

Wykonawca: The Rolling Stones

Wytwórnia: Atlantic Records

Rok wydania: 1971

Projekt okładki: Craig Braun

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Wiele sklepów płytowych odmówiło sprzedaży tej prowokującej seksualnie płyty, głównie ze względu na obcisłość męskich dżinsów na okładce.

Craig Braun, autor projektu, stwierdził, że "po cofnięciu się o kilka kroków można zobaczyć męskiego członka".

Okładka płyty Stonesów była oryginalna pod wieloma względami.

Suwak dżinsów był prawdziwy i można go było odsunąć bez uszkodzenia płyty. Dwa zdjęcia na okładce zostały zrobione przez Andy'ego Warhola.

Po raz pierwszy pojawiło się słynne logo zespołu z ustami i językiem, które było karykaturą zachowania Micka Jaggera na scenie. Logo szybko stało się świetnie rozpoznawanym znakiem firmowym Stonesów, co przyczyniło się oczywiście do wzrostu sprzedaży nagrań zespołu.

Aladdin Sane

Wykonawca: David Bowie

Wytwórnia: RCA

Rok wydania: 1973

Projekt okładki: Duffy Design Concepts

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
David Bowie, Ziggy Stardust, Aladdin Sane - Bowie to z pewnością człowiek o wielu osobowościach, co w doskonały sposób pokazano na symbolicznej okładce tej płyty. Zwyczajne zdjęcie twarzy Bowie'ego na białym tle pozwoliło oddać ogromne emocje tylko za pomocą makijażu na jego twarzy. Tytuł albumu (Aladdin Sane) jest grą słów, które może oznaczać szalonego chłopca ("a lad insane") - w czasie nagrywania płyty u brata artysty wykryto schizofrenię. Tytuł może powodować jeszcze inne skojarzenia związane z podwójną osobowością - Bowie odniósł wówczas ogromny sukces jako Ziggy Stardust i ciężko doświadczał ceny sławy.

Dark Side Of The Moon

Wykonawca: Pink Floyd

Wytwórnia: Capitol

Rok wydania: 1973

Projekt okładki: Thorgerson/Powell

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Jeden z najsłynniejszych i najpopularniejszych albumów w historii muzyki powstał jako prezent dla fanów zespołu Pink Floyd. Członkowie zdecydowali się obniżyć swoje honoraria, co pozwoliło dołączyć do płyty dwa duże plakaty. Wewnątrz okładki przedstawiono falę dźwiękową uderzenia serca (dźwięk ten można usłyszeć w różnych miejscach płyty).

Na zewnętrznej części okładki widoczny jest pryzmat, rozdzielający białe światło na kolory tęczy. Odwrotny proces przedstawiono z tyłu okładki. Okładka w dużym stopniu oddawała sposób wykorzystania światła w czasie koncertów Pink Floyd, choć po pewnym czasie słuchacze zapomnieli o tym skojarzeniu. "Pryzmat oznaczał, że ten zespół jako jeden z pierwszych zaczął tworzyć światło. Światło i dźwięk" - powiedział Thorgerson. Ciekawostka: pryzmat znajdujący się na tylnej okładce zaprzecza prawom fizyki.

Houses Of The Holy

Wykonawca: Led Zepplin

Wytwórnia: Atlantic

Rok wydania: 1973

Projekt okładki: Thorgerson/Powell

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Ta okładka jest powszechnie uznawana za jedną z najlepszych okładek płyt w historii i stanowi kolejne dzieło tandemu projektantów Thorgersona i Powella. Powell wpadł na pomysł sfotografowania dzieci na słynnej bazaltowej formacji skał Giant's Causeway w Irlandii, zanim w ogóle usłyszał o tym albumie. Koncepcja zdjęcia została oparta na książce SF Arthura C. Clarke'a "Koniec dzieciństwa". Jak mówi Powell, dzieciństwo kończy się, kiedy wszystkie dzieci wybiegną za kraniec świata. Jedynym zmartwieniem Powella był wysoki koszt zrobienia odpowiedniego zdjęcia, ale Peter Grant, menedżer Led Zeppelin", odpowiedział: "Pieniądze? Dla nas pieniądze nie mają znaczenia. Po prostu to k... zróbmy". Czarno-białe zdjęcie ma charakterystyczny nastrój, ponieważ w czasie sesji fotograficznej ciągle padało. Fioletowy odcień jest wynikiem użycia aerografu, natomiast sama okładka stanowi montaż około 30 zdjęć. Było to konieczne, ponieważ fotografowano jedynie dwójkę dzieci w różnych pozach.