25 najlepszych okładek płyt wszech czasów


Country Life

Wykonawca: Roxy Music

Wytwórnia: Atco

Rok wydania: 1975

Projekt okładki: Bryan Ferry

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Niniejszy album stanowi przykład jednej z niewielu interesujących okładek, które są dziełem członka zespołu. Ferry uznał, że skoro kobiety mogą reklamować wszystko - od samochodów do szminki, to dlaczego nie użyć ich również do promocji albumów muzycznych.

Na okładce widoczne są dwie niemieckie fanki zespołu. Po zrobieniu zdjęcia okazało się, że niektóre sklepy płytowe w Stanach Zjednoczonych odmówiły sprzedaży tego albumu ze względu na położenie rąk modelek. Dlatego konieczne było owinięcie albumu w inny materiał. Okładka wywołała falę podobnych projektów.

Never Mind The Bollocks, Here's The Sex Pistols

Wykonawca: The Sex Pistols

Wytwórnia: Virgin

Rok wydania: 1977

Projekt okładki: Jamie Reid

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
W przypadku zespołu takiego jak Sex Pistols umieszczenie zdjęć jego członków na okładce nie miało większego sensu. Jak powiedział Jamie Reid, projektant okładki, "oni i tak byli obrzydliwi".

Według autora, okładka płyty wywołała "tani poklask", a liternictwo rodem z anonimowych listów szantażystów zostało szybko zaadaptowane przez setki innych zespołów. Reidowi udało się w pewnym sensie zdemokratyzować sztukę i projektowanie, dzięki czemu tworzenie okładek stało się proste i przyjemne. Co ciekawe, Reid nie był zainteresowany muzyką: "Uważałem punk za część ruchu, który trwał od ponad 100 lat".

Według autora, "okładki płyty miały służyć do wyrażania idei, z których wiele było skierowanych przeciwko establishmentowi. Część z tych idei można określić jako teoretyczne i dość złożone".

London Calling

Wykonawca: The Clash

Wytwórnia: Epic/CBS

Rok wydania: 1979

Projekt okładki: Ray Lowry

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Ta pełna emocji okładka pokazuje, że spontaniczna czynność, uchwycona okiem obiektywu, może nieść ze sobą potężny komunikat.

Zdjęcie zostało zrobione podczas koncertu grupy w 1979 roku i przedstawia ostatnie chwile gitary basowej Paula Simonona, który chciał pozbyć się frustracji, kiedy uznał, że występ "nie odbywa się tak, jak tego chciałem".

Zrobione przez Pennie Smith zdjęcie zostało uznane za najlepsze rock'n'rollowe zdjęcie wszech czasów. Okładka albumu jest w gruncie rzeczy remiksem graficznym - typografia pochodzi z pierwszego albumu Elvisa Presleya (w 1956 roku była to naprawdę niebezpieczna muzyka), a samo zdjęcie ma odzwierciedlać tradycyjny moment niszczenia instrumentów na zakończenie trasy koncertowej.

"Morderca" gitary Simonon powiedział, że gdyby wiedział, jakiego znaczenia nabierze to zdjęcie, skierowałby swoją twarz wyżej do aparatu.

Unknown Pleasures

Wykonawca: Joy Division

Wytwórnia: Warner Bros

Rok wydania: 1979

Projekt okładki: Peter Saville

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Czy udało wam się odgadnąć, co pokazano na tej okładce? Wskazówką może być puste, czarne tło, które budzi skojarzenia z przestrzenią kosmiczną.

Dziwny wykres stanowi zapis fal radiowych, które pochodzą z pierwszego odkrytego pulsara. Kompozycja ta nosi nazwę "100 kolejnych pulsów z pulsara CP 1919".

Muzyka na płycie była mroczna i ponura w porównaniu z większością muzyki rockowej. Odzwierciedlił to projektant Peter Saville, tworząc okładkę stanowiącą zaprzeczenie wszystkiego.

Artysta połączył obraz rodem z filmów SF z napisami zapisanymi Helveticą o rozmiarze 6 punktów. W ten sposób Saville pokazał, że okładka płyty nie musi wyglądać jak typowa okładka.

Licensed To III

Wykonawca: Beastie Boys

Wytwórca: Columbia/Def Jam

Rok wydania: 1987

Projekt okładki: World B Omes

25 najlepszych okładek płyt wszech czasów
Nie można powiedzieć, żeby zespół Beastie Boys w 1986 roku był subtelny - ich trasy koncertowe często budziły wściekłość, choć w porównaniu z nowoczesną, agresywną muzyką rapową utwory tego zespołu mogą brzmieć dość umiarkowanie, ale hałas piosenek Fight For Your Right (To Party) i No Sleep 'Till Brooklyn w dalszym ciągu przypomina lądowanie samolotu w czasie koncertów zespołu. Dlatego okładka albumu "Licensed To Ill" po rozłożeniu przedstawia jumbo-jeta. Podobnie jak ten samolot, muzyka na płycie jest szybka i nie do powstrzymania.