5 niepokojących faktów na temat bezpieczeństwa

Wycieki danych są coraz groźniejsze, a użytkownicy nie dbają właściwie o hasła - takie wnioski nasuwa raport firmy Avira.

2 maja to w świecie IT Światowy Dzień Haseł. Święto to ustanowiono po to, aby wskazywać zachowania internautów, narażające ich na włamania i kradzież danych. Avira, znany producent oprogramowania antywirusowego, przygotował specjalny raport, w którym pokazuje pięć niepokojących faktów dotyczących zarówno wycieków danych, jak i stosowania haseł przez ludzi. Z raportu wynika także, że to przede wszystkim zachowanie człowieka stwarza cyberprzestępcom okazje do włamań.

Pięć powodów do obaw dla każdego to następujące fakty:

  1. Wycieki danych zdarzają się coraz częściej - mamy dopiero maj, a już doszło do czterech
  2. Wycieki danych są coraz większe - przykładem Mega, w którym do sieci dostało się 2,7 miliarda e-maili wraz z hasłami
  3. Zhakowanie 3 miliardów kont Yahoo! miało miejsce w 2013 roku, jednak wykryto je dopiero w 2016, co oznacza, że włamywacze posługiwali się swobodnie skradzionymi danymi przez trzy lata
  4. Im więcej masz kont online, tym bardziej jesteś podatny na ataki. Zdaniem ekspertów z Aviry, jeśli masz 6-10 kont, szansa na wyciek Twoich danych wynosi 9%. Nie brzmi to źle, prawda? Ale jeśli masz około setki kont (mało realne, ale jednak), szansa na wyciek danych wzrasta do ok. 40% Nie jest to tak, że więcej kont = większa podatność na ataki. Przyczyna tkwi w tym, że im ich więcej, tym częściej powtarzają się nazwy użytkownika i hasła.
  5. Większość internautów ma złe nawyki dotyczące haseł - w ankiecie, którą przeprowadziła Avira, a w której wzięło udział 2519 osób, okazało się, że 36% zapisuje hasła w przeglądarce, a 35% synchronizuje hasła na wszystkich posiadanych urządzeniach. Więcej niż 1 na 5 osób (22%) twierdziła, że używa tylko kilku różnych haseł, zaś 17% pozostaje w trybie stałego zalogowania. 9% używało dziecinnie prostych haseł, których złamania nie stanowi dla hakera najmniejszego problemu.

Zalecenia? Używanie menadżera haseł. I fakt, że Avira sprzedaje jeden, jest całkowicie przypadkowym zbiegiem okoliczności. A jeśli nie chcesz używać menadżera czy generatora, wymyśl jak najdłuższe i maksymalnie skomplikowane hasło - możesz zapisać je choćby na kartce. Na stronach internetowych używaj różnych nicków w połączeniu z odmiennymi hasłami. A tam, gdzie jest to tylko możliwe, korzystaj z uwierzytelniania dwuskładnikowego.