55 porad jak zwiększyć wydajność pracy w Windows

Porady: Profesjonalista David Allen

David Allen

David Allen

Porady od eksperta w dziedzinie produktywności Davida Allena, autora książki Making It All Work. Więcej rad znajdziesz na stronie internetowej Davida Allena.

1. Allen jest entuzjastą używania programu Lotus Notes, ale rozszerza iście spartański interfejs tego programu za pomocą rozszerzenia eProductivity, które dodaje funkcje następnej generacji do tego oprogramowania. Jedną z tych funkcji jest na przykład umożliwienie użytkownikowi przeciągnięcie wiadomości e-mail na przycisk wybierania numeru, co powoduje natychmiastowe wprowadzenie numeru telefonu osoby, która wysłała wiadomość.

2. Allen synchronizuje bazę danych Notes ze swoim smartphone`em BlackBerry, który uważa za najlepsze podręczne narzędzie do zarządzania planami.

3. Chociaż Notes jest wspaniałą aplikacją, to do codziennych zajęć Allen używa programu MindManager firmy Mindjet, aby mieć oko na długoterminowe projekty oraz do tworzenia notatek na potrzeby burzy mózgów. Odwołuje się do tego narzędzia określeniem "pewnego rodzaju tygodniowej rozpiski, co się dzieje… są wielkie rzeczy, które zbliżają się i muszę mieć je cały czas umieszczone gdzieś na górze całego umysłu." Alternatywą dla użytkowników telefonów iPhone może być program iThoughts.

4. Skróty klawiszowe są niezbędne, aby zapracowana osoba mogła przebrnąć przez całą kolejkę zadań stosunkowo szybko. Allen korzysta z programu ActiveWords, aby tworzyć proste makra, otwierać często używane dokumenty czy nawet wstawiać na żądanie aktualną datę do dokumentów czy aplikacji.

5. Pamela Professional for Skype - narzędzie do zarządzania rozmowami - sprawia, że łatwo jest nagrać rozmowę VoIP niezależnie od czasu jej trwania.

Porady: Profesjonalista Tim Ferriss

Tim Ferriss

Tim Ferriss

Porady od Tima Ferrissa, autora książki The 4-Hour Workweek. Więcej informacji o nim znajdziesz na jego blogu.

1. Słowa Ferrissa: "Samodyscyplina jest przereklamowana. Narzędzia technologiczne pomogą Ci pozostać skupionym i produktywnym, kiedy Ty sam już dawno byś się zawiódł." A mimo to Ferriss okazuje się "minimalistą narzędziowym", który używa jedynie kilku aplikacji każdego dnia, aby zarządzać czasem pracy, głównymi zadaniami, pocztą elektroniczną czy mediami związanymi ze społecznością.

2. Ferriss mówi, że najważniejsza rzecz w kwestii wiadomości elektronicznych e-mail, to posiadanie danych o osobie, która jest nadawcą wiadomości, żebyś nie musiał marnować czasu na poszukiwanie ich i sprawdzanie, czy warto odpisać. Z tego też powodu Ferriss korzysta z Rapportive, który jest rozszerzeniem do przeglądarki Firefox (dostępna jest również wersja dla Chrome, Mailplane oraz Safari), która zmienia krótkie informacje w serwisie Gmail na bardziej szczegółowe informacje o nadawcy każdej z wiadomości w Twojej skrzynce odbiorczej. "Oszczędzam około 15-20 procent czasu tylko dzięki temu jednemu rozszerzeniu."

3. Aby zmusić się do skupienia na zadaniach niemal natychmiast, Ferriss używa RescueTime, który jest narzędziem bazującym na stronie internetowej, które odcina użytkownikowi dostęp do określonych witryn - na przykład Facebooka czy Twittera - po określonym czasie używania. "Łatwiej jest używać narzędzi tego typu, niż polegać na wewnętrznej dyscyplinie."

4. Ferriss został użytkownikiem wirtualnym bez potrzeby używania papieru, ponieważ korzysta z programu Evernote, darmowej aplikacji, która pozwala mu na tworzenie notatek na stronach internetowych, zdjęciach, wizytówkach a nawet na drukowanych już tekstach, które wprowadza do komputera za pomocą przenośnego skanera, który zawsze ma przy sobie. Evernote sprawiło, że Ferriss pozbył się z domu 90 procent posiadanego papieru, a ponieważ program umożliwia też łatwe wyszukiwanie, to nie musi już więcej polegać na folderach oraz zarządzaniu danymi.

5. Jedna z rad Ferrissa odnośnie poprawiana samodyscypliny: spędzaj przynajmniej dwie pierwsze godziny każdego dnia w pracy na aktualnie otwartych projektach, zanim sięgniesz do elektronicznej skrzynki pocztowej.

Porady: Adam Pash

Adam Pash

Adam Pash

Porady od Adama Pasha, redaktora naczelnego szalenie użytecznego portalu LifeHacker.com.

1. Podejście Pasha do pracy na komputerze jest proste: "zrób wszystko w tak małej liczbie uderzeń w klawisze, jak to tylko możliwe albo nawet spraw, aby komputer zrobił to za Ciebie automatycznie." Jednym z używanych przez niego narzędzi jest Launchy, który pozwala na uruchomienie aplikacji już po wpisaniu jedynie kilku pierwszych liter jej nazwy. Co prawda, od kiedy system Windows 7 oferuje zintegrowaną usługę wyszukiwania działającą na podobnej zasadzie, program Launchy stał się zdecydowanie mniej niezbędną aplikacją.

2. Pash samodzielnie stworzył Belvedere, który jest zautomatyzowanym menedżerem plików dla systemów Windows, który pozwala na dodanie zasad i reguł do folderów oraz podejmuje akcje, kiedy odpowiednie kryteria zostają spełnione. Dla przykładu: możesz określić, że katalogi, które nie były używane przez dłuższy okres czasu zostaną automatycznie usunięte albo też zdecydować, że pliki z rozszerzeniami .JPG będą automatycznie przenoszone do katalogu przeznaczonego na obrazy. Uwaga: niektóre z programów zabezpieczających mogą błędnie oflagować program Belvedere jako potencjalne zagrożenie, ale nie martw się - jest to fałszywy alarm.

3. Program Dropbox jest bezcenny nie tylko do tworzenia kopii zapasowych danych na komputerze, ale również do synchronizacji danych na wielu komputerach, co jest kluczowe, jeśli korzystasz z więcej niż jednej maszyny. Może również współpracować z telefonem iPhone, iPadem oraz urządzeniami z systemem Android.

4. Simplenote jest systemem notatek o zwykłym tekście, który, podobnie jak Dropbox, może dokonywać synchronizacji z wieloma innymi komputerami, stronami internetowymi oraz telefonami iPhone. Ta alternatywa dla programu Evernote zapewnia nas, że nasze notatki już nigdy nie zostaną zagubione.

Instapaper (w cenie 5 dolarów) jest narzędziem, również dla telefonów iPhone, które upraszcza strony internetowe i pozwala użytkownikom przeczytać je później. Dostępna jest również darmowa wersja.

5. I na koniec: Pash mówi, że nowa usługa dostępna w serwisie Gmail, czyli Priority Inbox jest "bardzo dobrą próbą w pomocy z uporaniem się z ogromną ilością rzeczy, które codziennie spływają do Twojej skrzynki odbiorczej, z którą masz do czynienia codziennie."