AMD K6-III idzie jak burza


AMD może nabrać jeszcze większego rozpędu, gdy wprowadzi układ K7, co ma nastąpić w drugiej połowie roku. Dzięki nowej architekturze, technologii 0,25 mikrona, 128 KB pamięci podręcznej L1 i innym ulepszeniom procesor K7 może stanowić prawdziwe wyzwanie dla Intela.

Ten optymistyczny obraz ma jednak kilka mankamentów. AMD spóźniał się z produkcją nowych układów. W zeszłym roku na przykład problemy z linią produkcyjną uniemożliwiły dostawy K6-2 na rynek zgodnie z oczekiwaniami. Jeśli opóźnienie przytrafi się K6-III, można mieć kłopot z zakupem jednego z nowych procesorów, a AMD stałoby się ofiarą własnego sukcesu.

AMD może mieć inne problemy, jeżeli Intel postanowi obciąć ceny. Największy producent procesorów ma lepsze możliwości prowadzenia wojny cenowej.

CO KUPIĆ TERAZ

Jeżeli potrzebujesz superszybkiego komputera do aplikacji biurowych, nie ma nic lepszego niż maszyna z K6-III 450. Za cenę mniejszą od peceta z Pentium III 450 otrzymujesz wydajność Pentium III 500. Jeżeli pracujesz wyłącznie z aplikacjami biznesowymi, nie potrzebujesz aż tyle mocy i wystarczy system z Celeronem 400 lub 433.

Jeśli natomiast dużo grasz albo potrzebujesz szybkiej i doskonałej grafiki 3D, zastanów się nad kupieniem komputera z Pentium III.

<hr size=1>

Z 3DNow! będziesz głównie grał

Zestaw instrukcji AMD 3DNow! przyspiesza gry, które go wykorzystują, jak np. Inner Workings Plane Crazy.

Zestaw instrukcji AMD 3DNow! przyspiesza gry, które go wykorzystują, jak np. Inner Workings Plane Crazy.

Tak jak poprzednik, K6-2, tak K6-III wyposażony jest w zestaw instrukcji 3DNow!. 3DNow! przyspiesza skomplikowane obrazy trójwymiarowe i usprawnia kompresję audio. By korzystać z 3DNow!, trzeba mieć procesor i aplikację obsługującą te rozkazy.

W połowie marca AMD deklarował, że 100 programów, głównie gier, używa 3DNow! Tylko pięć jest aplikacjami biurowymi, m.in. program do rozpoznawania mowy IBM ViaVoice 98 i ilustracyjny Viewpoint Data Labs LiveArt 98 (nawet programy nie opracowane dla 3DNow! mogą lepiej działać, jeżeli wykorzystują popularny interfejs graficzny Microsoftu DirectX w wersji 6.x, który obsługuje instrukcje 3DNow! z K6-2 i K6-III).

3DNow! zdecydowanie podwyższa osiągi programu. Komputery z K6-III (Compaq i Micro Express) poddaliśmy serii testów i gier z opcją włączonej i wyłączonej obsługi 3DNow!. Dostrzegliśmy wzrost rzędu 6 do 13 procent w liczbie klatek w grach. Prawdziwa różnica pojawiła się w wersji beta programu testującego dla graczy o nazwie 3DMark 99 Max, w którym wynik Compaqa skoczył z 1692 do 3190.

3DNow! ma jednak konkurencję w postaci instrukcji 3D Intela zwanych SSE, które znalazły się w Pentium III (patrz artykuł str. 24). Micron Millennia z Pentium III 450 przeszedł testy gier Plane Crazy i Motocross Madness 25 procent szybciej niż jakikolwiek system z K6-III.

Pentium III uzyskał w Motocross Madness przynajmniej część tego przyspieszenia dzięki instrukcjom SSE, ponieważ gra korzysta z DirectX 6.1, który obsługuje zarówno 3DNow!, jak i SSE. Jak na razie 3DNow! ma przewagę we wsparciu programowym - jest bardziej znany niż SSE, ale Intel ma większy udział w rynku i prowadzi intensywną kampanię marketingową.

Mimo to 3DNow! nie stanie się zbędny: najpopularniejsze gry i aplikacje multimedialne będą zapewne jeszcze długo obsługiwać oba standardy.