ATI CrossFire - ogień był, ale pożaru nie ma
-
- Juliusz Kornaszewski,
- 26.09.2005, godz. 15:00
Instalujemy CrossFire
Instalacja jak już wspomnieliśmy przebiegła bez problemów. Kartę CrossFire Eidiotion należy umieścić w dolnym slocie PCI Express, a standardową w górnym. Oba modele łączymy gniazdami monitorowymi korzystając ze specjalnego kabla. W BIOS-ie musimy jeszcze ustawić obsługę dwóch portów PCI Express x16, aktywując opcję Dual Slot GFX Configuration. Restartujemy system, instalujemy sterowniki koniecznie w wersji z panelem sterowania Catalyst Control Center i w opcjach zaawansowanych 3D odznaczamy CrossFire. Nie trzeba restartować kolejny raz systemu, wszystko działa jak należy. Po ustawieniu kart w trybie CrossFire użytkownik otrzymuje możliwość skorzystania z dodatkowych funkcji poprawy jakości obrazu. Wygładzanie krawędzi może być nawet 14-krotne. ATI nazywa ten ekstremalny tryb Super AA. Szczegółowo na jego temat piszemy w dalszej części artykułu.
Wydajność
Testują wiele miesięcy temu karty NVIDII z SLI napotykaliśmy na wiele problemów związanych z ich kompatybilnością, stabilnością platform, itp. W przypadku CrossFire kłopotów jest mniej, ale i karta jest tak opóźniona, że już dłużej z jej premierą firma chyba nie mogła czekać. SLI jak już pisaliśmy dojrzało, działa w zasadzie bezproblemowo, a NVIDIA może zacierać ręce i wprowadzać kolejne karty zdolne do pracy we dwie jednocześnie. Testując CrossFire zauważyliśmy tylko jeden problem, który występował u nas w teście przeprowadzanym w grze The Cronicles of Riddick. W najwyższej testowej rozdzielczości 1600x1200 pikseli i przy uruchomionym 4-krotnym wygładzaniu krawędzi oraz 8-krotnym filtrowaniu tekstu, obraz po prostu co kilkanaście sekund na chwilę się zawieszał. W efekcie wyniki wydajności wypadły bardzo mizernie. W innych testach podobnych problemów nie mieliśmy. Najprawdopodobniej winę za ww. kłopot ponosi wczesna wersja sterowników lub niedopracowany...profil dla gry. Tak, tak dobrze przeczytaliście. ATI choć na początku twierdziło i nadal nie lubi się do tego głośno przyznawać także w trybie pracy podwójnej korzysta w ok 80 % przypadków z przygotowanych profili dostosowanych do konkretnych gier. Aby CrossFire pracował optymalnie funkcja A.I (sztuczna inteligencja) powinna być włączona w panelu kontrolnym sterowników. Dotychczas dużo pisaliśmy oraz mówiliśmy także o tym, że SLI obsługuje tylko te gry jakie znajdują się w profilach sterowników ForceWare. Od pewnego czasu profile można jednak tworzyć samodzielnie, tak więc argument o tym, że CrossFire będzie działał w każdej grze jest właściwie nieaktualny. Różnica polega jednak na tym, że w CrossFire przyspieszanie jest domyślnie uaktywnione, natomiast własne tryby SLI trzeba w sterowniku NVIDII samodzielnie włączyć.
Zobacz również:
- O tym Nvidia nie mówi głośno - oto ciemne strony RTX 4000
- Nvidia RTX 4070 – wszystko, co wiemy, cena, gdzie kupić
Tryby pracy CrossFire

Rodzaje możliwych trybów renderingu realizowanego przez dwie karty ATI
SuperTiling działa w aplikacjach Direct 3D. Jego działanie polega na dzieleniu klatki na szachownicę i obróbce prze dwie karty połowy uzyskanych przy podziale pól. SuperTiling pozwala na rozwój wieloprocesorowego współdziałania kart przy renderingu grafiki 3D - np. 8 procesorów graficznych renderuje jedną scenę. Takie konfiguracje ATI już opracowało dawno temu, przygotowując profesjonalną platformę sprzętową dla symulatorów lotu wojsk powietrznych.
Najciekawszym trybem jest jednak tryb CrossFire Super AA. Można go wykorzystać w każdej aplikacji D3D, a jego działanie polega nie na przyspieszeniu generowania grafiki, lecz na polepszeniu jej jakości. Wydajność najszybszych kart graficznych jest dzisiaj tak duża, że dla gracza różnice w prędkości generowania grafiki nie są kluczowe. Różnice pomiędzy 60, a 90 klatkami na sekundę nie wprowadzają różnic do rozgrywki, warto byłoby więc przeznaczyć nadmiar mocy obliczeniowej karty na poprawę jakości grafiki. Karty NVIDII tego nie potrafią. CrossFire ATI ma taką funkcję. Oczywiście trzeba też oddać sprawiedliwość tym, który twierdzą, że wiele poprawić się już nie da. Wygładzanie krawędzi na poziomie 4 czy 6x oraz wielokrotne filtrowanie tekstur sprawiają, że jakość grafiki jest w obecnych czasach jest znakomita. Pewne szczegóły poprawić jednak można. Super AA bierze jako podstawę do poprawy jakości wygładzania pikseli do 14 próbek z piksela (12 próbek geometrycznych to jest 6x na każdy z procesorów graficznych + 2 próbki tekstur = wg. ATI 14xAA). Metoda ta poprawia detale w rodzaju niewielkich obiektów prezentowanych z dużej odległości (np. napisy na budynkach czy linie telegraficzne). Nie jest to zmiana jakościowa, jednak lepszy rydz niż nic.