ATI CrossFire - ogień był, ale pożaru nie ma

Miało być drogo, będzie taniej

W maju kiedy po raz pierwszy ATI pokazało nam CrossFire w akcji cena "karty matki" szacowana była na 549 USD. Nazwaliśmy to absurdem, bo taka drożyzna mogłaby być uzasadniona tylko wyjątkowo wysokimi wynikami wydajności. Kilka miesięcy czekania wpłynęło jednak korzystanie przynajmniej na cenę. Tym razem ATI planuje, że wspomniana karta ma kosztować 399 USD, a więc aż o 150 USD taniej niż pierwotnie planowano. Pamiętajmy, że nie tylko modele X850 XT mogą pracować w trybie CrossFire. Także X800 XL (planowana cena 299 USD) oraz X800 (199 USD). Karty poszczególnych serii można mieszać w obrębie danej linii produktów - np. X800 XL z X800 PRO. Pytanie tylko czy jest sens, bo np. 16-potokowy X800 XL w tandemie z X800 PRO (12 potoków) pracowałby właśnie z taką wydajnością. Jest to więc rozwiązanie możliwe jednak w praktyce mało sensowne. Lepiej przedstawia się już sytuacja w przypadku mieszkania kart o różnych częstotliwościach taktowania lecz identycznej liczbie potoków. Tu dwie karty mogą pracować z niezależnym taktowaniem pamięci i procesora. Oczywiście karty mogą pochodzić od różnych producentów i mieć inne BIOS-y, to jak na razie plus w stosunku do kart NVIDII, które muszą być identyczne (ma się to zmienić wraz z wprowadzeniem wersji sterowników Release 80).

Patrząc na ceny widać więc z jakimi modelami będzie konkurował bezpośrednio CrossFire. Wersja najdroższa pozycjonowana jest mniej więcej na poziomie modeli GeForce 7800 GT (ATI podaje, że 6800 Ultra, lecz 400 USD kosztuje teraz już model GT), a X800 XL ma konkurować z GeForce 6800 GT.

Zobacz również:

  • O tym Nvidia nie mówi głośno - oto ciemne strony RTX 4000
  • ASUS pokazał kartę graficzną bez... wejść na zasilanie

Szybko ale nie szybciej

ATI CrossFire - ogień był, ale pożaru nie ma

Dane techniczne i wyniki testów kart graficznych

Jako, że w naszej bazie testów kart graficznych mamy wyniki wszystkich konfiguracji kart NVIDII mogących pracować w trybie SLI (pełen, bardzo obszerny materiał na ten temat będziecie mogli przeczytać w wydaniu 11/2005 PC World), bez trudu możemy porównać wyniki CrossFire'a X850 XT do konkurencji spod znaku zielonego logo. Wydajność w najpopularniejszym i jednocześnie jednym z najlepszych benchmarków syntetycznych - 3DMark05 przemawia na korzyść 2xGeForce 7800 GT. Co prawda testy jednostek obróbki pikseli i geometrii są wskazywane jako lepsze w kartach ATI, jednak suma sumarum model NVIDII wypada w serii testów lepiej niż modele Kanadyjczyków. Inaczej sytuacja przedstawia się w rzeczywistych aplikacjach, a ściślej mówiąc nowoczesnych grach. W "Riddiku" GeForce nie daje szans kartom ATI. Tu trzeba zaznaczyć, że modele ATI pracują poprawnie tylko do rozdzielczości 1280x1024 piksele. W wyższej rozdzielczości Radeony zachowują się niestabilnie, gra co kilkanaście sekund przystaje i w związku z tym wyniki testów wydajności są tu bardzo mizerne. Prawdopodobnie jest to wina źle zoptymalizowanych sterowników, a w szczególności profilu do tej gry. W innych grach nie napotkaliśmy podobnych problemów. Ciekawie prezentuje się porównanie wydajności w grze Far Cry. Tu obie karty idą prawie łeb w łeb. GeForce jest szybszy w niskiej rozdzielczości 1024x768 pikseli i najpopularniejszej wśród graczy 1280x1024 piksele. W miarę jak zwiększamy rozdzielczość i uruchamiamy dodatkowe opcje poprawy jakości grafiki staje się jednak jasne, że tu Radeony wysuwają się na prowadzenie. Niewielkie, tylko 3 klatki jednak zauważalne. W sumie można powiedzieć, że jest tu remis. W najnowszym Doomie, w niższych rozdzielczościach GeForce prezentują się wyraźnie lepiej, jednak w rozdzielczości 1600x1200 pikseli przewaga spada do skromnych 3 klatek.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Wszystkie wnioski odnośnie wydajności odnoszą się do porównania dwóch kart Radeon X850 XT do 2 GeForce 7800 GT. Jeśli jesteście zapalonymi graczami, a do takich właśnie osób adresowane są platformy SLI i CrossFire to pewnie zastanawiacie się jak najszybsze obecnie dostępne karty ATI radzą sobie z duetem GeForce 7800 GTX. Tu już nie ma wątpliwości kto jest lepszy. GTX ma wyraźną przewagę w każdej grze i rozdzielczości. Konkurenta dla GTX-a poznamy już wkrótce bo Radeon R520 również będzie pracował w trybie CrossFire. Jakie będą jego osiągi poinformujemy Was najprawdopodobniej już w przyszłym wydaniu.


Nie przegap

Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: