Alchemia płyty głównej


Dziesięć zasad obchodzenia się z płytą główną

1. Rozładuj się. Płyta główna ma wiele elementów bardzo wrażliwych na ładunki elektrostatyczne, czyli mikrowyładowania, jakie powstają w wyniku różnicy potencjałów. Dlatego też przed wyjęciem płyty głównej z folii ochronnej warto się "rozładować", dotykając np. obudowy komputera.

2. Nie dotykaj. Staraj się unikać dotykania elementów elektronicznych płyty, a szczególnie płyty głównej od strony lutowań (od spodu).

3. Nie rysuj. Zachowaj szczególną ostrożność podczas montażu płyty głównej w komputerze. Obudowy mają wiele ostrych i wystających elementów, które mogą przerwać drukowane ścieżki. To samo może się stać, gdy np. śrubokręt ześliźnie się ze śruby.

4. Z umiarem. Podłączając poszczególne komponenty do płyty, takie jak karty rozszerzeń, procesor, pamięci itp. należy stosować umiarkowaną siłę, tzn. wciskać elementy w gniazda tak, aby były pewnie umocowane i miały zapewnione optymalne połączenia, ale z kolei nie za silnie, aby nie uszkodzić elementu lub płyty. Gdy coś nie pasuje, warto się dokładnie przyjrzeć i gniazdu, i danemu komponentowi, gdyż zazwyczaj mają one specjalne wyżłobienia, pozwalające na montaż tylko w jednej pozycji.

5. Rób porządki. Podczas montażu płyty bardzo ważny jest porządek. Dlatego też przed włączeniem komputera należy dokładnie sprawdzić, czy nie zawieruszyła się jakaś śrubka, która może spowodować zwarcie. Najlepiej delikatnie odwrócić komputer do góry nogami i ostrożnie nim poruszyć.

6. Wyłącz przed poprawkami. Często przy pierwszym włączeniu zasilania okazuje się, że coś nie jest podłączone prawidłowo, w szczególności dotyczy to diod LED z obudowy oraz stacji dyskietek. Zanim jednak wprowadzisz korekty, wyłącz komputer i to nie tylko wyłącznikiem sieciowym, ale także przez wyjęcie kabla zasilającego z gniazda. Wprawdzie napięcie obecne na elementach płyty głównej nie wyrządzi krzywdy człowiekowi, ale po wywołaniu spięcia czy zwarcia, na pewno uszkodzi jeden z elementów elektronicznych.

7. Czytaj instrukcję. Nawet doświadczeni montażyści komputerów powinni posługiwać się instrukcją obsługi płyty podczas montażu. Technologie zmieniają się tak szybko, że w przypadku montażu z pamięci można zostać niemile zaskoczonym.

8. Nie bądź partyzantem. Jeżeli dostrzeżesz uszkodzenia w kablach zasilających lub zabraknie Ci końcówek, nie dorabiaj ich metodą doplatania czy dolutowywania. Można przecież kupić rozgałęziacze.

9. Aktualizuj z głową. Praktycznie wszystkie będące obecnie na rynku płyty główne umożliwiają aktualizację BIOS-u przez użytkownika. Jednak nie nadużywaj tej możliwości, dopóki nie jest absolutnie niezbędna. W przypadku nieudanej aktualizacji płyta może przestać reagować, a serwis może uznać, że w wyniku manipulacji straciłeś gwarancję na płytę.

10. Sprzątaj śmieci. Elementy wewnątrz obudowy kurzą się. Dlatego dobrze jest czasem je odkurzyć, aby umożliwić lepsze chłodzenie. Staraj się jednak nie używać do tego zwykłych szmatek czy pędzelków. Najlepiej rób to za pomocą specjalnych antystatycznych szmatek i sprężonego powietrza, które kupisz w sklepach z częściami elektronicznymi

Fachowa chińszczyzna

ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) - technologia odpowiedzialna za kontrolę zużycia energii elektrycznej przez komponenty komputera, obsługiwana m.in., przez system Windows 98.

AGP (Accelerated Graphics Port) - szybki port karty grafiki zainstalowany na płycie w postaci slotu.

BIOS (Basic Input Output System) - pośredniczy w komunikacji pomiędzy sprzętem a systemem operacyjnym. Składuje ustawienia konfiguracyjne komponentów. Może być aktualizowany przez użytkownika.

CHIPSET - zestaw układów sterujących płyty głównej.

CACHE - szybka pamięć podręczna pośrednicząca w wymianie danych pomiędzy procesorem a pamięcią w modułach zainstalowanych na płycie.

COM - port szeregowy.

DIMM (Dual Inline Memory Module) - 168-stykowy moduł z wlutowanymi układami pamięci (zwykle typu SDRAM, choć nadal jeszcze spotyka się pamięci EDO RAM).

EDO (Extended Data Out) - rodzaj pamięci, która była poprzedniczką SDRAM. Można ją jeszcze spotkać w starszych komputerach.

EIDE (Enchanced Integrated Device Electronics) - standard interfejsu używany przez wiele twardych dysków i innych napędów. Zwykle pozwala na podłączenie czterech urządzeń, choć coraz częściej spotykane są interfejsy obsługujące osiem urządzeń.

FAN - wentylator.

FIREWIRE - rodzaj bardzo szybkiego interfejsu transmitującego dane znacznie szybciej niż USB. Niestety, wciąż bardzo drogi.

FSB (Front Side Bus) - prędkość, z jaką procesor komunikuje się z pamięcią systemu. Im wyższa wartość FSB (podawana w MHz), tym szybciej pracuje płyta główna.

IRDA (InfraRed Digital Adapter)- interfejs podczerwieni.

ISA (Industry Standard Architecture) - 16-bitowy slot do kart rozszerzeń, standard przestarzały i ustępujący. Coraz mniej kart korzysta z tych slotów.

JUMPER - zworka.

LPT - port równoległy, szybszy niż port szeregowy COM.

PCI (Peripheral Component Interconnect) - 32-bitowy slot powszechnie stosowany w kartach rozszerzeń.

PnP (Plug and Play) - technologia "włącz i pracuj" usprawniająca proces instalacji urządzeń i ich konfigurowania.

POST (Power On Self-Test) - pierwsza wykonywana operacja przez płytę po włączeniu jej zasilania. Sprawdza stan pamięci systemowej, procesora i innych urządzeń.

PS/2 - port klawiatury lub myszy, szybszy niż standardowe porty szeregowe COM.

RIMM (RAMBUS Inline Memory Module) - najnowsza generacja modułów pamięciowych wyposażonych w układy RAMBUS. Niestety, wciąż bardzo drogie.

SCSI - (Small Computer System Interface) - rodzaj interfejsu do urządzeń zewnętrznych, takich jak twarde dyski, napędy, skanery itp., przeznaczony do zastosowań profesjonalnych, oferujących większą wydajność niż EIDE. Umożliwia podłączenie 15 urządzeń.

SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory) - szybka pamięć, następczyni pamięci EDO RAM.

SIMM (Single Inline Memory Module) - poprzednik modułu pamięciowego DIMM, obecnie rzadko spotykany. Wymagana była instalacja w parach po dwa układy.

SLOT 1 - rodzaj gniazda do procesorów z rodziny Intel Pentium II i Pentium III.

SLOT A - rodzaj gniazda do procesorów z rodziny AMD Athlon.

SOCKET 370 - rodzaj gniazda do procesorów z rodziny Intel Celeron.

SOCKET 7 lub SOCKET SUPER 7 - rodzaj gniazda do procesorów z rodziny Intel Pentium, Cyrix, Texas Instruments i AMD/AMD K6.

SMP (Symmetric MultiProcessing) - konfiguracja wieloprocesorowa, w której dwa lub więcej procesorów dzieli jedną pamięć systemową i szynę danych.

UDMA (Ultra Direct Memory Access) - cecha najnowszych interfejsów EIDE wykorzystujących szybki kanał transmisji pomiędzy napędem a dyskiem z szybkością 33 MB/s lub 66 MB/s.

USB (Universal Serial Bus) - szybki interfejs szeregowy, oferuje transmisję danych z prędkością 12 Mb/s i bardzo łatwą instalację.