Amazon.com pod ostrzałem

Popularny sklep internetowy Amazon.com stał się obiektem krytyki ze strony amerykańskich wydawców i pisarzy.

Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich i związki pisarzy krytykują sklep Amazon.com za to, iż serwis pośredniczy w handlu książkami "z drugiej ręki". Usługa ta nie podoba się autorom książek i ich wydawcom, gdyż - jak twierdzą - zagraża sprzedaży nowych książek, a co za tym idzie, spowoduje zmniejszenie dochodów zarówno pisarzy, jak i ich wydawców.

Nowa usługa, jaką księgarnia Amazon.com wprowadziła w listopadzie, umożliwia sprzedaż używanych książek za pośrednictwem witryny. Kiedy ktoś szuka konkretnego tytułu, obok okładki znalezionej książki pojawia się okienko, umożliwiające zakup nowego produktu, natomiast pod okładką wyświetlają się oferty kupna książek używanych. W wielu przypadkach książki używane, lecz w idealnym stanie, są sprzedawane nawet czterokrotnie taniej niż wynosi cena nowego tytułu.

W liście do Jeffa Bezosa (szefa Amazon.com) wydawcy i autorzy proszą, by sprzedaż książek używanych została ograniczona do pozycji, których nakład już się wyczerpał, i edycji kolekcjonerskich.