Amiga - wczoraj, dziś i jutro

Konfiguracja sprzętowa

Amigi 500, 1000 i 2000 posiadały procesor Motoroli MC68000 taktowany 7,14 Mhz i wyspecjalizowane układy (Denise, Agnus i Paula) odpowiedzialne za obraz, dźwięk, operacje na pamięci oraz dyskowe. Układ graficzny o nazwie OCS (Original Chipset) umożliwiał Amidze uzyskanie maksymalnej rozdzielczości 640 x 512 (+ tzw. overscan) w 16 kolorach, bądź też 320 x 512 w maksymalnie 32 lub 64 (tryb Extra Half Bright, w którym drugie 32 kolory były o połowę ciemniejszymi odcieniami) kolorach. Istniał także specjalny tryb HAM(6), który umożliwiał uzyskanie w rozdzielczościach low (320 pikseli w poziomie) aż 4096 kolorów, co w tamtych czasach było wielkością szokującą. Tryb ten jednak powodował niewielkie przekłamania wyświetlanego obrazu, oraz bardzo poważnie spowalniał działanie komputera, dlatego używano go głównie do wyświetlania statycznych obrazów, bądź też w prerenderowanych animacjach.

W odróżnieniu od syntetycznego popiskiwania 8-bitowych komputerów, Amiga dzięki przetwornikom cyfrowo-analogowych oddawała nam do dyspozycji czterokanałowy dźwięk stereo. Amigi w wersji desktop posiadały też w standardzie sloty Zorro, służące między innymi do rozbudowy komputera o np. karty graficzne. Dzięki bogatemu oprogramowaniu tak rozbudowane Amigi 2000 z powodzeniem służyły np. w stacjach telewizyjnych. Również zwykli użytkownicy mogli wykorzystać możliwości audiowizualne komputera. W owych czasach Amigi postrzegane były jako małe, dostępne niemal dla każdego, domowe stacje graficzne i muzyczne. Programy graficzne (np. Deluxe Paint) i muzyczne (choćby Sound Tracker) z pewnością zapisały się w pamięci każdego, kto kiedykolwiek posiadał ów wspaniały komputer. Jak już wspomniałem, Amiga zaprojektowana była także jako "maszynka do gier". Wiele z produkcji na ten komputer przeszło do historii, firmy produkujące gry na ten komputer wyznaczały nowe ścieżki w komputerowej rozrywce.

Przegląd gier na Amigę 500

Przegląd gier na Amigę 500

Scena, czyli nie tylko gry

Opisując historię Amigi, nie można pominąć istnienia wysoce rozwiniętej tzw. sceny komputerowej, która poprzez swoje intra i dema wyciskała z tego sprzętu ostatnie soki. Użytkownicy Amigi nie zajmowali się wyłącznie 'giercowaniem' - tworzyli własne programy, grafikę i muzykę i dzielili się swoją twórczością na scenowych spotkaniach. Wiele z tych dem można dziś obejrzeć dzięki serwisowi YouTube. Do dziś pamiętam, gdy jako małoletni posiadacz ZX Spectrum podziwiałem na Amidze prezentację o nazwie Walker demo, czy też grę Dragon's Lair przypominającą jako żywo film animowany. Aplikacje te wymagały do działania kosmicznej wielkości pamięci, a mianowicie aż 1MB (Amiga 500 standardowo posiadała 512KB pamięci RAM)

Przykłady twórczości demosceny za czasów Amigi 500

Przykłady twórczości demosceny za czasów Amigi 500