Analitycy: oto 5 rzeczy, które Microsoft robi dobrze

Microsoft istnieje na rynku od ponad 30 lat. Chociaż w tym czasie firma z pewnością popełniła wiele błędów (za wiele nich jest zresztą nieustannie krytykowana), to na pewno można również wymienić kilka decyzji, które były prawdziwymi strzałami w dziesiątkę. W artykule prezentujemy pięć takich posunięć. Zestawienie zostało przygotowane przez niezależną firmę analityczną Directions on Microsoft.

Opracowanie "Five Strategies Microsoft Got Right" przygotowane przez niezależną firmę analityczną Directions on Microsoft wskazało na pięć posunięć, które miały przez ostatnie 30 lat doprowadzić do sukcesu. Raport jest z pewnością ciekawy więc postanowiliśmy przedstawić go w dużym skrócie:

Oprogramowanie to podstawa

Microsoft był jedną z pierwszych firm, która zauważyła, że oprogramowanie można sprzedawać oddzielnie, a nie tylko jako dodatek do komputerów. Doprowadziło to do rozwinięcia się ogromnej gałęzi przemysłu, którego obroty można obecnie liczyć w miliardach dolarów.

Zewnętrzna sieć sprzedaży

To właśnie outsourcing sprawił, że Microsoft w relatywnie krótkim czasie rozrósł się do takich rozmiarów jak obecnie. Dzisiaj ponad 90% jego produktów jest sprzedawanych przez firmy zewnętrzne. Należą do nich m.in. duże sieci handlowe, które generują znaczny obrót produktami giganta z Redmond.

Technologia dla mass

Dzięki Microsoftowi wiele technologii dostępnych do tej pory dla biznesu, stało się osiągalnymi dla znacznie mniejszych podmiotów. Intranet czy systemy zarządzania są dostępne dla niedużych przedsiębiorców za ułamek ceny, którą muszą zapłacić duże przedsiębiorstwa. To sprawia, że technologie dostępne dotychczas tylko dla wybranych (i bogatych), stają się dostępne również dla tych mniejszych, czy dopiero co rozpoczynających swoją działalność.

Programiści

Microsoft, jak żadna inna firma, udostępnia programistom specjalne środowiska i narzędzia usprawniające pisanie aplikacji. Do tego dodaje bezpłatne szkolenia oraz pomoc techniczną za niewygórowaną kwotę. Wśród takich narzędzi znajdziemy m.in. pakiet Visual Basic czy Visual Studio.

Patrzenie w przyszłość

Microsoft znany jest z tego, że patrzy długodystansowo. Miliardy dolarów zainwestowane w produkty (Xbox) czy usługi (MSN) bardzo rzadko kończyły się niepowodzeniami marketingowymi. Do tego dochodzi analiza podjętych kroków w celu eliminacji popełnionych błędów. Ciągły monitoring podejmowanych decyzji oraz szukanie okazji rynkowych sprawia, że taka polityka przynosi wymierne korzyści.

Źródło: Five Strategies Microsoft Got Right