Arcania: A Gothic Tale

Po Gothika w nowym wcieleniu gracze będą mogli sięgnąć dopiero na przełomie 2009-2010 - wiele jednak wskazuje, że ich cierpliwość zostanie hojnie wynagrodzona.

Informacje

Gatunek: cRPG

Platformy: PC, Xbox 360 i PlayStation 3

Deweloper: Spellbound Entertainment

Wydawca: JoWooD Productions

Premiera: 2010 r. uCena nieznana

Info: www.arcania-game.com

Arcania: A Gothic Tale to efekt współpracy firmy JoWooD (wydającej Gothic 3) z nowym studiem programistycznym Spellbound. Kooperacja z poprzednim deweloperem, Piranha Bytes, zakończyła się w nieprzyjemnych okolicznościach, na czym ucierpiała gra - Gothic 3 wraz z dodatkiem Zmierzch Bogów, jeszcze bardziej niedopracowanym niż podstawka. Nic dziwnego, że fani serii obiecują sobie wiele po Arcanii, tym bardziej, że ma to być ostatnia część sagi. Studio Spellbound nie jest nowicjuszem w branży RPG - to właśnie tam w poprzedniej dekadzie powstał cykl Realms of Arkania (wykorzystujący zasady systemu Das Schwarze Auge).Prace nad Arcania: A Gothic Tale trwają od 2007 r. Pierwotny termin premiery przewidziany był na koniec 2009 r., jednak niemal w ostatniej chwili wydawca zdecydował się ją przełożyć. Firma oficjalnie tłumaczy się dążeniem do wprowadzenia na rynek gry dopracowanej, która ma być produktem flagowym JoWooD i jednocześnie jedną z najlepszych gier role playing w przyszłym roku. Tyle że w chwili gdy czytasz te słowa, w sprzedaży jest już dostępna gra Risen, wykonana przez Piranha Bytes, i - jak wynika z naszych testów - czerpiąca wszystko, co najlepsze, z Gothika. Można więc przypuszczać, że opóźnienie Arcanii to taktyczne zagranie JoWooD, by uniknąć konfrontacji z bezpośrednim rywalem.

Władza korumpuje, czyli słowo o scenariuszu

Nowa odsłona cyklu i nowy bohater - również bezimienny.

Nowa odsłona cyklu i nowy bohater - również bezimienny.

Przez całe lata i kolejne części sagi Gothic przeżywano przygody wraz z Bezimiennym. Ów tajemniczy heros - z naszą niewielką pomocą - najpierw uwolnił się z więzienia na wyspie Khorinis, niszcząc przy okazji przedwiecznego demona Śniącego, potem pokonał jeszcze potężniejszego oponenta w postaci nieumarłego smoka i zapobiegł smoczej inwazji, by wreszcie położyć kres wojnie między ludźmi a orkami pustoszącej jego ojczystą Myrtanę. Gdy jednak - jako Rhobar III - zasiadł na królewskim tronie, przestał być Bezimiennym. Co gorsza, najwyraźniej stał się też innym człowiekiem - złym, krwiożerczym i bezwzględnym tyranem. Gdy rozpoczynasz rozgrywkę w Arcania: A Gothic Tale, mija właśnie 10 lat rządów Rhobara III. Tym razem pokierujesz poczynaniami innego bezimiennego: prostego rybaka z niewielkiej nadmorskiej wioski, spalonej i ograbionej przez królewskich knechtów. Bohater powraca na rodzimą wyspę Feshyr na Południowych Morzach w samą porę, by dostrzec znikające za horyzontem okręty z emblematem orła na żaglach. Żądny zemsty, wyrusza w podróż, w czasie której będzie musiał zmierzyć się ze złem dużo potężniejszym, niż mógłby przypuszczać.

Grafika to jedna z mocniejszych stron gry. Twórcy dołożyli wszelkich starań, by zachwycić pięknymi widokami.

Grafika to jedna z mocniejszych stron gry. Twórcy dołożyli wszelkich starań, by zachwycić pięknymi widokami.

Scenariusz zakłada ok. 300 zadań, z czego - jak zapewnili przedstawiciele JoWooD na targach E3 - ok. 60% związanych będzie z głównym wątkiem fabularnym. Resztę mają stanowić nieobowiązkowe "questy" poboczne. Podążając wyłącznie za wątkiem głównym, grę ukończysz po ok. 30 godzinach zabawy. Wypełnienie wszystkich zadań i związana z tym eksploracja świata gry wydłużą ten czas ambitnemu graczowi do 80-100 godzin. W świecie Arcanii działa pięć gildii - magowie, wojownicy, łowcy, alchemicy i kupcy. Wypełnianie zadań zlecanych przez przedstawicieli poszczególnych cechów umożliwi nie tylko zdobywanie doświadczenia, ale również naukę umiejętności, których nie poznasz w inny sposób. W wypełnianiu zadań przewidzianych przez scenarzystów mogą pomóc postacie znane z wcześniejszych części cyklu, m.in. Gorn, Milten, Lester, Diego, Lares czy Thorus. To nie wszystko - producent obiecuje, że większy wpływ na poczynania nowego bezimiennego będzie wywierać tzw. pierwiastek żeński. Czy przedstawicielki płci pięknej ułatwią czy utrudnią mu życie? Niebawem się o tym przekonasz.

Przez lądy i morza

Bezimienny w Arcanii otrzyma do dyspozycji nowy ekwipunek. Trzeba jednak o niego zadbać - broń czy tarcza mogą w końcu ulec zniszczeniu.

Bezimienny w Arcanii otrzyma do dyspozycji nowy ekwipunek. Trzeba jednak o niego zadbać - broń czy tarcza mogą w końcu ulec zniszczeniu.

Fabuła Gotyckiej Opowieści osadzona została na Południowych Wyspach - w ich skład, oprócz wspomnianego Feshyru, wchodzi także Argaan, Korshaan i Torgaan. Najwięcej czasu spędzisz na Arganie, głównej wyspie archipelagu. Arcania nie będzie oferować tak radykalnie różnorodnych stref klimatycznych jak Gothic 3, gdzie można było przemierzyć cały kontynent - od mroźnej północy po pustynne południe. Mimo to JoWooD obiecuje, że nie będziesz się nudzić na szlaku: zwiedzisz deszczowe wyżyny, bagna, lasy tropikalne, zagłębisz się w naturalne jaskinie i lochy. Co więcej, fabuła zostanie podzielona na rozdziały, więc niczym nieograniczone wędrówki po świecie znane z Gothic 3 nie będą możliwe.

Kolejne prezentacje Arcanii na targach gier komputerowych dowiodły, że pod względem graficznym następca Gothic 3 prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Paradoksalnie, dla tradycjonalistów ten fakt może okazać się powodem do narzekań: świat gry jest barwny i niezbyt nawiązuje do mrocznej otoczki charakteryzującej starsze części cyklu. Warto dodać, że gra wykorzystuje silnik graficzny Vision Game Engine 7, dostarczony przez firmę Trinigy, a zastosowany m.in. w takich pozycjach, jak Helldorado czy Emergency 4.

Magią i mieczem

Podstawowym sposobem podróży w Arcanii będzie piesza wędrówka, ale niewykluczone, że programiści dodadzą też opcję jazdy konnej.

Podstawowym sposobem podróży w Arcanii będzie piesza wędrówka, ale niewykluczone, że programiści dodadzą też opcję jazdy konnej.

Arcania ma oferować graczowi wzbogacony system walki. Potyczki wciąż będziesz toczyć bronią białą w zwarciu i na odległość oraz za pomocą magicznych zaklęć, ale tym razem będziesz mógł skorzystać z systemu ciosów specjalnych. W czasie walki broń podświetli się na niebiesko, co umożliwi przeprowadzenie specjalnego ataku. Mechanizm ataków "combo" będzie więc mocno zbliżony do rozwiązania zastosowanego w rodzimym , z pewnością jednak uatrakcyjni starcia, które w Gothic 3 polegały tylko na szybkim klikaniu przyciskami myszy bez angażowania refleksu. Gracz będzie mógł również kontrolować siłę ciosów i zaklęć (przytrzymanie przycisku myszy umożliwi "doładowanie" mocy ataku lub czaru, oczywiście kosztem wytrzymałości i zapasów energii magicznej). Na amatorów łucznictwa i walki dystansowej czeka ciekawe ułatwienie w postaci blokady celu - nie trzeba będzie się już trudzić, by za każdym razem ręcznie namierzać przeciwnika (chociaż ataki wykonane tradycyjną metodą będą powodować więcej obrażeń). Arcania ma być też bardziej przyjazna - wydawca chce ze swoim produktem dotrzeć również do zupełnie nowego odbiorcy, który wcześniej z Gothikiem nie miał do czynienia. Stąd też w grze pojawią się pewne ułatwienia, takie jak choćby minimapa umieszczona w prawym górnym rogu interfejsu. Nie wiadomo, jak na owe udogodnienia zareagują "gotyccy" puryści - zbyt daleko idące ułatwienia mogą im być nie w smak.

Fakty

  • Ponad 300 trzymających w napięciu zadań
  • Pięć frakcji, od których zależeć będą losy postaci: magowie, wojownicy, łowcy, alchemicy i kupcy
  • Ponad 80 godzin gry Nowy system walki i zadawania ciosów