Badania CEA: wciąż liczy się niska cena, nie ekologia

Według wyników badań przeprowadzonych przez Consumer Electronics Association, niemal 40% amerykańskich konsumentów podczas zakupów nie bierze pod uwagę czy produkt jest przyjazny środowisku. Według nich producenci "eko-towarów" umieszczają takie informacje jedynie po to, aby zwiększyć swoją sprzedaż. Dlatego w dalszym ciągu najważniejszym kryterium podczas zakupów jest niska cena, szerokie możliwości urządzenia i długa gwarancja.

Według oceny Amerykanów, informacje o ekologicznych atrybutach produktów są zamieszczane przez producentów jedynie w celu zwiększenia sprzedaży. Jak tłumaczy Steve Koenig, dyrektor analiz w CEA, prawie 40% badanych twierdzi, że producenci oszukują w "zielonych oświadczeniach" dotyczących swoich towarów.

Badania CEA wykazały, że polityka firmy w zakresie ochrony środowiska ma wpływ na decyzję o zakupie nowego produktu jedynie w przypadku 45 procent kobiet i 34 procent mężczyzn.

"Wyniki badań nie są dla mnie zaskoczeniem. Może dziwić jedynie fakt, że tak niski stopień świadomości ekologicznej panuje w społeczeństwie amerykańskim, który lansuje sposób życia zgodny z przyrodą. Według naszych informacji jeszcze niższy wskaźnik panuje w Polsce. Niestety nie jesteśmy i długo nie będziemy zainteresowani ekologią. Nie mamy odpowiednich warunków, środków a nawet chęci. Na przykład cały trud osoby, która segregują śmieci i tak idzie na marne bo w spalarni wszystko idzie do jednego pieca" - mówi dla PC World Klaudia Kornatko z "Zielonej inicjatywy".

W dalszym ciągu niska cena, szerokie możliwości urządzenia i długa gwarancja mają większe znaczenie od atrybutów ekologicznych. Wśród kupujących produkty ekologiczne blisko połowa ankietowanych jest skłonna zapłacić za nie więcej. Na przykład 10 procent badanych jest gotowa przepłacić nawet o 15 procent więcej za produkt ekologiczny. Jak tłumaczy Steve Koenig, ekologia ma coraz większe znaczenie dla konsumentów, którzy są gotowi dodatkowo zapłacić za produkty przyjazne środowisku.

"Produkty przyjazne środowisku są nieco droższe i to głównie odstrasza potencjalnych klientów. Jednak korzyści z takiego produktu są niebagatelne. Stopień odzyskania surowców z takiego produktu sięgają nawet 100 procent" - dodaje Klaudia Kornatko.

Czytaj więcej: Zmiany klimatu: Greenpeace oskarża firmy z branży IT