Bardzo dobry rok dla netbooków

Małe, przenośne komputery stały się kolejnym obiektem rocznych podsumowań analityków. I choć mijający rok dla wielu branż był okresem stagnacji, czasem wręcz recesji, to okazuje się, że segment netbooków zanotował 103 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Według prognoz DisplaySearch w kolejnych latach popyt na te urządzenia wciąż będzie widoczny, choć już nie w tak spektakularnym wymiarze.

Wstępne szacunki grupy badawczej DisplaySearch mówią o sprzedaży 33,3 mln sztuk netbooków w 2009 r. Jest to wynik ponad dwukrotnie przekraczający wartość osiągniętą w jeszcze dobrym rynkowo roku 2008 (16,4 mln sztuk). W nadchodzącym, 2010 roku, sprzedaż netbooków ma wzrosnąć o kolejne 19 proc., do 39,7 mln sztuk.

Analitycy podkreślają, że szczególnie dwie cechy netbooków miały dominujący wpływ na tak znaczny wzrost popularności tych urządzeń. Pierwszą jest mobilność netbooków, co zwiększa ich uniwersalność (mogą być używane w domu, podróży, pracy). Drugą, może nawet bardziej istotną, jest cena netbooków, rzadko przekraczająca 400 USD. Według Johna Jacobsa, odpowiedzialnego w DisplaySearch za badania rynkowe segmentu komputerów przenośnych, netbooki stają się pierwszym i podstawowym PC dla wielu osób z krajów rozwijających się. Popyt wśród konsumentów kształtują także operatorzy sieci komórkowych, którzy sprzedają je w promocyjnych cenach, wyposażając jednocześnie w szerokopasmowe modemy z dodaną odpowiednią usługą.

W kolejnych latach sprzedaż netbooków będzie rosła, jednak eksperci nie przewidują już tak gwałtownego wzrostu popytu, jaki miał miejsce w 2009 r. Jedną z przyczyn osłabienia tej dynamiki mogą być ultracienkie laptopy, które produkuje coraz więcej firm (np. MSI, Acer). Urządzenia te mają większe ekrany od netbooków, są także bardziej wydajne i dostosowane do obsługi aplikacji multimedialnych czy gier. Ceny ultracienkich laptopów oscylują wokół 500-700 USD, a według DisplaySearch z czasem będą jeszcze niższe. Pozycja netbooków wydaje się jednak niezagrożona w segmencie biznesowym, gdzie komputery tego typu używane są często przez podróżujących pracowników, którzy głównie przeglądają Internet lub łączą się z siecią firmową.

Dane DisplaySearch za trzeci kwartał 2009 r. stawiają firmę Acer w pozycji lidera wśród dostawców netbooków. Acer ma 21,4 proc. udziałów rynku, jest jednak wciąż goniony przez Hewlett-Packard (16 proc.). Trzecie miejsce w zestawieniu III kw. 2009 r. zajęła spółka Asustek (14,8 proc.). Inni silni gracze tego rynku, to Samsung, Dell i Lenovo.

Według analityków sprzedaż komputerów przenośnych (laptopy i netbooki) w 2009 r. wyniesie 169,6 mln sztuk, o 16 proc więcej niż w roku ubiegłym. Prognozy na rok 2010 dla tego segmentu mówią o 17 proc. dostaw.