Black Friday - łowcy okazji w natarciu

Black Friday to wydarzenie do niedawna znane jedynie w USA. W ostatnich latach jego popularność drastycznie wzrosła na całym świecie. W trendy te idealnie wpisuje się także Polska. Jaka jest rozpoznawalność Black Friday nad Wisłą? Ile przeciętnie na zakupy wyda statystyczny obywatel naszego kraju? Na co najchętniej przeznaczamy pieniądze?

Rosnąca popularność Black Friday w Polsce i na świecie

Black Friday jest zjawiskiem znanym znakomitej większości Polaków. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Black-Friday.Global aż 95 procent badanych zadeklarowało, że wie co to pojęcie oznacza. Równie optymistycznie wyglądają dane pokazujące odsetek osób, które w roku 2017 zdecydowały się wziąć udział w zakupach w tym czasie - 52%. Jeszcze więcej, bo aż 60% stwierdziło, że weźmie udział w tegorocznym „szaleństwie zakupowym”.

Ciekawie prezentują się również statystyki dotyczące kanałów, jakimi Polacy decydują się robić zakupy w czasie Black Friday oraz trendów z nimi związanych. W roku 2017 aż 28% respondentów zadeklarowało, że dokonało zakupów jedynie w sklepach stacjonarnych. 30% wybrało tylko kanał cyfrowy, a 42% przyznało się że skorzystało z obydwu tych możliwości. Dla porównania prognozy na rok 2018 wskazują, że odsetek osób dokonujących zakupy zarówno przez internet, jak i w sposób tradycyjny powinien wynieść blisko 60%.

Wzrost zainteresowania tym wydarzeniem obserwowany jest również globalnie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat wyniósł on 117% w skali całego świata. Rekordzistami pod tym względem są takie kraje, jak RPA (9900%), Francja oraz Turcja (obydwa państwa po 4900%) czy Włochy (3233%). Z kolei, w USA, w kraju, z którego wywodzi się Black Friday, wskaźnik wzrostu popularności tego wydarzenia jest na poziomie 43%. W Wielkiej Brytanii, bliskiej kulturowo Stanom Zjednoczonym, zainteresowanie Czarnym Piątkiem w ciągu 5 lat wzrosło natomiast o 242%. Odwrotny trend obserwujemy w Brazylii (spadek o 11%).

Listopad nakręca sprzedaż

Rosnące zainteresowanie zjawiskiem Black Friday ma swoje bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedaży. W badaniu Black-Friday.Global przeanalizowano wskaźniki z 55 krajów z całego świata i w każdym z nich liczba transakcji dokonywanych w czasie Czarnego Piątku była wyższa w porównaniu do innych dni. Konsumenci z Polski dokonali w tym czasie aż o 692% więcej zakupów. Prawdziwe rekordy sprzedaży odnotowano jednak w Pakistanie (wzrost o 11525%), na Węgrzech (9750%), we Włoszech (4516%) oraz w Grecji (2600%).

Co za tym idzie, w wielu regionach listopad staje się kluczowym okresem jeśli chodzi o poziom sprzedaży zarówno w kontekście liczby dokonywanych transakcji, ich wysokości oraz ogólnych przychodów. Szacuje się, że udział tego miesiąca w całorocznych obrotach wynosi około 20%. W niektórych krajach, takich jak Grecja, RPA czy Wielka Brytania nawet 33% wszystkich internetowych zakupów dokonywanych jest w listopadzie.

Black Friday – ile wydadzą Polacy?

W okresie Czarnego Piątku największe sumy na zakupy są w stanie przeznaczyć mieszkańcy Europy oraz Ameryki Północnej. Relatywnie mniejsze kwoty wydadzą natomiast konsumenci z Filipin, Pakistanu czy Malezji. Jest to oczywiście bezpośrednio związane z poziomem zamożności mieszkańców tych państw. Rekordzistami pod tym względem są Amerykanie (446 EUR) oraz Kanadyjczycy (423 EUR). W tyle nie pozostają przedstawiciele krajów europejskich, jak chociażby Brytyjczycy (346 EUR) czy Niemcy (211 EUR). W Polsce wartość średniego koszyka zakupowego wyniesie 645 PLN, czyli około 160 EUR.

Wysokość rabatów w Black Friday

Black Friday nieodłącznie kojarzy się z dużymi zniżkami i przecenami. Rekordowe obniżki sięgają nawet 80 czy 90%. Przeciętnie na "czarnopiątkowych" zniżkach najwięcej korzystają Amerykanie, Kanadyjczycy oraz Ukraińcy. Zniżki wynoszą tam średnio 68, 66 oraz 66 procent. Na dalszych miejscach znajdują się przeciętne poziomy przecen w Rosji (58%), Brazylii (57%) czy Turcji (56%). W Polsce średnie zniżki oferowane w sklepach internetowych wyniosły około 46%, co jest wynikiem nieco gorszym od średniej światowej (55%). Niemniej jednak, jeśli przeanalizować średnią wartość koszyka zakupowego w tym okresie, dojdziemy do wniosku, że statystyczny, polski konsument podczas Czarnego Piątku może zaoszczędzić nawet 550 PLN.

W promocjach objętych rabatami Black Friday udział bierze większość sklepów internetowych działających na terytorium Polski. Najchętniej kupowane w Black Friday są natomiast ubrania. Na kolejnych pozycjach znajdują się artykuły elektroniczne, obuwie, kosmetyki oraz sprzęt AGD. Szczegółowych informacji na temat promocji, np. z zakresu RTV, szukaj na stronie Media Expert w Black-Friday.Global.