Bliskie spotkania trzeciego stopnia


Creative Labs Anihilator

Bliskie spotkania trzeciego stopnia

Creative Labs Anihilator

Do testów trafiła słabsza z dwóch oferowanych do sprzedaży wersji. Różnica kryje się w zastosowanej pamięci. Wersja Anihilator wyposażona jest w pamięć SDR (Single Data Rate), podczas gdy wersja Anihilator Plus korzysta z pamięci DDR (Double Data Rate), potrafiącej wykonać dwie operacje w jednym cyklu.

Z wyglądu Anihilator nie różni się od innych testowanych kart. Procesor chłodzony jest solidnym wiatraczkiem. Niestety, brakuje wyjścia video. Testy rozpoczęliśmy od najniższych rozdzielczości i tu spotkała nas wielka niespodzianka. Anihilator wypadł tylko minimalnie lepiej niż typowa karta z procesorem TNT2. Pamiętając jednak, że siła Anihilatora powinna się ujawnić podczas pracy z prawdziwym obciążeniem, niezwłocznie uruchomiliśmy testy w wysokich rozdzielczościach. Tutaj dopiero się okazało, co potrafi najnowsza karta Creative'a. W Descencie, przy rozdzielczości 1600x1200 punktów, wyprzedziła karty z procesorem TNT2 Ultra o 20 klatek! Różnica w płynności była łatwo zauważalna - 30 klatek, jakie potrafił wyświetlić Asus, to wartość na pograniczu płynności. Natomiast 50 klatek generowanych przez Anihilator, pozwala na komfortową grę. Aż strach pomyśleć, czego ta karta potrafi dokonać, gdy działa z pamięcią DDR.

Inaczej w przypadku Quake 3 Test - tutaj od samego początku wiadomo było, kto prowadzi. Anihilator już w rozdzielczości 640x480 wyprzedził resztę stawki o jakieś 20 klatek, przy czym zmiana jakości obrazu z "normal" na "high" praktycznie nie powodowała zmiany wydajności (zmiany mieszczą się w granicach błędu statystycznego).

Aby sprawdzić, na ile prawdziwe są zapewnienia producenta o niezwykłej wydajności w scenach składających się z wielu wielokątów, dodaliś-my do procedury testowej jeden test Đ TreeMark, w którym kamera porusza się wokół niezwykle szczegółowo przedstawionego drzewa, zbudowanego z 35 tysięcy wielokątów.

Wyniki zrobiły na nas wrażenie - Anihilator wyświetlał około 40 klatek na sekundę, podczas gdy Asus V3800TVR zaledwie około 7. Różnica niemal 6-krotna jest wystarczająco wymowna.

Nie ulega wątpliwości, że karty oparte na procesorze GeForce 256 to w tej chwili absolutna czołówka pod względem wydajności. Wkrótce będziemy się mogli przekonać, czy sprosta procesorom przygotowanym przez konkurencję - do walki chcą stanąć Savage 2000 i następca Voodoo III - Napalm.

Informacje: Creative Labs, ###

00-764 Warszawa, ul. Sobieskiego 110/3, ###

tel.(022) 6465216, faks 6465215, ####

www.creativelabs.com ###

Cena: 1260 zł ###

WinFast 3D S325

Bliskie spotkania trzeciego stopnia

WinFast 3D S325

Model ma wypełnić lukę, między prostymi kartami z chipem Vanta a zaawansowanymi urządzeniami z proce- sorami TNT2. Chipset TNT2 M64 to dokładny odpowiednik pełnego TNT2 z jednym tylko wyjątkiem Đ szyna danych została ograniczona do 64 bitów.

W rozdzielczościach 640x 480 i 800x600 karta pracuje bardzo szybko zarówno w trybie 16-bitowym, jak i 32-bitowym. Odczuwalny spadek wydajności powoduje dopiero przejście do trybu 1024x768 przy 32-bitowym kolorze. Karta pracuje wówczas mniej więcej o 30 procent wolniej niż w trybie 16-bitowym.

W porównaniu z kartami z TNT2 Ultra różnica prędkości w najniższych rozdzielczościach wynosi około 15 procent, jednak przy rozdzielczości 1024x768 zwiększa się już do około 30 procent - daje o sobie znać ograniczenie szyny danych.

WinFast 3D S325 wyposażony jest w wyjście telewizyjne, co ucieszy wszystkich miłośników grania na ekranie większym od monitora.

Podsumowanie: WinFast 3D S325 to kompromis pomiędzy ceną a możliwościami.

Informacje: Gasco International, ####

30-133 Kraków, ul. Juliusza Lea 210, ###

tel. (012) 6370097, faks (012) 4237652, ###

www.gasco.com.pl ####

Ceny: 495 zł ####