CD Projekt Red: Zabójcy Bioware - recenzja gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Roku pańskiego 2007 światło dzienne ujrzała gra Wiedźmin. Twór polskiego studia CD Projekt Red, które skorzystało z możliwości oferowanej przez braci z Zachodu, czyli Bioware i ich silnik: Aurora Engine. Po 42 miesiącach od tamtego czasu na sklepowe półki trafił Wiedźmin 2. A uczeń przerósł mistrza.

W deszczowe dni wiedźmini się nie nudzą.

W deszczowe dni wiedźmini się nie nudzą.

Polecamy:

Zobacz też:

Po zastosowaniu "Zastraszania". Umiejętności tego typu można rozwijać, niektóre z nich dają również wymierne korzyści podczas walki.

Po zastosowaniu "Zastraszania". Umiejętności tego typu można rozwijać, niektóre z nich dają również wymierne korzyści podczas walki.

Coś się kończy, coś się zaczyna.

Pierwsza część Wiedźmina okazała się niesamowitym sukcesem na całym świecie i w pewien sposób uratowała w tamtych czasach skórę wydawcy - Atari. Pomimo trwających prac nad poprawkami i usprawnieniami, co zaowocowało wydaniem Wiedźmin: Edycja Rozszerzona, CD Projekt Red pracował nad kontynuacją.

Tym razem stworzono wszystko od nowa, ale za podstawę fabuły wykorzystano ostatnie sceny pokazane w pierwszej części. Sięgnięcie po Wiedźmina 2, jest jak sięganie po "Chrzest ognia" bez znajomości poprzednich odsłon cyklu. Niby można, bo wszystko stanowi w pewnym obrębie zamkniętą całość, ale nie będziemy mieć odniesienia do poszczególnych wydarzeń czy też zwyczajnie będzie brakować jakichś szczegółów.

Korzystając z okazji warto nadmienić, że znajomość książkowej sagi również jest bardzo przydatna podczas gry w Wiedźmina 2 - odwołania można spotkać niemal na każdym kroku. Twórcy gry przybliżają niektóre wydarzenia z pięcioksięgu, jednak nie zawsze jest to wierne słowom Andrzeja Sapkowskiego. Przykładem niech będzie sam prolog.

Wiedźmina 2 zaczynamy od podjęcia decyzji, co odpowiadać będzie całemu tokowi rozgrywki - niemal za każdym rogiem czeka nas ważna decyzja. Przed nami dwie opcje: wczytanie zapisanego stanu z pierwszej części lub rozpoczęcie nowej przygody w ramach przyjętego przez twórców kanonu. Można znaleźć subtelne różnice w fabule, jednak import Geralta przynosi wymierne korzyści w postaci niektórych elementów ekwipunku.

Cały prolog przedstawiony jest w stylu znanym graczom z Dragon Age 2, czyli retrospekcji, opowiadaniu i jednoczesnym odgrywaniu historii. Jednak robi to o wiele lepiej. Nie dość, że historia jest bardziej dynamiczna i ciekawsza, to wreszcie czujemy, że coś od nas zależy. A to jedynie samouczek. Już sam prolog daje pokaz możliwości , ponieważ możemy ukończyć go na kilka różnych sposobów, zależnych od stylu gry, podejścia do polityki świata Geralta oraz wyborów moralnych.

O fabule gry Wiedźmin 2 powiem jedynie, że rozpoczynamy w więzieniu, z którego wyruszymy w pogoń za tytułowymi Zabójcami Królów. Wszystkie elementy składowe historii dopisuje sam gracz podejmując decyzje, a następnie obserwując i doświadczając konsekwencji swoich wyborów.

Niech świadczy o tym fakt, że gra nie tylko posiada 16 różnych zakończeń, ale również odrębne akty zależne od podjętych przez gracza decyzji. Twórcy Wiedźmina 2 pokazali, co oznacza odgrywanie postaci i jak świat wpływa na rolę, którą wybierze gracz. Ba! Podczas niektórych rozmów nasze życie może zależeć od wybranych opcji dialogowych, które nie są do końca oczywiste.

Gdzie głowy rąbią, tam uszy lecą.

Dialogi to kwintesencja dobrej gry fabularnej. Nie zapomniało o tym CD Projekt Red, które raczy nas w Wiedźminie 2 wciągającymi rozmowami, zbliżonymi w tonacji i użytych słowach, do tych znanych sagi książkowej. Na palcach jednej ręki można policzyć kiepsko dobrane lub źle podłożone głosy, a co za tym idzie rzadko kiedy chce się pomijać dialogi.

Nawet rozmówki w tle potrafią wciągnąć i nie sprawiają wrażenia sztucznie wymuszonych odzywek znanych z Dragon Age 2. Wybór opcji dialogowych odbywa się poprzez wybranie odpowiedniej opcji z menu wyświetlonego po prawej stronie. Jest ona skróconym odpowiednikiem tekstu wypowiedzianego przez Geralta. Zdarzają się również sytuacje, kiedy odpowiednią opcję dialogową musimy wybrać w ściśle określonym czasie.