CDA Premium w Praktyce

CDA.pl to marka obecna na polskim rynku już od wielu lat, ale nieodłącznie przywołująca na myśl skojarzenia z treściami o nie do końca legalnym pochodzeniu. Serwis aktywnie walczy z tym negatywnym wizerunkiem. Jednym z elementów strategii mającej na celu zwiększenie wiarygodności marki jest płatna usługa sVOD o nazwie CDA Premium. Sprawdziliśmy, co ma nam do zaoferowania.

Na CDA.pl składają się trzy obszary działalności. Pierwszy z nich to sekcja UGC (ang. user generated content), w którym treści są dodawane do zasobów serwisu przez samych użytkowników. Pod tym względem usługa stanowi polski odpowiednik YouTube’a i podobnie jak serwis Google oraz inne popularne serwisy działające w tym modelu (między innymi Vimeo czy Dailymotion) notorycznie boryka się z kwestiami umieszczania nielegalnych treści. Zgodnie z prawem obowiązującym na terenie Polski i całej Unii Europejskiej administrator serwisu nie ingeruje w proces dodawania treści, ale natychmiast reaguje na przypadki naruszenia regulaminu, jeśli zostanie o tym fakcie powiadomiony. CDA.pl zapewnia, że bardzo skrupulatnie reaguje na wszelkie zgłoszenia, a ponadto daje swoim partnerom narzędzia do samodzielnej weryfikacji i usuwania podejrzanych treści z zasobów.

Kolejnym filarem działalności serwisu jest sekcja Premium Free. Znajdują się w niej materiały pochodzące wyłącznie od zweryfikowanych partnerów: sieci wielokanałowych (MCN, Multi Channel Network), dystrybutorów, youtuberów, vlogerów, dużych wydawców oraz portali. Treści poprzedzone są reklamami, które należy obejrzeć, aby uzyskać dostęp do całego materiału. Sposobem na pozbycie się ich jest wykupienie subskrypcji CDA Premium.

Wiele twarzy VoD

Warto w tym momencie wyjaśnić podstawowe rodzaje usług wideo na życzenie. Dzieli je z grubsza na sVoD (od słowa subscription), aVoD (advertising) i tVoD (transactional). Pierwszy z nich opiera się na modelu subskrypcyjnym, czyli w zamian za miesięczny abonament uzyskujemy dostęp do treści serwisu pozbawionej reklam. Spotkamy się z nimi w modelu aVOD, który wymaga oglądania przerywników reklamowych (często tzw. pre-rolla, czyli reklamy przed głównym materiałem), aby potem obejrzeć treść bezpłatnie. W trzecim z modeli obowiązują jednorazowe płatności za możliwość obejrzenia danego materiału.

CDA Premium należy do kategorii sVOD. Za miesięczną opłatę w wysokości 19,90 zł zyskujemy dostęp do stale rozrastającej się bazy treści. Obecnie w zasobach znajduje się około 6 tys. filmów, seriali, dokumentów oraz bajek dla dzieci podzielonych na kategorie tematyczne. Dodatkowo wszystkie materiały z sekcji Premium Free i UGC oglądamy bez reklam. Filmy możemy oglądać też na urządzeniach mobilnych (Android i iOS) i tam dodatkowo pobierać je do oglądania w trybie offline, bez połączenia z internetem. To szczególnie przydatna funkcja dla oszczędzających dane mobilne.

Technikalia

Maksymalna jakość obrazu obecnie oferowana przez CDA to 1080 p. Niewykluczone, że w najbliższej przyszłości pojawią się również treści 4K, ale o tym na razie niewiele wiemy. Na szczęście użytkownik może sam ustalić rozdzielczość, w jakiej będzie chciał obejrzeć dany materiał (360, 480, 720 i 1080 p), i to zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym. Większość treści ma polskiego lektora lub dubbing, a jeśli nie, pojawia się warstwa napisów.

Dużą zaletą jest zapamiętywanie oglądanych treści, do których można wrócić z poziomu innego urządzenia. Z poziomu mobilnej aplikacji film możemy przesłać na telewizor. Obsługiwana jest nie tylko popularna przystawka Google, czyli Chromecast, lecz także Android TV.

Na mocy licencji i umów, których wartość do końca roku może przekroczyć 10 mln zł, CDA korzysta z bazy takich dystrybutorów jak Kino Świat, BestFilm, Media4Fun, M2Films, Kino Polska, Hagi Film, Studio Miniatur Filmowych, Vision Film, Solopan, Polmedia, Vivarto, Vitra Film, Aurora, Against Gravity, Kondrat-Media, Figaro Film, SPIn¬ka Film Studio, SDT, Independent Digital, Grupa ZPR Media, Bomba Film, Kineskop Studio.

Podsumowanie

Na początku tego roku z CDA Premium korzystało 100 tys. zarejestrowanych użytkowników. Pod koniec III kwartału liczba płatnych subskrybentów wyno¬siła już ok. 130 tys. Według da¬nych Gemius/ PBI serwis znajduje się̨ w czołówce zestawienia serwisów VOD w Polsce obok tak uznanych marek jak Netflix, HBO GO, Showmax czy VOD. pl. Jeśli właściciel będzie dalej inwestowaćw rozwój katalogu i z czasem odświeży stronę główną, liczba zadowolonych użytkowników może jeszcze wystrzelić w górę.